این ده سال، چون سه ده سال دگر!
روایتی متفاوت از کارنامه حوزه در عمل به مطالبات رهبری
[صفحه ۲ از ۳]
🔹اسلام به عنوان یک دین و مکتب واحد از اجزاء و اصول و فروع مختلفی در لایه های بنیادین ، ارزشی و عملی تشکیل شده است که از پیوند و ارتباط این اجزاء با یک دیگر در هر بعدی یک نظام شکل می گیرد و از پیوند و ارتباط این نظام ها به یکدیگر یک منظومه و روح واحد شکل میگیرد بنابراین این جزء پذیر بودن و قوام یافتن از نظام ها و ارکان مختلف به معنای گسست و عدم تأثیر و تأثر هر یک از این اجزاء مبانی بر یکدیگر نیست بلکه اساساً آن هنگام اسلام می تواند ادعای خاتمیت و کاملیت داشته باشد که همه ی اجزای آن انسان را در همه ی شئون زندگی دنیوی و اخروی به سمت هدف واحدی که برایش آفریده شده است رهنمون سازد و هر جزء جزء دیگر را ثابت و عمل به آن سبب تقویت در هر جزء دیگر شود و الا «لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا»(انبياء،22)
🔹بدیهی است هرگونه تغییر در این گزاره ها، نظام ها و منظومه سبب تغییر در کل ساختار، تأثیر و تأثر اجزا و در آخر آنچه که به عنوان خروجی و اسلام نهایی معرفی می شود خواهد شد. هرچه این تغییرات(اعم از حذف یا تحریف) بیشتر باشد فاصله این اسلام با اسلام ناب نبی مکرم و اهل بیت طاهرینش بیشتر است و هرچه در همه ابعاد نزدیک تر باشد این اسلام چون اسلام اولی ناب تر و اصیل تر است. بهترین شاهد برای درک درست این مهم رجوع به حوادث صدر اسلام است، آنجا که پس از رحلت نبی مکرم خواص و داعیان دین تنها یک گزاره، یک جزء و شاید یک اسم را تغییر دادند اما خروجی آن اسلامی شد که پوستینی واژگون بود بر تن امت اسلام. با مشاهده تاریخ اسلام به خوبی روشن می شود، حذف یک گزاره و تحریف یک بخش چه بلایی را بر سر امت اسلامی آورد که حوادث دهشتناک و ویران کننده، سراسر تاریخ آن را فراگرفته است.
🔹اسلامی که آمده بود انسان را به کمال دنیوی و اخروی برساند تبدیل به ابزاری در دست حاکمان و زورگویان شده بود تا امت اسلامی را نسل اندر نسل در بند هوس ها و مطامع دنیوی خود بکشاند هرچه فاصله از مبدأ اسلام بیشر می شد و زمان بیشتری سپری می گشت فاصله از #اسلام_ناب بیشتر می شد و بر عمق این #انحراف افزوده می گردید و به خوبی این حقیقت را ثابت می کرد که آن تغییر اولیه در یک بخش از اسلام به چه هرج و مرج اسفناکی تبدیل شده است تا سر حد آنکه با پیدایش یک نحله فکری ویا یک قدرت سیاسی می شد انتظار این مطلب را داشت که اسلامی هم متناسب آن تولید گردد.
🔹اسلام با تفسیر سلطانى، اسلام سرمايه دارى، اسلام مستكبرين، اسلام مرفهين بی درد، اسلام منافقين، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان، اسلام رحمانی، اسلام تشريفاتى، اسلام بی تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زياده خواهى، اسلام بی تفاوت در مقابل دست اندازى به حقوق مظلومان، اسلام كمك به زورگويان و اقويا، اسلامى كه با همه ى اينها می سازد و البته دیگران هم با آنها می سازند؛ این ها تنها نمونه هایی هستند از اسلام هایی که در طول زمان به دست علل و عوامل مختلف ساخته و پرداخته شده اند.
🔹 در حقیقت دین الهی که به عنوان یک #منظومه_جامع و کامل آمده بود تا رهنمودی باشد برای حیات طیبه، به یک فهرست انتخابی تبدیل شده بود که هر کس و یا هر جریان فکری ای متناسب با روحیات، محیط تربیتی، مکتب فکری و یا وابستگی سیاسی و یا اقتصادی، گزینه هایی را انتخاب و گزینه هایی را حذف نماید، هرچند آن را که هم انتخاب می کرد و نگاه می داشت معلوم نبود تا چه حد با آن اسلام ناب فاصله دارد. البته همین اسلام حداقلی هم در دوران پیدایش دولت های استعماری در قرون اخیر، همچنان غیر قابل تحمل بود به حدی که دويست سال است دستگاههاى استعمارى سعى كرده اند تا اسلام به دست فراموشى سپرده شود. يكى از نخست وزيرهاى انگليس در جمع سياستمداران استعمارى دنيا اعلام كرده بود كه ما بايد اسلام را در كشورهاى اسلامى منزوى كنيم! قبل و بعد از آن نيز پولهاى گزافى خرج شد تا اسلام در درجهى اول از صحنهى زندگى، و در درجهى دوم از ذهن و عمل فردى انسانها خارج شود؛ چون می دانستند اين دين، بزرگترين مانع در راه چپاول قدرتهاى بزرگ و استكبارى است.
🔹این روند اسفناک ادامه داشت تا آنکه امام ما اسلام را دوباره زنده كرد و به ذهن و عمل انسانها و همچنین صحنهى سياسى جهان برگرداند. اولين كار بزرگ او، احياى اسلام بود. امام ما براى حيات دوبارهى اسلام، درست همان راهى را پيمود كه رسول معظم(صلّى الله عليه و آله و سلّم) پيموده بود؛ يعنى راه #انقلاب.
