درس خارج فقه ح آیت الله مهدوی.mp3
438.2K
🎙بشنوید|| مواضع صریح آیتالله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری پیرامون برگزاری یک کنسرت پرحاشیه در دارالمومنین اصفهان
🔘این وزیر دیگر وزیر نیست!
▫️کنسرتی که دستور داده اند دوباره انجام شود اصفهان را به هم ریخته اند!
🔸 رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم می فرمایند؛ اگر مسئولی بخواهد خلاف حکم خدا انجام دهد از او سلب مسئولیت می شود و این [وزیر ارشاد] دیگر وزیر نیست!
▫️درس خارج فقه/ ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲
🔶حاشیه روزنه
انتظار آن است مقامهای ذیصلاح در مقابله عاجل و بهنگام با پدیده خطرناک #عادی_سازی_امور_خلاف_شرع اقدام و قیام کنند.
در برخی شهرهای کشور بعد از اعلان نتایج انتخابات، ستادها و اطرافیان برخی منتخبان اقدام به برگزاری جشنهای مختلط مفتضح نمودهاند که پخش گسترده فیلم آن جلسات مایه شرمساری و مصداق بارز بیتفاوتی آن منتخبان است.
نمایندهای که از بدو ورود به مجلس حریم شریعت را پایمال میکند و با سکوت و در مواردی تایید عملی خود، بر اقدامات خلاف شرع بین صحه میگذارد، آیا صلاحیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی را دارد؟
با توجه به شکایات گسترده مردمی و گزارش تخلفات مختلف، از #اعضای_محترم_شورای_نگهبان انتظار داریم ضمن بررسی دقیق مستندات مربوطه نسبت به برخورد قاطع متناسب اقدام فرمایند.
از نمایندگان منتخب نیز انتظار داریم، در بررسی #اعتبارنامه_منتخبین_خاطی این قبیل اقدامات سازمانیافته خلاف شرع را لحاظ فرمایند تا بعد از این شاهد این قبیل رفتارهای ضدارزشی نباشیم.
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه حوزه علمیه فاطمیه صومعهسرا در محکومیت هنجارشکنیهای گسترده طرفداران نماینده منتخب این شهرستان
#روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اعلام برائت منتخب جدید صومعهسرا از برگزاری #جشن_شنیع در محل ستاد انتخاباتیاش!
🔶حاشیه روزنه
بعد از نهی از منکر متدینان صومعهسرا و مطالبهگری معقول و منطقی حزبالله این شهرستان به پرچمداری مدیریت و طلاب محترم حوزه خواهران، منتخب جدید از مراسم شنیع منسوب به حامیانش که در محل ستاد تبلیغاتیاش برگزار شده، اعلان برائت کرد که فارغ از هر قضاوتی در مورد ابعاد پشتپرده ماجرا، اقدام منتخب جدید صومعهسرا قابل تقدیر است و البته به جهت اهمیت موضوع، این بیانیه نافی تحقیقات بعدی نیست.
حسب اطلاع، امام جمعه شهرستان نیز در این موضوع ورود خوبی داشته است.
🔻تذنیب:
حسب اطلاع از برخی موثقین اقداماتی در جهت شناسایی عوامل برگزاری جشن ساختارشکنانه در حال انجام است. متن اولیه کانال نیز طبیعتا متناسب با این اتفاق بازنویسی شد.
ضمن تقدیر از همه مسئولان متعهد محلی و استانی، منتظر نتیجه هستیم و اخبار تکمیلی اطلاعرسانی خواهد شد.
پیامهای تشکر مردم متدین و نجیب و برخی نخبگان انقلابی صومعهسرا نشانه غیرت دینی مردمان غیور آن سامان است و برای نعمت این مردم هزار بار باید خدا را شکر کرد.
