تحشیهای بر گفت و گوی روزینامه اعتماد با رسول جعفریان
[صفحه ۲از۵]
البته آقای کتابدار به همین مقدار هم بسنده نکرد و در ادامه رندانه و کاملا غیرمستقیم #مبدأ_نهضت_اسلامی را از سال 1341ه.ش. و آغاز نهضت امام خمینی قدس سره الشریف به 1320 ه.ش. و درگیری با چپها برگرداند:
«قدرت چپ ها در دهه بیست بسیار زیاد بود. آن موقع در دبیرستان ها در میان معلمان و دانش آموزان، چپ ها حضور شگرف بیشتری داشتند. همه می دانیم هیچ حزبی در تاریخ معاصر ایران، قدرت #حزب_توده و نظام سازمانی آن را نداشته است. چپ ها در آن وقت، خیلی فعال شروع کردند و با برخورداری از قلم و نشریه، میتینگ و هر امکان دیگری طرفداران زیادی دور خود جمع کرده بودند. پشتوانه چنین حرکتی از سوی چپ ها نتیجه و حاصل کار فرهنگی دوره رضاشاه در دوره بیست ساله بود که به مذهبی ها آسیب فراوان زده بود. علاوه، چپ ها هم به مذهب حمله کردند. مذهبی ها، با آسیبی که از رضاشاه و همین طور پس از رفتن او از چپ ها خوردند، فعالیت شان را به آرامی #شروع کردند. آنها تلاش می کردند تصویری به روزتر از مذهب به دست بدهند، تفسیرهای نو بکنند و آینده بهتری برای #مذهب تصویر کنند. دنیایی که اسلام قدرت زیادی پیدا کرده و اسلام در آفریقا و امریکا موفقیت های زیادی به دست آورده است. #نو_کردن_مذهب، به عنوان یک حرکت کند، سه، چهار دهه طول کشید؛ آن هم در شاخه ها و گرایش های مختلف.»
جعفریان در جای دیگری از همین مصاحبه نیز مبدأ تحول دینی-انقلابی را به شهریور ۱۳۲۰ برمیگرداند و میگوید:
«از همان شهریور ۲۰ زمینه بازگشت به متون دینی برای استخراج همه چیز بود. چون از تجدد رضاشاهی لطمه خورده بودند و تجدد را مایه فساد و تباهی دیدند»
جناب آقای جعفریان پس از این خوانش ارتجاعی از تاریخ نهضت اسلامی، دیدگاهی کاملا انفعالی نسبت به حوزه علمیه تشیع ارائه میدهد و روحانیت را آنقدر ضعیف جلوه میدهد که در مقابل #تجدد کاملا منفعل شده و هر بخش از مذهب را که حس کرده با تجدد نمیخواند حذف و اصلاح نموده:
« از وقتی که روحانیت به قدرت سیاسی #صفوی نزدیک شد، نقش مهمی در تاریخ ایران بر عهده گرفت. این وضع با شدت و ضعف در تمام این ادوار بوده است. بعد از آمدن #تجدد، سعی کرده بخش هایی از مذهب را که حس می شد مناسبتی با اوضاع ندارد، اصلاح کند.»
اما آیا واقعا مراجع عظام و علمای بزرگی چون شیخ انصاری، شیخ فضل الله نوری، آیتالله بروجردی، امام خمینی قدس سرهم الشریف و حتی مرحوم آخوند خراسانی شخصیتهایی منفعل در برابر تجدد بودند و هرچه را «حس» میکردند مناسبتی با اوضاع ندارد از سر ترس یا رودروایسی با مردم و .... حذف (و به قول ایشان اصلاح) میکردند؟
در بخش دیگری از مصاحبه؛ دیدگاه آقای جعفریان نسبت به ماهیت «تحول» و البته جایگاه امام خمینی قدس سره الشریف بیش از پیش مشخص میگردد.