در انقلاب، اصل بر حركت است؛ حركتى هدفدار، سنجيده، پيوسته، خستگىناپذير و سرشار از ايمان و اخلاص.
@rozaneebefarda
ادامه👇
این ده سال، چون سه ده سال دگر!
روایتی متفاوت از کارنامه حوزه در عمل به مطالبات رهبری
[صفحه ۳ از ۳]
🔹در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نمی شود؛ بلكه پيمودن و سنگر به سنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار می گيرد. گفتن و نوشتن هم در خدمت همين حركت در می آيد و تا رسيدن به هدف يعنى حاكميت بخشيدن به دين خدا و متلاشى ساختن قدرت شيطانى طاغوت ادامه می یابد: «هو الّذي ارسل رسوله بالهدى و دين الحقّ ليظهره على الدّين كلّه و لو كره المشركون».
🔹اسلامی که چنین ویژگی داشته باشد یعنی یک اسلام حداکثری و با آرمان هایی یکسان با همان آرمان های بعت انبیاء در توجه به تمام بشریت در تمام ساحت های زندگی طبیعتا دستگاه دانشی و فکری اش کاملا متفاوت و متغایر با اسلامی است که تنها متوجه جمع محدودی از مومنین در بخش محدودی از زندگی است لذا هویت و تکلیفی هم برای دستگاه فکری اش هم تعیین می کند کاملا یک هویت و تکلیف متفاوت است.
بررسی تفاوت این دو اسلام و بتبع دستگاه فکری آن ها جدای از آنکه بسیار در فهم دغدغه امامان انقلاب راهگشاست، خود نیاز به پژوهش های متعدد و البته شاید مجموعه هایی با این هدف باشند لکن در یک بررسی اجمالی به نظر می رسد عمده تفاوت حاصل از این تفاوت در رویکرد و نگاه به اسلام در کیفیت هویت و تکلیف دستگاه فکری برآمده از اسلام ناب(اسلام حداکثری، اسلام انقلابی) در دو بعد تجلی پیدا می کند اولا محتوا، منبع و جهت در این اسلام علی رغم ظاهر متشابه در همه ابعاد کاملا متفاوت با اسلام های دیگر است ثانیا در این نگاه و این نوع از اسلام دستگاه فکری یا همان حوزه و روحانیت به هیچ عنوان یک مجموعه ی صرفا علمی و منقع از اجتماع، مردم و سیاست نیست بلکه اساسا حوزه و روحانیت خود یک حقیقت و یک دستگاه فکری در دل نظام سیاسی اسلام یا همان نظام ولایت است لکن با هویت مستقل و منفک از دستگاه سیاسی یعنی دستگاه فکری –رهبری است که آن شئون و تکالیفی که متوجه به بُعد ولایت فکری و معنوی امام است را بر عهده دارد و در حقیقت از یک سو واسطه ای است میان امام و امت و سویی دیگر واسط ای است میان امام و دستگاه سیاسی.
بنابراین به نظر می رسد که خواستگاه تعابیری چون تحول حوزه، حوزه انقلابی، حوزه ی همراه و حامی نظامو مانند این ها را باید در همین نقطه و نظام فکری جست و جو کرد لکن مع الاسف علی رغم وضوح مطلب، به دلیل آنکه همواره اندیشه امامان انقلاب در حوزه و روحانیت و بتبع در تمامی دستگاه های علمی کشور مهجور و متروک مانده است در فهم مراد و مقصد مطالبات امامان انقلاب از حوزه و روحانیت و پیوندشان با انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی نیز به رویی ترین لایه ی بحث که همان کنشگری سیاسی و یا تحولات سحطی است بسنده شده است و از حقیقت «حوزه انقلابی» غفلت شده است لذاست که با تغییر کتابی خوشنود و یا با عدم تغییر آن افسره می شویم. این در حالی است که اگر بر فرض اگر تمام مطالبات رهبری در مسائل عمومی حوزه و روحانیت محقق گردد لکن این روح و جهت کلی همچنان متروک و مغفول باشد در حقیقت ما کاری برای حوزه ی انقلابی و مطلوب امامان انقلاب نکرده ایم.
این تأسف آنجا عمیق تر و غم انگیز تر می شود که در فاصله ی این ده سال امام امت چند بار دیگر کوشیدند تا در روح حرکت حوزه و روحانیت بدین سو بدمند؛ دیدار با مجمع نمایندگان، فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم،یکی از مهمترین این تلاش ها بودند لکن متأسفانه هر بار با یک سیاست مشابه عملاً این دغدغه و تلاش را منزوی و مهجور ساختند:
الف)سلب دغدغه از بدنه حوزه و روحانیتبا تجمع های غیر واقعی، ایجادکمیسیونها و واحدهایویترینی،راحتطلبوغیر واقعی با این توجیه که ما متولی هستیم درحالی که در عمل نیستند
ب) شعاری کردن دغدغه و آنچنان انبوه، بیبرنامه و سطحی از آن حرف زدن که نخبگان و بدنه را از آن منزجر و منصرف سازند
نتیجه این رفتار تکراری و این عدم توجه به حوزه و روحانیت بویژه حوزه انقلابی می شود همین وضعیتی که گریبان گیر حوزه و روحانیت و در پی آن انقلاب اسلامی شده است.
#انقلابی_گری در حوزه غالبا در سطحی ترین حالت ممکن بسنده شده و حرکت پیشروندهی انقلاب در تمامی ساحتهایی که وابسته به حوزه و روحانیت است، متوقفشده و یا با کندی و مانع روبرو گردیده.