@rozaneebefarda
#آقای_طلبه_کجا_میروی_؟
#یادداشت_وارده|| مصطفی نگارشی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
دعای همیشگی بعد از نمازم،یا هنگام زیارت اهلبیت(ع) به عنوان طلبه این هست که(اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه)
امروز سؤالم از خودم به عنوان یک طلبه این است ،که برای نائب امام زمان (عج)که در این برهه از زمان به اذن خدا جهان اسلام را رهبری میکند، چه کرده ام؟ که انتظار دارم به عنوان بهترین یاور امام زمان (عج)باشم؟
⭕️آقای طلبه به کجا میروی؟
▶️ایشان امسال در مرقد امام (رضوان الله عليه) فرمودند هر کس ایران را دوست دارد ،هرکس عزت ایران را دوست دارد ،هرکس رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را دوست دارد و...باید برای ترویج و افزایش ایمان و امید تلاش کند،
سؤالم این است ، مگر ترویج ایمان وظیفه من طلبه نیست؟
▶️مگر رهبری در مرداد همین سال نفرمودند، من برای تبلیغ نگرانم اگر فکری نشود، اسلام سیلی خواهد خورد، و استحاله فرهنگی صورت خواهد گرفت؟
▶️مگر رهبری امسال در دیدارد فرماندهان سپاه نفرمودند ما به قله نزدیکیم(و قله یعنی از بین رفتن تمام دشمنی ها )؟
⭕️حال سؤالم این است که وقتی به قله نزدیک هستی یعنی نفسهایت، هر قدمت و هر لحظه ات (ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲_۱۴۰۳ مته مبارکی که با عید نوروز تلاقی دارد و این خود سبب غفلت مردم از شبهای قدر میگردد، آیا فکر غفلت زدایی هستیم)بسیار مهم و حیاتی است و لحظه ای غفلت
خسران جبران ناپذیری را به دنبال دارد؟
⭕️پس آقای طلبه کجا میروی؟
فرق ندارد پایه ۱ و ۲ و ۳ و... الان لحظات
حیاتی اسلام است، مهم این است که به من میگویند طلبه.
⭕️آقای طلبه کجا میروی؟ماه مبارکت را کجایی؟ کجای تاریخ ایستاده ای ؟
⭕️آیا محتوی منبر و تبلیغت، متناسب با حکم فرمان رهبری ، در مرقد امام (رضوان الله علیه)که افزایش ایمان و امید، آنهم با راهبردی، که ایشان در همان جلسه خرداد ماه امسال دادند، هست؟
▶️مگر حاج قاسم نفرمودند امروز ایران حرم است واگر ایران نباشد دیگر حرم ها هم نخواهند بود؟ آقای طلبه کجای این حرم به عنوان خادم افتخاری حضور داری؟
⭕️الان که هر حرکت تو یک حرکت تمدنی است کجا میروی؟تبلیغ،کجا؟
ودر پایان باز از خودم میپرسم؛
⭕️آقای طلبه کجا میروی؟
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📍اندر ریشههای خودتحقیری و مسابقه بدبختی!
💠 تحقیر ایرانیان دارای ریشه های تاریخی، سیاسی، ساختاری و علمی مختلفی است. در حوزه تولیدات علمی، نویسندگانی مانند جمالزاده، زیباکلام، حسن نراقی، بشیریه و ... آثاری مشحون از تحقیر ایرانیان دارند که تأثیرات عمیقی بر جای گذاشته اند.
🔻به عنوان نمونه، «پنهانکاری ایرانیان»، «ظاهرسازی ما»، «قهرمانپروری و استبدادزدگی ما»، «خودمحوری و برتریجویی ما»، «بیبرنامگی ما»، «ریاکاری و فرصتطلبی ایرانیان»، «شعارزدگی ما»، «نارضایتی دائمی ما»، «همهچیزدانی ما»؛ بخشی از فهرست کتاب «جامعهشناسی خودمانی» است
💠 حسن نراقی، ایرانیان را ملتی پنهانکار، ریاکار، ظاهرساز، بیبرنامه، متجاوز، همهچیزدان و مسئولیتناپذیر معرفی میکند و صدالبته در پایان کتاب میگوید بعید است این صفات نهادینه شده در ذات ایرانیان از بین برود!