او پس از تشریح ورودش به حوزه علمیه در سال 1355 در خصوص وضعیت تحول در حوزه علمیه و به روز بودن آن مینویسد:
«باید سراغ موسسات مذهبی نو می رفتیم. فلسفه می خواندیم و حتی روش های تازه ای در بحث و تبلیغ فرا می گرفتیم. همین تخته سیاه، چند سالی بود که #آقای_قرائتی آن را در قم باب کرده بود. حوزه با تخته سیاه، مدرن شده بود. واقعا نو کردن، خیلی عمیق نبود. در همین حد بود، اما به هر حال بود و این زمینه را ایجاد کرده بود تا جریان های تازه ای شکل بگیرد. آن وقت ها، علی صفایی یا همان عین صاد هم، با نوشتن آثاری با نثری متفاوت و موضوعاتی متنوع در این فضا سهم داشت. اما از نظر آموزشی مدارس اصلی همان مدرسه حقانی و رسالت و نیز موسسه در راه حق بودند. یک مطلب دیگر این بود که بعد از پیروزی انقلاب، چند رقیب سخت برای روحانیت پیدا شد و فکر حوزوی زیر فشار قرار گرفت. »
این بسیار عجیب که یک مدعی تاریخنگاری، استفاده از یک تخته سیاه را مصداق نو کردن معرفی میکند اما تحول و نوسازی ریشهای و عمیقی که امام خمینی قدس سره الشریف در سطح حوزه علمیه به وجود آوردند را نمیبیند و نه تنها آن را سانسور میکند بلکه ادعا میکند نوسازی صورت گرفته در قم خیلی عمیق نبود و این نشان دهنده آن است که مصاحبه شونده نوگرایی را در مدرنیته به معنای کاملا سکولار کلمه تعریف کرده است.
رسول جعفریان در ادامه نیز فضای مبارزه الهی روحانیت را به جنگ قدرت روحانیت با مجاهدین و کمونیستها تفسیر میکند و در حالیکه دغدغه اساسی روحانیت اصیل، درد دین و حفظ ملت ایران بود، مسئله اصلی را درگیری قدرتطلبانه این سه گروه معرفی میکند:
«کمونیست ها نمی خواستند مذهبی ها سر کار باشند. همین طور #مجاهدین_خلق هم میانه ای با روحانیون نداشتند. اصلا باور نداشتند. حالا رقابت این سه گروه، یعنی روحانیت، مجاهدین و کمونیست ها به مساله اصلی تبدیل شده بود...در دعوایی که سر قدرت در سال ۵۸ و ۵۹ درگرفت، حوزه به صورت طبیعی، طرف روحانیون سنتی-انقلابی را داشت. »
@rozaneebefarda
تحشیهای بر گفت و گوی روزینامه اعتماد با رسول جعفریان
[صفحه ۳از۵]
آقای رسول جعفریان با تز «جنگ قدرت روحانیت» جلو میرود و در ادامه آن را به ارتجاعی جلوه دادن #روحانیون_انقلابی_اصیل میکشاند. او؛ پس از اینکه گفت روحانیت از سال 1320 و در مواجهه با چپها به تجدد و نواندیشی رو آورد، اینبار ادعا کرد که در سال 60 دچار یک حرکت ارتجاعی شد و به صورت غیرمستقیم مسئولیت این ارتجاع را به گردن روحانیون مبارزی همچون آیتالله ربانی شیرازی انداخت:
« در سال ۶۰ در برابر این جریان ها، نوعی بازگشت به سنت مطرح شد. یک دعوایی از زندان میان موتلفه ای ها و شماری از روحانیون مثل مرحوم #ربانی_شیرازی و دیگران، با مجاهدین شروع شده بود. این دعوا بعد از انقلاب ادامه یافت. مسائل تازه هم بود. آنها در زندان با چپ ها و مجاهدین درگیر شده بودند. در دعوایی که سر قدرت در سال ۵۸ و ۵۹ درگرفت، حوزه به صورت طبیعی، طرف روحانیون سنتی-انقلابی را داشت. انعکاس این مساله در قم، این بود که باید از گروه هایی که #شعارهای_نوگرایانه می دادند، مخصوصا زیر پوشش مذهب، فاصله گرفت و آنها را نقد کرد. این همان است که می گویم، نوعی بازگشت به سنت فکری حوزوی، در میان سیل طلبه هایی که به هوای انقلاب به حوزه آمده بودند، ایجاد کرد. البته نباید این سنتی شدن را ساده بگیرید، زیرا این سنتی شدن، همان بود که به تدریج از آن، آموزش های داخل حوزه برای استادان دانشگاه هم در دوره #انقلاب_فرهنگی درآمد. »
جناب جعفریان با حذف نوگرایی اصیل امام خمینی قدس سره الشریف، تمام نوگرایی حوزه علمیه را در مواجهه با چپها تعریف میکند و بر اساس همین پیشفرض غلط، انحراف مجاهدین خلق را موجب سرخوردگی حوزه علمیه از نوگرایی عنوان میکند و این سرخوردگی را هم موجب مرتجع شدن حوزه علمیه معرفی میکند:
«حوزه در دهه شصت، به آرامی تغییر می کرد. بیشتر تندرو و کندرو سیاسی بود. اما عمق فکری آن، مقابله دو، سه جریان فکری در تفسیر دین هم بود. تا جنگ بود، اغلب روی این مسائل سرپوش گذاشته می شد. به علاوه، جریان #مجاهدین، خیلی ها را از نوگرایی سرخورده کرده بود و همان طور که گفتم عقب رفتند. حتی خیلی ها دوباره منتقد #شریعتی شدند. مخصوصا که به اسم شریعتی، کارهایی مثل کارهای فرقان انجام شد. حوزه بستر سنت گرایی شد و به نظرم مجموعه اینها، حوزه را از ورود در چرخه نوگرایی جدی بازداشت.»