سنگرهایی که قرار بود بهواسطهی انقلاب از چنگال غرب و شرق درآید، در دست آنان باقی ماند و آبستن فتنههای پس از انقلاب شد.
بنابراین اینگونه به نظر می رسد که سوگیری و حرکت حوزه در نسبت با اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی نه تنها در این ده سال بلکه در تمام 40سال گذشته یک چیز بوده و هست و تا این نسبت غلط اصلاح نگردد اگر ده تا ده سال دیگر هم سپری شود، این مطالبات و بیانات بر زمین خواهد ماند همانطور که این ده سال چون سه ده سال دگر همینگونه بوده است.
@rozaneebefarda
انکار اقتصاد اسلامی ریشه در اغراض غیرمعرفتی و جهل به موضوع دارد!
نقد جدید دکتر حسن سبحانی بر دیدگاه های جنجالی جناب #سیدمحمدجواد_علوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔴 از نحوه و چگونگی ورود عمده افراد محترمی که با رویکرد #انکار و #رد به #اقتصاد_اسلامی میپردازند، این واقعیت استنباط میشود که ضرورت دارد به جای اینکه توضیح داده شود “اقتصاد اسلامی “ چه هست، اولویت دارد که برای آنان تبیین شود “ اقتصاد اسلامی “ چه نیست!
زیرا تا زمانی که منکران، ماهیت آنچه را که منکر آن هستند نشناسند و در نتیجه در انتشار دیدگاه های خودشان، به مواردی اشاره کنند که «اقتصاد اسلامی» نبوده و صرفا پنداشته های آنان از «اقتصاد اسلامی» است، منطقا امکان بحث و نقد عالمانه پیرامون «موضوع» مقدور نمیشود به این دلیل که از لوازمات اولیه محاجه علمی، اشتراک بر مفاهیم واحد از موضوع مورد بحث است.
🔹براین اساس، متذکر میشود که تحقیقا “اقتصاد اسلامی“ اقتصاد رژیمهای سیاسی منسوب به اسلام نیست و اینگونه نمیباشد که به عنوان مثال چون در ایران نظام سیاسی، اسلامی است، پس اقتصاد جمهوری اسلامی هم همان اقتصاد اسلامی است.
ساده ترین دلیل بر این حقیقت آن است که در کشور های متعددی، اقتصاد اسلامی موضوع تحقیق و تدریس و مباحثه است اما اصولا نظام سیاسی آن کشور ها، اسلامی نمیباشد.
🔹از سوی دیگر نسبت دادن اقتصاد ایران و وضعیت غم انگیز اقتصادی آن به “اقتصاد اسلامی“و انتساب بانکداری هرگز “غیر ربوی نشده آن“ به بانکداری اسلامی، تحقیقا و صرفا در یک نگرش خوش بینانه به موضوع، حاکی از نشناختن «اقتصاد و مالیه اسلامی» است.
🔹اقتصاد اسلامی و همچنین مباحث مرتبط به مالیه آن، از سالهای قبل از انقلاب اسلامی و البته در مقیاسی به مراتب محدودتر در ایران مطرح بوده و کارکردهای اقتصاد ایران به لحاظ تجربه نتایج رسوای تحمیل سیاستهای تعدیل بر ساختارهای ناکارآمد آن، هیچ ارتباطی به رونق نسبی امروزین اقتصاد و مالیه اسلامی ندارد و این در حالی است که امکان وارد شدن آسیب های بسیار از ناحیه « اقتصاد ایران» به «اقتصاد اسلامی» همواره مطرح بوده و در عمل هم اتفاق افتاده است.
🔹با این وجود انصاف حکم می کند که ما همه کسانی را که “اقتصاد اسلامی“ را متاثر از نظام سیاسی جمهوری اسلامی میشناسند و یا بانکداری مبتنی بر بهره فعلی را به اسلام نسبت میدهند از منکران اقتصاد اسلامی نشناسیم زیرا بسیاری از آنها معتقدند اسلام از اتهام #تحمیل_مشکلات_اقتصادی بر #زندگی_مردم مبری است.
🔻در عین حال همچنان این ابهام توام با کنجکاوی و کیاست وجود دارد که کارکرد برخی دانایان آشنا به مبانی اقتصاد ایران ، که احتمالا آگاهانه، با تمسک به کاستی های وحشتناک کنونی اقتصاد ایران، از طریق انتساب آن به اقتصاد اسلامی، دستاویزی برای انکار « اقتصاد اسلامی» میسازند را باید چگونه تاویل و تفسیر نمود؟!
🔴 بر خلاف تصورات و یا دانسته ها و احتمالا #تجاهل عدهای که « اقتصاد اسلامی» را اقتصادی سوسیالیستی مینامند، این اقتصاد #هویتی #مستقل_از_سوسیالیسم دارد و به زعم ما، نامیدن یا شبیه سازی اقتصاد اسلامی با اقتصاد سوسیالیستی، اگر معطوف به #اغراض_غیرمعرفتی نباشد، ناشی از #نشناختن توامان هم سوسیالیسم و هم اقتصادیات اسلام است.
زیرا در حالی که سوسیالیسم الگوی نهادی خاصی است که تحت آن کنترل تولید و ابزار تولید بر عهده یک قدرت مرکزی است(جوزف شومپیتر) و یا به عبارت دیگر در سوسیالیسم،امور اقتصادی جامعه اصولا به حوزه عمومی و نه به حوزه خصوصی تعلق دارد و به همین جهت هم سوسیالیسم را رب النوع دریاها(پرتئوس) نامیدهاند که میتواند به صور مختلف تغییر شکل بپذیرد،در اقتصادیات اسلام احترام به مالکیت مال مومن مثل احترام به خون مومن است و مردم از آن حیث که در قبال اقدامات خویش مسئول شناخته می شوند برخوردار از اختیار و آزادی میباشند، زیرا مسئولیت بدون آزادی از موضوعیتی برخوردار نمیباشد.