🔹این تبلیغات مهمل اما هدفمند و مخرب، کار را به جایی رسانده که گویی «ایرانی بودن» به خودیخود یک نکته منفی است.
🔅 از طرف دیگر هم در خط تبلیغی باستانگرایانه، سعی شده با جعل تاریخ درباره دوران باستان و حتی دوره پهلوی به نوعی حسرت گذشته را در نهاد ایرانیان خلق کنند در این راه از جعل جملات منسوب به مثلا رضاخان و شاه فراری، یا ساخت حکایتهای جعلی و... نیز استفاده میکنند.
📣 اگر بخواهیم ستون فقرات این موج «خودتحقیری» را در یک کلام خلاصه کنیم، باید آن را آمار و اطلاعات بیمنبع دانست. بسیاری از جملات، خاطرات و آمارهای ارائه شده توسط کانالها و صفحات مجازی یا بدون منبع قابل تحقیق منتشر میشوند و یا منبع جعلی و حتی تقطیع شده دارند.
❌ با اینهمه، حقیقت در مقابل جذابیت تصویری و سایر زمینههای روانی که پذیرش چنین مطالب بیاساسی را برای مخاطب آسان میکند، رنگ باخته و تا زمانی که نخبگان و مسئولین کشور فکری به حال این بیماری عمیق نکنند، کار کشور پیش نخواهد رفت.
#خودتحقیری
🏠 مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
28.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید|| فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری(۱۴۰۲/۱۲/۱۷)
🔶حاشیه روزنه
این بیانات حکیمانه به عنوان نقشه راه مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است و از این پس همه رویکردها و عملکردهای منتخبان محترم و نیز مطالبهگریهای عناصر انقلابی از آنان باید در همین چارچوب سامان یابد.
تاریخ ثابت کرده است هر گاه کارگزاران و فعالان سیاسی قدمی از چارچوبهای امام و رهبری فاصله گرفتهاند، خسارتهای جبران ناپذیری را در پی داشته است.
برای توفیقات منتخبین جدید در جهت عمل به فرامین رهبری دعاگو هستيم.
🔘روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
این مناقشات غیراولویتدار را تمام کنید!
یکشنبه سیاه را یادتان هست؟
رئیسجمهور وقت در مجلس گرد و خاک به پا کرده بود و فیلم مخفیانه از برادر رئیسمجلس (مبنی بر زد و بند) پخش کرده بود و رئیسمجلس هم به اصطلاح لاتها حقش را گذاشته بود کف دستش و رئیسجمهور هم گذاشته بود رفته بود!
هر دو طرف و طرفداران شان هم حسابی حق به جانب بودند! و خود را عقل کل و حامی حقوق ملت و.... می دانستند!
نتیجه آن مناقشات چه بود؟
رسوایی و روسیاهیاش به چه کسانی ماند؟
به هر دو طرف!
حالا بلافاصله بعد از پایان انتخابات بگومگوهای منتخبان جدید شروع شده و حامیان رسانهای طرفین هم حسابی بحث را شور کردهاند.
این مناقشات ناتمام و سلبی و سلیقهای با هر نیت و هدفی که باشد، حتما به نفع مردم و کشور نیست. مورد نهی رهبری حکیم امت هم هست.
پس چه داعیهای دارند بر ادامه دادنش؟
آیا هوس کردهاند نزاعهای نازل #لاریجانی __ #احمدینژاد را تکرار کنند؟
این وسط برخی #خناسها هم هستند که نقششان را خوب بلدند!
به واقع نه حامی #شورای_اصولگرایی و #نواصولگرایی و... اند نه طرفدار #امنا و #پایداری و... دیگر انقلابیها.
آنها به غایت غربزدهاند، هنوز خواب #برجام میبینند!
اما فعلا هر کدام شان در اردوگاه یکی از طرفین منازعه خزیدهاند و اصل تشدید نزاع را دنبال میکنند.