حال نماد و نمای نوگرایی حوزه علمیه کیست؟ امثال جناب آقای ملکیان که در حقیقت نشو و نمای علمی شان در قم را مدیون محافل روشنفکری حوزوی همچون #دفتر_تبلیغات بوده اند. جعفریان می گوید:
«در این شرایط، تعدادی از طلبه ها نوگرا بودند که خیلی خیلی با کندی قدم برمی داشتند. فرض کنید آقای ملکیان که به گفته خودش #هفت_ملکیان هست، نمایی از این تغییر است.»
اینکه آقای رسول جعفریان چرا حاضر نیست تحول عمیق امام خمینی قدس سره الشریف و یاران انقلابی ایشان در حوزه علمیه را ببیند و آن را با اصراری عجیب سانسور میکند حقیقتا جای سؤال و تعجبی عمیق است. البته ایشان به صرف سانسور هم بسنده نکرد و به تحریف و هوچیگری نسبت به اسلوب تحولخواهی امام خمینی قدس سره الشریف، به سبک ژورنالیستهای کهنهکار پرداخت و گفت:
« در آن موقع، اگر اصلاح و تغییر هم هست، به شکل سنتی است، به این عنوان که هنوز می توانیم با #فقه_جواهری و فلسفه صدرایی همه کارها را حل کنیم.»
با توجه به اینکه منادی حفظ فقه جواهری در روش حکومتداری دینی شخص امام خمینی قدس سره الشریف است و استفاده از این کلیدواژه در جملات سیاسی-تاریخی به ایشان انصراف دارد؛ جناب آقای رسول جعفریان باید پاسخ دهند که آیا امام خمینی قدس سره الشریف میخواستند «همه کارها» را (با همین کلیت و ابتذال) ، با فقه جواهری حل کنند؟ مثلا مرغ و گوشت روزانه مردم را هم با فقه جواهری و بدون در نظر گرفتن اقتضائات روز میخواستند تأمین کنند؟
جناب آقای رسول جعفریان عینک تجدد و مدرنیته را زده و برای استراحت چشم هم حاضر نیست آن را در بیاورد. از همین رو همه چیز را سیاه و سفید دیده و رطب و یابس را به هم پیوند میزند و میگوید:
« همه اینها برای توضیح این نکته بود که آن شتابی که طلبه های جدید و موسسات تازه داشتند، با رفتارهای تندروانه مجاهدین که به تروریسم هم رسید، سرخورده شد و به سمت سنت گرایی برگشت و حتی زمینه برای نفوذ آدم هایی مثل #آیت را هم در قم فراهم کرد. اینها یک دفعه واکنش ایجاد کرد و جریانی به وجود آمد مثل جریان آیت که ضدچپ بود و بالطبع ضدمجاهدین، ضدتجدد و ضدنوگرایی و همه چیز. »
و باز هم امام قدس سره الشریف که سانسور شد و آیا واقعا نقش امام در مواجهه با غرب و مدرنیته کثیف آن به اندازه آیت نبود که آقای جعفریان آن را ندید و باز سانسور کرد؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
تحشیهای بر گفت و گوی روزینامه اعتماد با رسول جعفریان
[صفحه ۴از۵]
بخش دیگری از سخنان آقای کتابدار به #تطهیر_پهلوی گذشت. او با ادبیات و لحنی که پیش از این از برخی شبهسلبریتی غربزده مانند صادق زیباکلام سراغ داشتیم، میگوید:
«در متنی که از #حکمی_زاده چاپ کردم و می دانید او فردی روشنفکر و دینی بود، اما در صحبت هایش دغدغه فساد ناشی از تجدد را دارد. بیماری های عفونی و سفلیس و سوزاک و اینها به قدری شایع شده بود که مثل ایدز زمان ما بود. همه این را از تجدد می دیدند. حال تصور کنید جامعه ای که با این نگاه و بیماری درگیر است، هرقدر به او بگویید بقیه کارهای #رضاشاه را نگاه کن، نمی تواند به آنها اهمیت دهد.»