البته نسل برخی از طرفداران اقتصاد آزاد در کنش های این چنینی خویش مسبوق به سابقه هستند آنها پس از استقرار سوسیالیسم در شوروی سابق، هر اندیشه و معرفت اقتصادی جز آنچه خود به آن باور دارند را سوسیالیسم نامیده اند.
اصولا برای عدهای از آنها فرقی نمیکند که آن اندیشه چه باشد. آنها فقط میدانند که هر آنچه را که جز «اقتصاد آزاد» باشد نمیخواهند و این در حالی است که بعضا نمی دانند که مفهوما چه میخواهند؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
انکار اقتصاد اسلامی ریشه در اغراض غیرمعرفتی و جهل به موضوع دارد!
نقد جدید دکتر حسن سبحانی بر دیدگاه های جنجالی جناب #سیدمحمدجواد_علوی
[صفحه ۲ از ۲]
🔹متاسفانه برخی از افراد محترم از این سلسله، با همین رویکرد، عمده مجتهدان عضو تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را هم سوسیالیست نامیدهاند و در طی زمان، با دفاع از حتی محتکران دارو و غذای مردم محروم گرفتار تحریم و حمایت از تحمیل قیمتهای جعلی سفته بازان ارز بر معیشت اقشار گرفتار و نامیدن اقدامات غیرمولد آنان به اقتصاد آزاد، نشان دادهاند که به منظور حمله و منکوب نمودن اقتصاد اسلامی از طریق منسوب نمودن ناروای آن به مناشی سوسیالیسم، بین اقتصاد آزاد و اقتصاد بازار #خلط_مفهومی نموده و بی توجه بودهاند که آنچه ممکن است قابل دفاع باشد «اقتصاد بازار» و نه «اقتصاد آزاد» است و این در حالی است که بین اقتصاد بازار با اقتصاد اسلامی منافاتی ذاتی نیست و ما جداگانه به آن اشاره خواهیم کرد.
در این ارتباط انتظار میرود علاقمندان مبری از اغراض غیرمعرفتی به این مباحث، اعم از موافق یا مخالف، با رعایت جانب احتیاط و لحاظ خصلت های کار عالمانه، به مکاری های احتمالی تصورات جاهلانه و یا تجاهلانه، فرصت خودنمایی و گسترانیدن دام های مدرنیستی بر سر راه حیثیت و آبروی خویش را ندهند.
#گفتگوی_آزاد
#انکار_اقتصاد_اسلامی
#سکولاریسم_حوزوی
#نشست_اساتید
@rozaneebefarda
روایتی از اشتیاق زیارت
#پرونده_ویژه
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۶
اختصاصی|| قربانعلی یاس بلاغی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
🔹چند روزی بود که خبر در شهر پیچیده بود و شهر حال و هوای دیگری به خود گرفته بود، استقرار وسایل امنیتی در سطح شهر هم خبر از نزدیک بودن وصال یار با طلوع خورشید ولایت از قم داشت.
🔹هر شب در اطراف حرم پوسترهایی متنوع از تصاویر امام راحل و حضرت آقا پخش میشد، و بعضی وقت ها در مسیر از حرم تا حجره در خیابان چهار مردان(انقلاب اسلامی) عکسی از حضرت آقا را که گرفته بودم را مقابل سینه میگرفتم و در خیابان تا مدرسه میرفتم، حجره ها هم پر شده بود از تصاویر تمثال حضرت یار با جلوه های مختلف.
🔹در این چند روز تا روز موعود هر روز گویا بر هیجان و تپش قلبم افزوده میشد و دائم در این فکر بودم که چگونه باید به استقبال آن محبوب دل و جان رفت، پای برهنه بدنبال ماشین بدوم یا در میدان آستانه منتظر ظهور نور او باشم ویا .... همان شب آخر بود که میخواستم از موسسه امام برگردم، داخل آسانسور بودم که حضرت #علامه_مصباح(حفظه الله) هم وارد بر آسانسور شدن و توفیق زیارت آن عالم بصیر را در آن حال پیدا کردم، همانجا فرصت را غنیمت شمرده و آنچه را که چند روز ذهنم بدان مشغول بود را از ایشان سوال کردم، که چطور به استقبال آقا برویم؟ چگونه این فیض رحمت که بر ما در این ایام نازل میشود را قدر دانی کنیم؟
ایشان با همان تواضع و محبت همیشگی شان فرمودند: از جهت ظاهری که همین حضور در مراسم استقبال، و از جهت باطنی هم با نذر صلوات برای سلامتی ایشان و امثال این امور، انجام وظیفه کنید.
🔹 گرچه تا حدود زیادی به جواب رسیدم، اما هنوز آرام نداشتم و با خود فکر میکردم هرچه بکنم نمیتوانم به اندازه عظمت آن وجود مبارک و ذخیره الهی برای روزگار ما، قدردانی و انجام وظیفه کنم.
🔻همان شب بخاطر جلسه درسی که در حرم مطهر داشتیم تا حدود ساعت 8 و نیم حرم بودم. وقتی داشتیم از جلسه بیرون می آمدیم داشتند چراغ های حرم را خاموش میکردند تا زوار از حرم خارج شوند و حرم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها برای میزبانی از عزیزترین مهمان آماده شود.
🔹از همان داخل صحن عرض سلام مجدد کردیم و درخواست توفیق استفاده و قدردانی از این نعمت را از بی بی دو عالم کرده و به سمت حجره راه افتادیم.