اگر سیاستمداری این دستهای آلوده را نبیند سادهلوح نیست؟
بحثهای فنی و کارشناسی و ایجابی با رویکرد ملی، تخصصا از این تذکرات خارج است و هیچ کس با آن مخالف نبوده و نیست و بلکه تکلیف نمایندگان و حامیان شان جز این نیست.
اما مواجهههای اخیر (اندکی قبل و اندکی بعد از انتخابات) بیشتر رنگ و بوی قبیلهگرایی سیاسی دارد و طبیعی است #حزباللهیها آبرو و وقت ارجمندشان را هرگز به پای نزاعهای نازل قبیلهگرایانه تلف نمیکنند.
اگر #کانونهای_تولید_تنش به تذکر رهبری توجه نکنند و این دعواها را تمام نکنند، رسواییاش جز خودشان برای کسی نمیماند!
۱۸ اسفند ۱۴۰۲
@rozaneebefarda
import_1_10011753712_1.mp3
4.47M
🎙بشنوید|| هر کس خسته شده است، جمع کند برود!
تلنگرهای #شهید_حسن_باقری خطاب به بسیجیها
در عرصه #جهاد_فرهنگی هم نباید خسته شویم...
چشممان به عنایت خداوند متعال و امام زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف باشد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ارزپاشیهای بیرویه بانک مرکزی برای سفرهای خارجی در نگاه امام و رهبری!
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره
اقدام اخیر دولت در تخصیص ارز به مسافرتهای خارجی از یک سو #خسارت_اقتصادی در پی دارد و موجب هدررفت منابع ارزی کشور میشود.
از دیگر سو به افزایش تصاعدی این سفرها و گسترش #تبعات_مخرب_فرهنگی آن میگردد!
دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره این سنخ سفرها کاملا روشن است اما متاسفانه دولت به جای جلوگیری از این سفرهای مسرفانه آنهم با ارزپاشی بیرویه، از جیب محرمان و مستضعفان بذل و بخشش میکند برای سفرهای غیرضروری یک عده معدود ایرانیهای عافیتطلب که اینهمه زیبایی چهارگوشه ایران را رها کرده، برای پرسه در پسکوچههای چند کشور دستهچندم آسیایی و اروپایی، از جیب ملت خرج میکنند!
در دولت قبل این رویه غلط نهادینه شد و انتظار نبود در دولت فعلی نیز با شدت بیشتر ادامه یابد!
با این مقدمه در ذیل به بازخوانی برخی دیدگاههای صریح امام و رهبری میپردازیم.
🔸گزیدهای از بیانات امام خمینی:
امام خمینی یکی از محورهای ضد اسلامی بودن رژیم پهلوی را از همین قبیل اقدامات معرفی کرده بودند. ایشان در باره ارزپاشی دولت وقت به بهائیان در نامه به علمای یزد میفرمایند:
«از چیزهایى که سوءنیت دولت حاضر را اثبات مىکند، تسهیلاتى است که براى مسافرت ۲۰۰۰ نفر یا بیشتر از فِرق ضاله قائل شده است؛ و به هر یک ۵۰۰ دلار ارز دادهاند و قریب ۱۲۰۰ تومان تخفیف در بلیت هواپیما دادهاند؛ به مقصد آنکه این عده در محفلى که در لندن از آنها تشکیل مىشود و صددرصد ضداسلامى است شرکت کنند. در مقابل، براى زیارت حجاج بیتاللّهالحرام چه مشکلات که ایجاد نمىکنند و چه اجحافات و خرجتراشىها که نمىشود.»
▫️نهضت امام خمینی، ج1، صص437-436.
🔶آیتالله العظمی خامنهای:
کسانی که عادت کردهاند به سفرهای خارج بروند، این عادت را رها کنند، ترک کنند.