بهتر است همینجا به آقای رسول جعفریان پیشنهاد بدهیم؛ ایشان که دغدغه داشتن دید همه جانبه نسبت به فعالیتهای پهلوی دارد و البته از پشتوانه مالی و اعتباری خوبی هم برخوردار است و کتاب پرغلط «هادینامه»اش با پول بیتالمال چاپ میشود، بهتر است به سان همفکر و همقطاری امروزش جناب آقای صادق زیباکلام کتابی در مدح پهلوی بنویسد و هرچه خدمات به ذهنش میرسد، بر اساس اسناد و مدارک بنگارد. آن وقت مشخص میشود که آیا جامعه ایرانی «بقیه کارهای رضاشاه را نمیبیند» یا اساسا این #جلادِ_بیفرهنگ چیزی در چنته نداشته و تلاش آقای جعفریان هم تطهیری است بیپشتوانه؛ احتمالا برای خوشایند چند #شبهروشنفکر دلداده پهلوی.
آقای رسول جعفریان در این مصاحبه نشان داد که علاوه بر #تطهیر_رضاخان پهلوی، به دنبال زنده نگه داشتن نام آقای #هاشمی_رفسنجانی هم هست. او که در جایجای مصاحبه به تحریف امام خمینی قدس سره الشریف پرداخته، در بخشی از گفتگو عنان از کف داده و زبان به مدح و منقبت هاشمی گشوده و اینگونه گفته است:
«وقتی آقای #هاشمی آمد، او آدم ویژه ای بود. خودش تجربه طولانی از جنبش ملی نفت به این طرف را داشت . سیاستمدار هم بود. تغییر را شروع کرد. درها را باز کرد. نه فقط در حوزه #اقتصاد بلکه در حوزه سیاست و فرهنگ. البته سیاست های فرهنگی این دوره، حالت دوگانه دارد. هاشمی این را می فهمید. اصلا سیاستمداری یعنی همین.»
نکته جالب توجه اینکه جناب هاشمی رفسنجانی را که در زمان ملی شدن نفت تنها 16 سال داشت به عنوان «آدم ویژه» و صاحبتجربه معرفی میکند اما از آیتالله مدرس و کاشانی که میدان دار مبارزه بوده و البته امام قدس سره الشریف که شخصیتی مطلع و جا هفتاده و مورد مشورت بزرگان حوزه از جمله آیتالله بروجردی بودند، اسمی نمیآورد. علاوه برای دوگانهگوییهای سیاسی آقای رفسنجانی هم تئوریسازی کرده و معنای سیاست را دوزیست بودن معرفی میکند. حال؛ این را مقایسه کنید با صداقت سیاسی و یکرنگی امام خمینی قدس سره الشریف و خلف صالح ایشان امام خامنهای مدظلهالعالی.
دوزیست بودن در فضای سیاسی و تاریخی از عوارض دوری از مکتب امام خمینی است و کسی که از این مکتب دور بیفتد نمیتواند درک کند که ارزشهای دهه 60، از جمله سادهزیستی، ارزشهای اسلام ناب محمدی و هنجارهای اصیل اسلامی است و نه ارزشهای التقاطی-شبهسوسیالیستی علی شریعتی:
«افرادی که منتقد هاشمی بودند، بر ارزش های دهه ۶۰ پافشاری کردند، یعنی بر این اصرار کردند که اسلام امام علی را که خود تعریف کرده بودند و شریعتی هم منادی اش بود و دیگران، داشته باشند. اسلام شریعتی هم خوانشی دیگر بود و تبعات خاص خود را در در دهه ۶۰ داشت. این اسلام مدرن را می خواست، اما با طعم انقلابیگری، ساده زیستی و خیلی از چیزهای دیگر که تبدیل به ارزش های ثابت شده بود. »
انتقامگیری آقا رسول جعفریان از #دهه_مظلوم_60 به همین چند خط محدود نشد و او با قضاوتی غیرمنصفانه تیر زهرآلود تحریف و تخریب را به سمت روحانیون آن دهه برد:
«باید گفت روحانیون کار حکومت را ساده گرفته بودند و این به مرور زمان خود را نشان داد.سادگی ای که آنها داشتند در کمونیست ها هم بود. تصوری که با یک کلاشینکف می توان دنیا را گرفت و امپریالیسم را نابود کرد. »
آیا روحانیون با سادگی و سادهاندیشی جلادهای منافق که از پشتوانه سنگین خارجی و داخلی برخوردار بودند مهار کردند و امنیت را به کشور بازگرداندند؟ آیا روحانیت با سادهاندیشی جلوی تجزیهطلبی ایستاد و حتی یک وجب خاک کشور هم تجزیه و جدا نشد؟ آیا روحانیت با سادگی هشت سال دفاع مقدس را پیش برد و افتخار آفرید؟
از این بیانصافی آقای به اصطلاح تاریخنگار که بگذریم او در این دو خط هم نشان داد که تمایل شدیدی دارد که امام قدس سره الشریف را از بدنه تاریخ نهضت حذف کند و درگیری یا مقایسه با چپها و کمونیستها را جایگزین آن کند و شاید به همین خاطر است که از تاریخنگار مورد تأیید امام با تعابیری عجیب یاد میکند که حتی واکنش مصاحبهگر را نیز برمیانگیزد و در مقابل از #تاریخنویسهای_پهلوی با تجلیل یاد میکند و میگوید...