🔹صبح موعود فرا رسید و پاها دیگر در اختیار خودم نبود، بی اختیار با سیل مشتاقان در حرکت بودیم، تا در میدان آستانه به انتظار یار ایستادیم. شعارهای پرشور و شعور همراه با فشار جمعیت در عین حال که شور و شعف را بیشتر میکرد هیجان و اضطراب و تندتر شدن تبش قلب در وصال یار و چگونگی مواجه-گرچه از دور بود- با دلبر و دلدار را مضاعف تر میکرد.
که ناگاه خورشید ولایت از بلندای جایگاه تجلی کرد و اقیانوس جمعیت دلداده با شور و شعار مواج شد، شاید ناخودآگاه بود که آیات «والشمس وضحیها والقمر اذا تلیها و النهار اذا جلیها» بر زبانم ترنم یافت. و دل و جان از کف داده نمیدانستم چه کنم و چه بگوییم از همان دور چشم به جمال آفتاب دوخته و همراه با جمعیت شعارها را زمزمه میکردم که «صل علی محمد نائب مهدی» آمد.
الفاظ دیگر بیشتر از این کشش نداشت و جسمم نیز بیشتر از این توان نداشت، استقبال ما شد همین، منم هم قطره ای شده بودم در میان اقیانوس بی انتهای مشتاقان امام و رهبر و مراد خود.
🔹در ده روزی که خورشید در شهر ما می تابید، هر روزش دنبال خبرهای ناب از جلسات و ملاقات ها و دیدارهای با ایشان بودیم، و دنبال راهی برای زیارت نزدیکترِ حضرت یار.
🔹برای دیدار با طلاب اول کارت ورود به جلسه توزیع میکردند، هر جور بود کارت را تهیه کردم، اما در این میان باخبر شدیم که حضرت آقا فرمودند با کارتی بودن دیدار طلاب مخالفت کردند و هر که زودتر به صف رسیده بود توانسته بود وارد شبستان شود و ما عقب ماندگان داغ زیارت از نزدیکتر بر دلمان ماند و در مسجد اعظم نشسته و گوش جان به هدایتهای آن رهبر الهی و مرجع عالی دادیم.
🔹توفیق یار ما شد و این داغ طولی نکشید و چند روز بعد در دیدار بسیجیان با فرمانده دلهایشان، وصال یار میسر شد توفیق زیارت از فاصله نزدیکتر برایمان محقق شد.
@rozaneebefarda
ادامه👇
روایتی از اشتیاق زیارت
[صفحه ۲ از ۲]
🔹گرچه دیدار یار نصیب شده بود اما دل پرشور و مشتاق به اینها قانع نبود و آرزوی زیارت از نزدیک و دستبوسی امام دل و جان را در خود می پروراند، و به اندک احتمالی که این فراق را به وصال تبدیل کند، جسم را به حرکت وا میداشت و او را به این طرف و آن طرف می برد. صبحی با رفیقی بلند شدیم و قبل نماز صبح بجای حرم بسمت دفتر آقا در صفائیه حرکت کردیم و گفتیم شاید اذن ورودی دادند و توانستیم نمازی را به امامت مقتدای خویش بخوانیم اما هرچه با جمعی از مشتاقان که با نیت ما خود را بدانجا رسانده بودند ایستادیم از برادران حفاظت چیزی جز عذرخواهی و عدم امکان تشرف نشنیدیم، وقتی مقداری از اذان گذشت و مایوس از اقامه نماز شدیم با دلی شکسته اما پرشوق به حجره برگشتیم.
🔹صبح جمعه دوباره هنگام نماز صبح -با اطلاع از سوابق سفرهای حضرت آقا به مراکز مختلف که به زیارت قبور شهدا تشریف می برند- سراسیمه خود را به گلزار شهدای علی بن جعفر علیه السلام رسانیدیم، اینبار جمع زیادی از مشتاقان که مثل ما این حدس را زده بودند که حضرت آقا صبح جمعه به زیارت قبور شهدا میآیند، خود را بدآنجا رسانده بودند و میان قبور شهدا منتظر تشریف فرمایی حضرت یار بودند، که آن صبح نیز وصال میسر نش و فردای آن روز که صبح شنبه بود آقا به زیارت شهدا رفته بودند و ما در خواب غفلت ماندیم.
🔹بالاخره گرچه حسرت زیارت از نزدیک در این سفر بر دل ما ماند و به همان زیارت از دور دلخوش ماندیم. اما شوق و اشتیاق و حرارت محبت در دل نه اینکه آرام نگرفت بلکه شدت هم یافت، و همه اینها تأویلی از این آیه شریفه است: «إنَّ الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن وُدّاً».
@rozaneebefarda
#تذکار و #تآسف!
این رسانه متعلق به کیست که برای استراتژیست فتنه، رپرتاژ می رود؟
آن فرد اکنون مشاوره رسانه ای کدام رجل سیاسی انقلابی است؟
یاللعجب! راه دادن رفیق گرمابه و گلستان #ظریف و پادوهای رسانه ای برجامیان، در نهانخانه جریان انقلابی، چه وجهی دارد؟
تسامح در مقابل #نفوذیها، یا لا اقل فریب خورده ها، اول از همه دودش به چشم همان فرد و مجموعه نفوذپذیر و تسامح کننده خواهد رفت.
حالا اگر قبول نمی کنند، اشکالی نیست. بگذارید آخر پائیز برسد... آنوقت تذکرهای دلسوزانه انقلابیون بیدار را تصدیق خواهند کرد!
اما حتما آن وقت دیگر خیلی دیر شده است....