رفتن به سفرهای خارجیِ تفریحی، به کشورهای گوناگون -البتّه غیر از سفرهای زیارتی به عتبات یا به حج، این مورد نظر نیست؛ آن اینقدر خرج و هزینهای هم بر دوش کشور نمیگذارد، دارای برکاتی هم هست- سفرهای تفریحی، سفرهای زائد با بهانههای گوناگون را کنار بگذارند.
خطبههای عید فطر، 1397/03/25
https://khl.ink/f/39933
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
ارزپاشیهای بیرویه بانک مرکزی برای سفرهای خارجی در نگاه امام و رهبری! #تلنگر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻
ظاهرا قرار است ارزپاشی بیمنطق اخیر متوقف شود
منتظر اعلان رسمی این خبر خوب میمانیم.
🔻این روند همچنان ادامه دارد و خبری از توقف هم نیست!
@rozaneebefarda
سکولارهای حوزوی و عرفی سازی انتخابات
💥اختصاصی|| نقدی بر ادعانامههای انتخاباتی شیخ برجامی #سروش_محلاتی/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
✍️جمال مومنیزاده/ [ص 1 از 6]
امام خمینی ره میفرماید: «امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهور نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است، بلکه یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است که شکست در آن، شکست جمهوری اسلامی است، که حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگترین واجبات و فرائض است و وسوسه در آن از شیطان بلکه عمال شیطان بزرگ است.»
پاسخ رهبر معظم انقلاب به استفتاء در خصوص انتخابات: «شرکت در انتخابات نظام جمهوریاسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است. شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی، واجب عینی است.»
جناب سروش محلاتی -كه در ستيز با مباني انقلاب به مراحل عجيب و خندهداري رسيده است- در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری یادداشتی درباره عدم وجوب شرعی شرکت در انتخابات منتشر ساخت که مورد استقبال برخی سایتهای زاویه دار قرار گرفت. او پیش از این به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری در سال هزار و چهارصد نیز همین مضمون را بیان کرده بود با این تفاوت که این بار این نکته را نیز افزود:
ممکن است از نظر برخی شهروندان شرکت نکردن در انتخابات به صلاح مملکت و اصلاح امور و استقرار عدالت باشد! و کسی هم نمیتواند به ایشان خرده بگیرد چون اسلام، حکم شرعی در اینباره ندارد و تشخیص را به عهده شهروندان نهاده است!
سروش محلاتی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که رسانههای معاند فارسی زبان صریحا به مردم ایران اعلام میکردند: در انتخابات شرکت نکنید تا کشورهای خارجی بتوانند به ایران فشار بیاورند!
او پس از انتخابات هدف اصلی خود را آشکار ساخت و شرکت نکردن بخشی از مردم در انتخابات را مساوی با مخالفت با فقیه منتخب خبرگان و موجب مشروعیت سوزی دانست! این در حالی است که نه عدم مشارکت و نه حتی انتقاد داشتن، لزوما به معنای مخالفت با نظام حاکم نیست. در این یادداشت به بررسی ادله او در این خصوص خواهیم پرداخت.
مقدمتا باید دانست محلاتی، از منظر سیاسی وابسته به طیف اشراف است و برای معکوس کردن واقعیت و عوض کردن جای مدعی و بدهکار، در مقابل جریان انقلابی از چنین حربههایی بهره میبرد. آیا میتوان تاثیر مدیریت امیدسوز و فشل دولت تدبیر را که مورد حمایت طیف سیاسی محلاتی بود، در کاهش مشارکت نادیده گرفت؟ عامل اصلی دل زدگی بخشی از مردم، تناقض عیان در ژست دفاع از انقلاب و امام این جماعت، در عین وجود سبک زندگی اشرافی و به قول امام، خوی کاخنشینی است! امام (ره) فرمود:
آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخنشینی بیرون برود و به کاخنشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا میشود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخنشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخنشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ما در طول مشروطیت از این کاخنشینها خیلی صدمه خوردیم.. آن روزی که توجه اهل علم به دنیا شد و توجه به این شد که خانه داشته باشم چطور، و زرق و برق دنیا خدای نخواسته در آنها تاثیر بکند، آن روز است که باید ما فاتحه اسلام را بخوانیم.(صحیفه امام، ج17، ص376)
این واقعیتی است که به روشنی در سالهای پس از انقلاب، تجربه شد و سخن شهید مطهری را به اثبات رساند که میان بهرهمندی بیشتر از دنیا و کارآمدی انسانها و شرافت و انسانیت رابطه معکوس برقرار است!