@rozaneebefarda
ادامه👇
تحشیهای بر گفت و گوی روزینامه اعتماد با رسول جعفریان
[صفحه ۵از۵]
«مورخان جمهوری اسلامی در کار پژوهش روش دانشگاهی و علمی معمول دنیا را دنبال نکرده اند، در حالی در دوره پهلوی کسانی مثل سعید نفیسی کتاب می نوشتند.»
جالب اینجاست که سعید نفیسی که جناب جعفریان اینطور از او تجلیل میکند، متهم به سرقت کتابهای خطی است. جناب عبدالحسین حائری در این باره میگوید:
«شبی در منزل امام جمعه زنجان با یکی از شخصیتهای مجلس که با رئیس مجلس آشنایی داشت برخورد کردم و ایشان از من دعوت کرد که به کتابخانه مجلس بروم....در آن وقت اتفاقی افتاده بود که من از آن بیخبر بودم و آن سرقت چندین کتاب بود از کتابخانه توسط سعید نفیسی که به دنبال آن دادسرای وقت، قسمت کتابهای خطی را مهر و موم کرده بود و به هیچکس اجازه نمیداد به کتابها دست بزند...
همانطور که میدانید در کتابخانه هیچکس حق ورود به مخزن را ندارد و حتی کارکنان داخلی هم نمیتوانند با کیف و چمدان به آنجا وارد شوند. اما در مورد آقای نفیسی یک استثنای ناروا برقرار شده بود.یعنی ایشان به راحتی با چمدان به داخل مخزن رفت و آمد میکرده است. در آن زمان یکنفر کتابدار متعهد و متدین در اینجا کار میکرد که وقتی من به اینجا آمدم، ایشان هنوز مشغول کار بود.یکروز این شخص متوجه میشود بعضی از کتابها در جاهایی بریدگی و پاککردگی دارد و برخی جلدها با خود کتاب منطبق نیست. به این جهت موضوع را به رئیس کتابخانه گزارش میدهد و خلاصه بعد از طی تشریفاتی مأمورین به خانه ایشان میروند و حدود 78 کتاب را که ایشان مخفیانه از کتابخانه خارج کرده بود پیدا کرده و باز میگرداند.»(مصاحبه با عبدالحسین حائری، کیهان فرهنگی، اردیبهشت 1366،شماره38)
اسوه و الگوی تاریخنگاری از دید جناب جعفریان امثال سعید نفیسی است و شاید منظور ایشان از «روش معمول دنیا» که نفیسی داشته و تاریخنگاران جمهوری اسلامی ندارند همین مسائل است. البته روش تاریخنگاری آقای جعفریان اصل دیگری هم دارد؛ اینکه جوری بنویسیم که بقیه خوششان بیاید و طوری بگوییم که همیشه بقیه ما را ببینند و تحت تأثیر قرار بگیرند:
«سال ها طول می کشد که یاد بگیریم با چه روشی بنویسیم که بتوانیم مخاطب را از هر گروه و جناحی،تحت تاثیر محتوای خود قرار دهیم. بیشتر این افرادی که شما یاد کردید، به دلیل اینکه برای گروه خاص هواداران خود کتاب نوشته اند،سبک بیان شان هم برای آنهاست.خوب این سبب می شود تا این کتاب ها عمومیت پیدا نکند و برای گروه ویژه ای باشد.»