@rozaneebefarda
ماجرای مقابله با #کرونا و یک مطالبه مهم!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در شرایط بحرانی مثل وسط دعوا نمی توان نرخ تعیین کرد اما:
#مجلس
و
#حوزه_علمیه
کجای کار #تصمیم_سازی برای مقابله با کرونا قرار دارند؟!
این دو به عنوان #نهاد_تقنین و #نهاد_دین، اساسا از روند تحولات خبر دارند یا نه؟
حتی اگر شرایط خاص موضوع، اقتضای نظارت استصوابی نداشته باشد، چرا نباید نظارت استطلاعی وجود داشته باشد؟!
حداقل فایده دخیل کردن این دو نهاد، آزاد کردن ظرفیت ملی آنها برای مهار بحرانی است که به دلیل #اهمال_کاری_های_دولتی_ها(به اذعان وزیر بهداشت)، امروز در مهار آن کند پیش می رویم.
دولت بنفش و شخص روحانی، از رهبری معظم انقلاب اسلامی چک سفید گرفته اند برای مقابله با بحران. با این وجود در همکاری با وزیری که فعلا فرمانده میدانی مهار بحران است، کم کاری می کنند.
آیا در این شرایط نباید مجلس و حوزه، با حفظ سلسله مراتب فرماندهی، رسما برای مدد به میدان بیایند؟! چرا دولت در وارد کردن این دو نهاد، پیشقدم نیست؟!
@rozaneebefarda
نامه اساتید دانشگاه به روحانی پیرامون ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی و پرهیز از حاشیه سازی با تمسک به تحریف در #صلح_امام_حسن(ع)
#تاریخ_خوانی را به اهلش بسپرید و قدردان #حلم_مدنی_مردم و #مجلس تازه نفس باشید!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
نامه اعضای مجمع عالی، شورای راهبردی و مدیران ۱۰۸۴ کانون نهضت استادی بسیج به حسن روحانی چنین نوشتند:
بسماللهالرحمنالرحیم
حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی
با سلام و احترام؛
سخنانِ اخیرِ شما دربارۀ دلیلِ #صلحِ امام حسن - علیهالسلام- #تحلیل_تاریخی_ناصوابی بود که در همین روزها از سوی پارهای از صاحبنظرانِ تاریخدان و اهلِ فضل و علم، پاسخ یافته و ناراو و نابجا بودنِ برداشتِ جنابعالی برای حق جویان روشن گردید. امّا به نظر می رسد ضمن احترام به جنابعالی باید دربارۀ غرضِ شما از نقلِ این تحلیل که نوعی «شبیهسازیِ تاریخی» در جهتِ مشروع جلوهدادنِ مذاکرۀ قبلی یا مجدّدِ با دولتِ آمریکا است، بیشتر تأمّل کرد:
🔻وجدان های آگاه بر آن هستند که آنچه در اثرِ «توافقنامۀ خسارتبارِ برجام» بر عموم ایرانیان رفته از هرگونه تفسیر و تحلیلی بی نیاز است؛ چراکه «وضعِ تلخِ معیشتیِ مردم»، بهروشنی بیانگرِ تلاشهای هفتسالۀ جناب عالی و ائتلاف اصلاح طلبان - کارگزاران در زمینۀ «گرهزدنِ اقتصادِ کشور به مذاکره» است.
🔻امروز، #غلطبودنِ آن نسخۀ ائتلافی انتخابات که آلوده به #تحریف و #مهندسی_افکار نیز بود، بر همگان آشکار گشته و جایی برای «توجیه» و «فرافکنی» نا کارآمدی های ائتلاف مذکور در اداره کشور باقی نگذاشته است. پس مجددا و بعد از ۷ سال تلاش نکنید تا از طریقِ «استفادۀ ابزاری» از موقعیّتِ تاریخیِ آن امامِ غریب و مظلوم، و «تحریفِ» آنچهکه بر ایشان رفت، گذشته را تطهیر یا آینده را طرّاحی نمایید.
🔻چنانچه شما در طولِ بیش از هفتسالِ گذشته، بر «ظرفیّتهای داخلی» تکیه میکردید و چشمِ امید به غرب نداشتید و اقتصادِ داخلی را نسبت به مذاکره، «شرطی» نمیکردید، امروز در وضعی قرار نمیگرفتید که مؤتلفین و منتقدین تان یکپارچه از شما فاصله بگیرند و شما را در ورطهای که در آن گرفتار شدهاید، تنها بگذارند.
🔻احزاب ائتلافی اصلاح طلبان و کارگزاران با چنان سرعتی از شما اعلام برائت می جویند که حتی خود را پیشگام اکثریتی می نمایانند که شما را نمی خواهند! جریاناتی که اینک با تردستی به جابجایی اکثریت و اقلیت در سپهر ایران مبادرت می نمایند؛ اما کیست که نداند حافظه ملّی بزرگتر از هوس های زودگذر انتخاباتی آنها است.
🔻پس برای احترام به شرف ملّی باید گفت اگر در زبان، حاضر نیستند به « غلطبودنِ مسیرِ مذاکره و برجام خسارت بار » اعتراف کنید و یا اگر بنای عذرخواهی و طلب بخشش از مردمی که اکنون، بهسختی معیشت میگذارنند، ندارید، دستکم در عملِ خویش، تغییری ایجاد کنید و تا ایناندازه بر امرِ ناصواب و پوچ، اصرار نورزید ضمن اینکه از جناب عالی که از آغاز تاکنون، همواره مدّعیِ «عقلانیّت» و «محاسباتِ منطقی» بودهاید، انتظار میرود که در این فرصتِ اندکِ باقیمانده، «تغییرِ مسیر» داده و آزموده را بیش از این نیازمایید که این از شروط عقل سلیم است.