آن شهید بزرگوار چنین فرمود: رابطهای میان «کم برداشت کردن» از یک طرف و «زیاد بازدهی دادن» از طرف دیگر موجود است؛ بازدهیهای انسانی انسان و تجلیات شخصیت انسانی انسان، چه در قسمت عاطفه و اخلاق و چه در قسمت تعاونها و همکاریهای اجتماعی و چه از نظر شرافت و حیثیت انسانی و چه از نظر عروج و صعود به عالم بالا، همه و همه رابطه معکوس دارند با برداشتها و برخورداریهای مادی. (سیری در نهج البلاغه ص۳۰۳) و این جماعت، برای رسیدن به قدرت و تضعیف رقیب، از چه راههایی که استفاده نمیکنند.
البته ناآگاهی یا درک نشدن صحیح حکم شرعی شرکت در انتخابات و وجود شبهات فراوان که امثال محلاتی بدان دامن میزنند نیز بخشی از عوامل کاهش مشارکت است.
در این یادداشت به نقد ادعانامههای انتخاباتی محلاتی، توهین او به امام و رهبری و تحلیل چرایی چنین اظهارات نسجیدهای پرداخته شده است. ابتدا سه ادعای اصلی سروش محلاتی را شرح میدهیم.
▫️ادامه یادداشت:
صفحه ۲:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13659
صفحه ۳:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13660
صفحه ۴:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13661
صفحه ۵:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13662
صفحه ۶:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13663
🔘روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سکولارهای حوزوی و عرفی سازی انتخابات
💥اختصاصی|| نقدی بر ادعانامههای انتخاباتی شیخ برجامی #سروش_محلاتی/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[ص2 از 6]
اول: شرکت در انتخابات حکم شرعی ندارد
انتخابات فاقد یک حکم کلی در منابع دینی است و از قلمرو تقلید از فقها خارج است، چرا که ممکن است در شرایط و موقعیتهای مختلف، عناوین مختلفی بر انتخابات صادق باشد و حکم آن را متفاوت گرداند: وجوب یا حرمت یا.. شرکت در انتخابات یکی از حقوق مردم است و ذاتا تکلیفی نسبت به آن وجود ندارد.
دوم: بر فرض وجود حکم، تشخیص مصداق به عهده فقها نیست
بر فرض اگر اسلام حکم شرعی برای انتخابات داشته باشد مثل وجوب حفظ نظام، تشخیص این حکم بر عهده مقلدان است نه فقها. تشخیصِ مصداق به عهده فقها نیست. مثلا در مسئله وجوب نهی از منکر اینکه در خارج منکری رخ داده است یا خیر را فقیه مشخص نمیکند بلکه خود مقلد باید تشخیص دهد.
سوم: مسئله عقلی است و ربطی به شرع ندارد
اینجا حکم عقل و خرد بر لزوم دخالت در تعیین سرنوشت و اصلاح امور و استقرار عدالت وجود دارد، لذا مسئله انتخابات که شیوه اعمال آن است ربطی به وجود حکم شرعی و فتوای علما ندارد. اگر کسی تشخیص داد با عدم شرکت در انتخابات بهتر سرنوشت خود را رقم میزند، کسی حق خرده گرفتن بر او را ندارد و هیچ خلاف شرعی نیز مرتکب نشده است.