باید از جناب جعفریان پرسید که وظیفه تاریخنگار ثبت بی کم و کاست وقایع است یا ضبط وقایع با هدف تحت تأثیر قرار دادن دیگران؟ اگر هدف دومی است پس تفاوت تاریخ نگار و #ژورنالیست چیست؟
تاریخنگاری او مشکل اساسی دیگری هم دارد و آن؛ استفاده از پیشفرضها و بافتههای از پیش تعیین شدهای است که به اسم نظریه اجتماعی و سیاسی به خورد تاریخ و مخاطبان داده میشود. البته آقای جعفریان به خوبی از معایب تحمیل این نظریات بر واقعیات باخبر است ولی چه کند که اگر کتابهای تاریخش را نظریهمالی نکند فروش نمیکند و احیانا در حاشیه قرار میگیرد:
«مشکل این کتاب ها همین است که تحلیل ها بر پایه نظریات اجتماعی و سیاسی معتبر نیست. نه اینکه این نظریات هم وحی منزل باشد، اما به هر حال چارچوب تحقیقات جدید تاریخی در دنیا بر این اساس است و اگر کسی از آن خارج شد، اثرش دچار محدودیت خواهد شد و در حاشیه قرار خواهد گرفت.»
او بر همین اساس باز هم به تطهیر پهلوی دست میزند؛شاید برای اینکه تفالههای پهلوی هم خوششان بیاید و به چهره جدید جعفریان اقبال کنند:
« آدم های سالم زیادی هم در آن سیستم (پهلوی) بوده اند و این طور نبوده که همه فاسد باشند.بودن شماری وزیر و وکیل فاسد که دلالت بر فساد کل مجموعه ندارد والا این را درباره دوره های دیگر هم باید تعمیم داد.»
و در اینجا باز هم پیشنهاد خود را تکرار میکنیم و میگوییم جناب آقای رسول جعفریان کتابی بنگارند که در آن آدمهای سالمِ زیاد پهلوی را جمع کنند و در مورد پاکیشان توضیح دهند. واقعا در سیستمی که رأس آن محمدرضا پهلوی است و کارتلدار فاسدش خواهر همین محمدرضا و دربار سراسر آلوده و وزرای رشوهخوار بیعرضه، جناب جعفریان کدام وزیر و درباری را میخواهد به عنوان نماد پاکدستی پهلوی معرفی کند؟
جناب رسول جعفریان دیر زمانی است که در خطی مقابل آنچه در گذشته نشان داده بود قرار گرفته و در مصاحبه اخیر معلوم شد که تمایل دارد ضمن عبور از گذشته خویش، راه ملکیان را تجربه کرده، #جعفریان_جدید را رونمایی و معرفی کند!
مدافعان غیرمطلع او اکنون دیگر دستمایه ای ندارند که منتقدان جعفریان را با انواع انگها، به دفع او از جبهه انقلاب متهم کنند، روح جعفریان مدتهاست جای دیگری سیر میکند؛ این ماجرا گرچه تلخ است، اما واقعیت و حقیقت دارد.
@rozaneebefarda
دولت تدبیر و امید، از مذاکره بازی تا بازی با جان مردم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بعد از گذشت هفت سال از عمر دولت تدبیر و امید رویکرد مسئولین این دولت بر همگان روشن شده است. اینکه برای به دست آوردن منافع باید به بیگانگان التماس کنیم و اگر ندادند بیشتر التماس کنیم و اگر خسارت هم زدند باز هم التماس کنیم.
حاج قاسم را که زدند نوچه های حوزوی همین خرده جریان اعتدال سر منبر رفتند و دم از عقلانیت زدند تا مثلا جلوی انتقام سخت و ضربه متقابل را بگیرند و مشخص است که اگر به دولت حسن روحانی بود یک تکه کلوخ هم سمت َسگهای آمریکایی پرت نمی شد چه برسد به موشک!
بعد از تعرض دو جنگنده اسرائیلی یا آمریکایی به هواپیمای ماهان و زخمی شدن چندتن از مسافران و نیروهای پرواز باز هم همان روند خنده دار اتفاق افتاد. سخنگوی وزارت خارجه گفت اقدام سیاسی و حقوقی می کنیم بعد هم رفتند برای گله گذاری پیش شریک دزد و رئیس قافله یعنی دبیرکل سازمان ملل.
بعید است دولت حسن روحانی عرضه این کار را داشته باشد اما اقدام حقوقی در برابر این کار یعنی اخذ غرامت از طرف آمریکایی و نقره داغ کردنش در فضای حقوقی و بین المللی.