🔻آقای رییس جمهور ! تردید نکنید که حتّی «عقلِ سیاسیِ محض» نیز، توجیهگر و هموارکنندۀ «بیراهۀ مذاکره» نیست، چه رسد به «سیرۀ اهلِ بیت» - علیهمالسلام- که سخت از بیگانهگُزینی و حقارت و ذلّتِ سیاسی، دور و یکسره به کرامت انسان ارجاع می دهد.
🔻گفتهها ی اخیر جناب عالی در باره امام حسن علیه آلاف التحیه و الثناء و توسل مجدد به"صنعت" جابجایی اکثریت و اقلیت از سوی دوستان شما، نهتنها «اعتبارِ سیاسیِ سوخته» و «منزلتِ اجتماعیِ ازدسترفتۀ» جناب عالی و گروهای موتلف شما در حزب های باصطلاح اصلاح طلب و کارگزاران را بازسازی نمیکند، بلکه بیشازپیش، موجباتِ فاصلهگیریِ مردم را از شما فراهم و بر حجمِ متراکم و انباشتهشدۀ «نارضایتیها»ی آنها میافزاید.
🔻پس بهتر است به خود آیید و به مردمِ ایران و رهبرِ حکیم آن و ظرفیّتهای گسترده مادی و معنوی ایران بزرگ بازگردید و غرب و آمریکا را برای همیشه از طمع در نفت و دیگر منابع سرشار مادی و یا شکست اقتدار ملت کنار بگذارید.
🔻 آقای رییس جمهور ! تا چه هنگام باید دولتِ شما، هزینۀ سیاسی و اجتماعیِ «اعتماد» و «تکیه» به آمریکا و اروپا ی متفرعن، ریا کار و پیمان شکن را بپردازد و شما اما «فرصتها» و «امکانها» را از دست داده و در این میان به ناحق و ناجوانمردانه ، بخشی کوچکی از مردم گمان برند که حقانیت و برکات انقلاب محل چالش است؟!
@rozaneebefarda
ادامه👇
نامه اعضای مجمع عالی، شورای راهبردی و مدیران ۱۰۸۴ کانون نهضت استادی بسیج به حسن روحانی
[صفحه ۲ از ۲]
🔻در حالی که چالش اساسی اعتماد بی حاصل هفت ساله شما به آمریکا می باشد هیچ نیازی به «استنادِ تحریفآلود» به مواضعِ سیاسیِ اهلِ بیت عصمت و طهارت - علیهمالسلام- نیست؛ حتّی مردمی که طیِ دو دوره به شما رأی دادهاند نیز اکنون دریافتهاند که از مسیرِ «مذاکره» و «تسلیم» و «وادادگی»، دردهای معیشتی و اقتصادیشان علاج نمیشود، بلکه از «چاله» به «چاه» میافتند!
🔹 نهضت استادی بسیج و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری پرسشی باز و بدون پیچیدگی های زبانی و نفاق آلود از ایرانیان استعلام و همه پرسی شود که آیا به آمریکا در پی ریزی ایران بزرگ و متمدن اعتماد دارند یا خیر؟
🔹امروز اما شما نیز دریافتید که در جای جای ایران از بالا نشینان گرفته تا حاشیه نشینان و خود رآی دهندگان دو دوره به جناب عالی، آمریکا را پیمان شکن ترین دولت تاریخ ارزیابی می کنند در این صورت، بهتراست از فرصت اندک باقی مانده برای حضور نیک نامی در تاریخ ایران سعی مجدد خود را در رجوع به منابع ایران زمین در گذار از مشکلات به کار بسته و قدردان اکثریت مردم ایران و مجلس تازه نفسی باشید که با اتخاذ "حلم مدنی" بنا دارند تا با سفارش و رأی حکیم، دولت محترم دوازدهم را با طمأنینه و در مسیری مردم سالار به دولت خدمتگزار بعدی متصل نمایند.
🔹امروز اکثریّت مردمِ ایران، معتقد نیستند که باید به آمریکا اعتماد کرد! برجام، چیزی جز مصالحۀ همراه با عقبنشینیها و امتیازدادنهای یکطرفه نبود، امّا نهفقط گرهی از کارِ فروبستۀ معیشتِ مردم نگشود، بلکه سفرهشان را بسیار کوچکتر کرد.
🔹آقای رییس جمهور! اینک تلقی و گفتاری در جامعه ایران دست به دست می شود که خدایی ناکرده، شما بنا به توصیه برخی مشاورین استحاله شده بنا است از طریقِ گسترانیدن «فشارِ اجتماعی» و اصطلاحا رساندن کارد به استخوان، دوباره بابِ «مذاکره با آمریکا» ی پیمان شکن را گشوده و نتیجۀ انتخاباتِ آن کشور سلطه گر را، نوعی راهحل برای وجیه سازی دولت متبوع بشمارید؟!
🔻اگرچه فرزندان دانشگاهی ملّت این را نوعی گمانه زنی در برخی لایه های اجتماعی ارزیابی می کنند اما شایسته است جنابعالی نسبت به رفع این شبهه ضد ملّی اعتبارزدایی فرمائید چه این که نه در اینسو مردم چنین اعتقادی به آمریکای پیمان شکن دارند و نه در آنسو، هیچیک از جناحهای سیاسیِ آمریکا، روی خوش به شما نشان خواهند داد زیرا بستۀ گشایش و رونقِ اقتصادی ایران هرگز از آن سوی آب ها تقدیمِ شما نخواهد شد!