در نهایت، او مدعی است انتخابات یک امر عرفی و فاقد حکم شرعی است و شهروندان خود باید لزوم یا عدم لزوم آن را تشخیص دهند. از منظر او، شرکت در انتخابات مسئلهای نیست که بتوان نسبت به آن به مراجع تقلید رجوع کرد، چرا که اساسا این مسئله در حوزه «فتوا» قرار نمیگیرد.
انتخابات دارای حکمی کلی و ثابت در شریعت نیست تا مجتهدان با رجوع به ادله حکم آن را کشف کرده و درباره آن فتوایی دهند؛ چرا که مسئله انتخابات مربوط به شرایط روز و ناظر به مسائل سیاسی و اجتماعی مردم است و ایشان خود دارای تشخیص هستند و معنا ندارند در این مسئله به مرجع تقلید و فتوا مراجعه کنند مجتهدین در این حوزه دارای فقاهت و اعلمیت نیستند. هر کسی خود باید لزوم یا عدم لزوم آن را تشخیص دهد.
نقد ادعای اول: شرکت در انتخابات حکم شرعی ندارد
آیا مقصود او این است که شرکت در انتخابات به عنوان اولی، وجوب ندارد یا اعم از عنوان اولی و ثانوی، هیچ حکم شرعی ندارد؟ اما افعال مکلفین از نظر فقهی، خالی از یکی از احکام خمسه نیست.
در واقع، این یک تناقض در سخن سروش محلاتی است که از سویی میگوید با صدق عناوین مختلف بر انتخابات، احکام متفاوتی به وجود میآید، یعنی ممکن است شرعا واجب یا حرام یا... باشد (تکلیف ایجابی یا سلبی) و از سوی دیگر میگوید شرکت در انتخابات فاقد یک حکم شرعی است. او نوشته: «بسته به شرایط ممکن است تکلیف ایجابی یا سلبی درباره شرکت در انتخابات داشته باشیم، ولی ذاتا تکلیفی در این باب وجود ندارد و این از حقوق مردم است.»
اما وقتی ممکن است شرکت در انتخابات به دلیل انطباق یک عنوان ثانوی واجب گردد، این یعنی دارای حکم شرعی است. اگر منظور او این است که شرکت در انتخابات دارای حکم اولی نیست، ولی میتواند حکمی ثانوی داشته باشد، باید گفت حکم ثانوی نیز یک حکم شرعی است و به تعبیر دقیقتر، حکم واقعی ثانوی، یکی از اقسام حکم الهی است. برای روشن شدن موضوع باید توجه کرد از منظر اصولی، حکم، به الهی و حکومی و الهی به واقعی و ظاهری و واقعی به اولی و ثانوی، منقسم میشود. بنابراین مقسم در تقسیم احکام به اولی و ثانوی، احکام الهی واقعی و نه احکام حکومتی است. (امام خمینی، تهذیب الاصول، ج3، ص642) و روشن است که احکام ثانوی، بر احکام اولی مقدم هستند. مثلا تصرف در مال غیر از باب اضطرار در مخمصه، حلال است و حرمت واقعی برداشته و به تعبیری، مقید شده است.
بنابراین باید پرسید آیا در همان شرایطی که شما فرض میکنید و تکلیف سلبی یا ایجابی را با عنوانی ثانوی میپذیرید، حکم شرعی وجود ندارد؟
مگر تنها اموری که دارای عنوان و حکم ثابتی هستند را باید واجد حکم شرعی دانست؟ یک کار حرام، ممکن است به دلیل صدق عنوانی همچون اضطرار، حلال گردد یا مثلا عمل مستحبی با صدق عنوان وفای به نذر واجب شود. اضطرار و وفای به نذر، عنوانی ثانوی هستند که به عنوان مثال بیان شد.
آیا به صرف اینکه ممکن است عناوین مختلف بر موضوعی صدق کنند و آن را دارای احکام متفاوتی گردانند موجب میشود این موضوع، خارج از حوزه شرعی و اجتهاد و تقلید قلمداد شود؟! نادرستی این سخن بر محصلان و مبتدیان علوم دینی نیز پنهان نیست.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053