از اینکه بگذریم، سوژه جدید برای مذاکره بازی دولت پیدا شد و تحلیلها ما را به این می رساند که اگر این اقدام بی جواب بماند جان شهروندان ایرانی در خارج و حتی داخل کشور در خطر خواهد بود.
باید رئیس دولت بفهمد که معادله «ده در برابر یک» برای حفظ جان ایرانیان است و اگر آمریکاییها و صهیونیستها در برابر یک ضربه، ده ضربه نخورند خود را برای اقدامات خطرناکتر و پرهزینهتر آماده خواهند کرد و در این صورت خون و مال و عرض تکتک مردم بیگناه آسیب دیده به گردن مسئولین کج فهم و وابسته خواهد بود.
@rozaneebefarda
عالم مردم دار و انقلابی یزد درگذشت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▪️حضرت آیتالله سیدجواد آیتاللهی، امامجمعه موقت یزد که مدتی در بیمارستان بستری بود، ساعتی پیش و همزمان با سالگرد امام باقر علیه السلام دار فانی را وداع گفت.
🔸این عالم الهی و انقلابی در تمام مدت عمر شریف خود پناهگاه مردم و به طور خاص انقلابیون یزد بود.
انشالله حشرش با اولیای الهی باد.
@rozaneebefarda
AUD-20200728-WA0091.mp3
3.48M
سوز و گداز عالم ربانی مرحوم آیتاللهی با امام عصر(عج الله تعالی فرجه)
@rozaneebefarda
19.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥اظهارنظر عجیب جناب آقای حاج علی اکبری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری
🔹در دوران جدید مدیریت #نمازجمعه، نکات مثبت در تحولات، کم نبوده و نباید نادیده گرفته شود که یکی از آنها نصب امامان جوان و مردم مدار است.
اما در عین حال، تلاش هایی در جهت #حذف یا #اسکات برخی شخصیت های خدوم و مجاهد و مردمی و انقلابی از تریبون نمازجمعه نیز صورت گرفته که شرح و تفصیل آن را بنا به مراعات برخی مصالح عالیه، موکول می کنیم به آینده.
اما اجمالا گذشته از #حذف جناب رحیم پور، مرور ماجرای تلخ حذف جناب آقای #پوراکبر از امامت جمعه #تنکابن، و خاطرات تلخ برخی دیگر از اعزه و رجال خوشنام جبهه انقلابی، بهترین شاهد بر عملکرد جناب آقای حاج علی اکبری است.
جریان انقلابی ضمن تقدیر از تلاش های برخی اعضای محترم شورا در صیانت از انقلابی شدن و ماندن تریبون نماز جمعه، با صبر و تدبیر و دوراندیشی، تحولات دستگاه نماز جمعه را ارزیابی می کند و از هر نوع کمک دریغ ندارد.
@rozaneebefarda
24.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
▪️مروری بر زندگانی مرحوم #آیت_الله_آیت_اللهی
💢برای شادی روح ملکوتی مرحوم آیتاللهی فاتحه قرائت بفرمایید.
@rozaneebefarda
روزنه
عالم مردم دار و انقلابی یزد درگذشت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▪️حضرت آیتالله سیدجواد آیتاللهی، امامج
مرحوم آیت اللهی در آخرین خطبه نماز جمعه چه گفت؟
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آخرین خطبه ایشان مربوط به سالروز ولادت امام رضاعلیه السلام است که گزیده آن به قرار ذیل است:
🔸مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی از سوی قوه قضائیه شروع شده است که از ریاست این قوه کمال تشکر را داریم و خواستاریم که این مبارزه ادامه یابد.
🔸 همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اخیر خود فرمودند این مبارزه با فساد از دوره قبل از این دوره شروع شده بود ولی در بسیاری از این امور این چنین است که شروع خوب است ولی به نتیجه نهایی نمی رسد.
ما از ریاست قوه قضائیه می خواهیم این مبارزه ادامه یابد تا ریشه فساد از این مملکت قطع شود.
🔸مهمترین مسئله کشور در حال حاضر مسائل اقتصادی است. متاسفانه بر اثر #بیتدبیری و #بیلیاقتی بعضی از مسئولین و با کمال تاسف بر اثر خیانت برخی دیگر از مسئولان مشکلات زیادی برای مردم به وجود آمده است.
🔸مردم بر اثر رکود، گرانی، بیکاری در فشار هستند و واقعا زندگی به آنها سخت میگذرد و واقعا از تبعیضها و فسادهای مالی، بیعدالتیها و مشکلات موجود ناراحت هستند.