🔹آری! شما نتوانستید و نخواهید توانست که «جنگِ اقتصادی» را به «صلحِ اقتصادی» تبدیل کنید؛ چنانکه تاکنون با وجودِ عبور از «خطوطِ قرمز ایران » نیز، ناکام و عاجز ماندهاید، امّا میتوانید در جنگِ اقتصادی، راهبردِ «اقتصادِ مقاومتی» را انتخاب و صدمات و لطماتِ تحریم ظالمانه دشمن را به حداقل رسانیده و ثبات و امنیّتِ اقتصادی را برای مردم به ارمغان آورید.
🔻به نظر می رسد شاید چنانچه در این ماههای اندک باقی مانده، قدم در «مسیرِ دیگر» غیر از اعتماد به آمریکا بگذارید، اندکی از حیثیّتِ سیاسیِ خویش و دولت محترم را بازیابید، امّا اگر همچنان بر طبلِ توخالی «مذاکره» و «صلح» و باصطلاح «تعاملِ سازنده» با دشمنان ایران و هویت ملی و انقلابی مردم بکوبید، به مَثَلِ اعلای «ناکارآمدی» و «ناتوانی» و «شکست» در تاریخ ایران تبدیل خواهید شد که ما هرگز چنین نخواسته و آرزوی مان سربلندی و موفقیت جنابعالی و دولت محترم در خدمت به مردم و آبادانی و پیشرفت کشور است ؛ گو اینکه اکنون نیز برخی از اجزاء و بخش های دولت محترم با دلسوزی در حال کار و تلاش می باشند؛
🔻آقای رییس جمهور ! بهعنوانِ «رئیسِ قوّۀ مجریّه» و «عالیترین مقامِ اجراییِ کشور»، خوانش و تبیین تاریخِ اسلام را به اهلِ منبر و درس و بحثِ علمی و کارشناسان واگذارید و با «گفتار درمانی»، «توجیه» و «تحریف» و خدایی ناکرده تشبث به عادات رایج سیاستمداران در «آسمان به ریسمان بافتن»، بیش از این بر زخمهای معیشتیِ مردم، نمک نپاشید و خود را مغضوب و مطرودِ آنها نسازید.
دوام توفیقات جناب عالی و دولت محترم را از خدای قادر متعال خواستاریم.
@rozaneebefarda
◾️جلسه مهم #ستاد_ملی_مقابله_با_کرونا در حضور #رهبر_معظم_انقلاب_اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.(۹۹/۸/۳)
▫️ این جلسه از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و پیش از سخنان رهبر انقلاب، رئیسجمهور و وزیر بهداشت به ارائهی گزارش دربارهی وضعیت فعلی کشور در حوزهی مقابله با کرونا پرداختند.
🔹رهبر انقلاب پیش از ظهر امروز در جلسه با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در حسینیهی امام خمینی، توصیهها و دستورات مهمی را برای مقابله با همهگیری این بیماری متذکر شدند.
@rozaneebefarda
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حضوری با رئیسجمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا
#ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 2]
🔹رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از عملکرد این ستاد، ضمن بیان توصیههای بسیار مهمی، بر لزوم اتخاذ تصمیمهای قاطع و حاکمیتی، اقناع افکار عمومی و همکاری همه دستگاهها و آحاد مردم برای مقابله با وضعیت تأسفبار ویروس عالمگیر کرونا تأکید کردند.
🔸رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخیها در برخورد با دولت و رئیسجمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان، هدف از تشکیل این جلسه را که به دعوت ایشان تشکیل شد، وضعیت تأسفبار بیماری کرونا در کشور و لزوم تلاش مضاعف و بکارگیری ابتکارات جدید برای مواجههی با این ویروس، بیان کردند و افزودند: البته اصل این موضوع و همچنین اوج پاییزی آن در همه دنیا فراگیر است و فقط مخصوص ایران نیست.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به نحوهی مدیریت مقابله با این ویروس در کشورهای مختلف، خاطرنشان کردند: در برخی کشورها همانند آمریکا بدترین مدیریت اعمال شده است ولی ما باید تلاش کنیم از این حادثه که با جان و سلامت مردم و امنیت و اقتصاد آنها در ارتباط است، با بهترین مدیریت عبور کنیم.
ایشان لازمهی اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیمهای قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاهها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همهی مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، بهطور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخیها در مواجههی با دولت و شخص رئیسجمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام میکنم.
حضرت آیتالله خامنهای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور.
ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکاییها است که در مناظرهها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کردهاند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه میکند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می شود اما هتک حرمت انجام نمیگیرد.
حضرت آیتالله خامنهای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود.
ایشان بعد از بیان این نکته مهم، به بحث کرونا بازگشتند و با اشاره به جنبههای سلامتمحور، امنیتی و اقتصادی تصمیمگیریها درباره این بیماری، و احتمال تعارض این جنبه ها با یکدیگر، تأکید کردند: از آنجا که جنبههای امنیتی و اقتصادی نیز نشأت گرفته از همین بیماری است، بنابراین اصل و اولویت در تصمیمگیریها، سلامت مردم است.
رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته های وابسته به آن، عملکرد کادر درمان و سلامت را بسیار درخشان و جهاد فی سبیلالله خواندند و در ادامه توصیههای مهمی را بیان کردند.
«لزوم راه اندازی فوری یک عقبه قرارگاهی و عملیاتی برای اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابلهی با کرونا و نظارت بر اجرا» اولین توصیه حضرت آیتالله خامنهای بود.
توصیه بعدی ایشان درباره «محوریت وزارت بهداشت برای تعیین مصادیق محدودیتها» بود.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیهی دستگاهها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند.
@rozaneebefarda
ادامه👇