🔸 بیش از 10 سال است که امام خامنه ای(مدظله العالی) بر روی مسائل معیشت مردم و اقتصاد مقاومتی تاکید کردند ولی بعضی ها به وظایف شرعی و قانونی خودشان که متابعت کردن از ولی فقیه است عمل نکردند و این مشکلات را برای مردم به وجود آوردند.
🔸 ما از هر سه قوا مطالبه جدی داریم، اولا از دولت محترم میخواهیم که با برنامهریزیهای صحیح و عمل صحیح به این برنامه ها مشکلات مردم را برطرف کنند و به فکر مردم باشند و به درد دل آنها برسند، گرچه برخی از افراد خودشان علنا اعلام میکنند که دهها هزار میلیارد ثروت دارند و این جور افراد نمیتوانند به درد دل مردم فقیر جامعه برسند.
بعد از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان درخواست داریم اگر خلاهای قانونی در این راه وجود دارد این خلا ها را پر کنند و قانونهایی تصویب کنند تا مشکلات مردم حل شود و به جای اینکه برخی افراد تنها به فکر حزب و جناح خود باشند برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند.
از قوه قضائیه میخواهیم که اولا مبارزه با مفاسد اقتصادی ادامه پیدا کند و تنها به چند هفته خلاصه نشود و از آن مهمتر به دنبال دانهدرشتها باشند و اگر واقعا برخی از مسئولان و فرزندان و وابستگان آنها خیانت و فساد داشتهاند باید با سرعت با آنها برخورد شود و به جزای اعمالشان برسند.
🔸 شکار پهپاد آمريکايي به دست دلاورمردان سپاه را افتخاري بزرگ براي کشور دانست که در ان يک بار ديگر دست ياري و قدرت الهي را ديديم.
🔸بايد در همه امور اميدمان به خدا باشد به وعده الهي ايمان داشته باشيم، به دشمن اعتماد نکنيم و روي پاي خودمان بايستيم تا دست ياري خدا را ببينيم.
🔸گراميداشت دهه کرامت و سالروز ولادت با سعادت کريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (س) از ديگر موضوعاتي بود که امام جمعه موقت يزد به آن اشاره کرد.
@rozaneebefarda
هدف از شهادت چه بوده است؟.mp3
2.56M
🎧 #کلیپ_صوتی
💠چرا شهدا جان خود را فدا کردند؟
🎙بیانات آیتالله #آیت_اللهی در تجلیل از مقام شهدا
@rozaneebefarda
معارفه اعضای هیئت امنا و مدیر جدید موسسهی تخصصی خطابهی امیر بیان
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در شب شهادت باقر علم النبیین علیهالسلام، ضمن تقدیر از تلاشهای جناب آقای علی کلاته، جناب آقای تقی وکیلپور به عنوان مدیر جدید موسسه معرفی شد.
🔹ضمنأ در این جلسه، اعضای هیئت امنای موسسه که با همفکری دغدغهمندان جبههی انقلاب به تصمیمسازان موسسه اضافه شدهاند، به قرار ذیل معرفی شدند:
🔻 حجج اسلام آقایان سلمهای، حقانی، رستمپور و عزتزمانی.
✅ در این جلسه حجة الاسلام رستمپور ضمن تأکید بر کار پرحجم جهادی در عرصهی خطابه، ضرورت نیل به اجتهاد در فقه و اصول را تبیین کرد.
در ادامه حجة الاسلام سلمهای به عنوان رئیس هیئت امنای موسسه، با اشاره به خاطرات خود از سردار سرافراز اسلام، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بر سختکوشی و ضرورت تلاش مضاعف در جهت پیشبرد اهداف جبههی انقلاب تأکید نموده و قیام لله و اخلاص در کار، را به عنوان دو رمز موفقیت اعضای امیر بیان دانست.
همچنین حجة الاسلام حقانی بر تبیین رابطهی موسسه با بیانیهی گام دوم تاکید کرد؛ و از لزوم توجه در اجرای دقیق فرامین دینی در ضمن کار پرحجم جهادی سخن گفت و به بیان خاطراتی از شهدا پرداخت.
در پایان حجة الاسلام وکیلپور، مدیر جدید موسسه، با تشریح برنامههای آتی، به ضرورت استمداد از شهداء در فعالیتها، کار جبههای و نگاههای بلند و راهبردی در تدوین برنامهها اشاره کرده، از همهی صاحبنظران و دلسوزان جبههی انقلاب دعوت به همکاری نمود. او گفت: باید طوری کار کنیم که دشمنان از حضور ما بترسند؛ و مظلومان دلگرم شوند.
@rozaneebefarda