فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسول قلی اف رئیس پیشین پارلمان باکو:
🔹آذربایجانیهای ایران خود را به عنوان یک ایرانی می شناسند؛این ما هستیم که توسط روسیه اشغال شدیم که اگر نبود امروز همه با هم در گستره واحدی به نام ایران بودیم و وطنمان هم ایران بود.
#حسینیون
@rozaneebefarda
14000711_42627_1281k.mp3
6.12M
🎙 بشنوید|| صوت کامل بیانات فرمانده کل قوا در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح(۱۴۰۰/۰۷/۱۱)
@rozaneebefarda
غرباندیشان ایرانی و القای ادبیات مخرب «نوصفویگری» در مناقشات منطقهای
#اختصاصی
جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی بر پایه تعالیم وحیانی و اسلام ناب محمدی به پیروزی رسید و این پیروزی به واسطه شعارهای اسلامی و استکبارستیزی عملی مورد اقبال گسترده جهان اسلام قرار گرفت.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی طرحهای مختلفی برای جدا کردن ملل مسلمان از ایران پیاده شد و رسانههای معاند، به ویژه عربیزبان، پمپاژ تحریف و انحراف را علیه موجودیت نظام اسلامی به کار انداختند و تلاش کردند حکومت ایران را غیردینی نشان دهند و شعارهای کلان ما را بدون پشتوانه عملی نشان دهند.
یکی از تهمتهایی که توسط همین رسانههای معاند و مغرض به جمهوری اسلامی زده میشود، اتهام «صفویگری» است. بوقچیهای استکبار با لشکر رسانهای خود اینگونه القا میکنند که جمهوری اسلامی ایران و رهبران آن در پی احیای امپراتوری صفوی هستند و شعار اسلامخواهی را صرفا به عنوان یک پوشش برای قدرتطلبی خود به کار میگیرند. آنها در مطالب خود دائما از امپراتوری «ایرانی صفوی» سخن میگویند و نظام ایران را، یک نظام طائفی، نژادگرا و عربستیز معرفی نموده با تحریک احساسات ناسیونالیستی و مذهبی عربزبانان تلاش میکنند ملل مسلمان را از ایران دور کنند.
به علاوه جهان تسنن به واسطه افراطیگریهای دولت صفوی از این حکومت دل خوشی ندارد و «نوصفوی» نشان دادن جمهوری اسلامی همان حافظه تاریخی منفی را احیا خواهد کرد و زمینه تفرقه مذهبی میان مذاهب اسلامی را ایجاد خواهد کرد.
بنابراین باید گفت که «نوصفوی» تعبیری انحرافی و خطرناک است که از قلم شبهتحلیلگران وابسته به جهان استکبار به زبان ژورنالیستهای غرباندیش همچون #قوچانی افتاده و هر از چند گاهی به بهانههای مختلف تکرار میشود و این ادبیات میتواند اسم رمزی برای بیدار کردن بسیاری از فتنههای فروخفته باشد.
ایندیپندنت عربی به نقل از کریم عبدیان یادداشتی در این زمینه دارد که ترجمه بخشی از آن را ارائه میکنیم او با اتهامزنی به ساحت قدسی امام خمینی قدس سره الشریف میگوید:
«...شاه و [امام] خمینی هر دو به دنبال برتری منطقهای بودند و هردو با اتکا به قومیت فارسی و به حاشیه راندن اقوام دیگر همچون ترک و عرب و کرد و بلوچ و ترکمان و لر و... حرکت خود را بنا نهادند و هردو ادعای ایمان به اعتقاد ایرانی شیعی (تشیع صفوی) کردند.»(19فوریه2021)
همچنین سعود القحطانی مشاور وقت دربار سعودی برچسب «صفویگری» را به نظام اسلامی زد. او به گزارش سی ان ان عربی چنین نوشت:
«[رسانه قطری] در این خصوص که عربستان سعودی روزنامههای خود را از انتقاد علیه نظام فاشيستی ملایان [ایران] ممنوع کرده دروغ جدیدی گفته است.طبیعتا دلیل این دروغ فشار زیادی است که به حکومت قطر،بعد از رفتن به آغوش [نظام] صفوی ایرانی آمده است...»
زید بن کمی نیز در الشرق الأوسط یادداشت 8جمادیالأخری1436 خود را اینگونه عنوانگذاری کرد:
«ایران و آرزوی امپراتوری فارسی؛ از صفویه تا روحانی روش سیاست خارجی تهران بر پایه احیای گرایشهای ایرانی ضدعربی بنا شده است.»
بدیهی است که امام خمینی قدس سره الشریف و مقام معظم رهبری و ملت ایران هرگز به دنبال احیای امپراتوری و کشورگشایی نظامی و... نبودهاند و تحلیلگران مغرض خارجی نمیتوانند ادعای خود را اثبات کنند اما نکته تأسفبرانگیز آنکه هر از چندی عناصر غربزده به یاری رسانههای معاند خارجی میآیند و با سخنی ناسنجیده خوراک تبلیغاتی آنان را فراهم میکنند.
به طور مثال علی یونسی ادعا کرده بود که امروز ایران امپراتوری است و پایتخت آن نیز بغداد است. سخنی که مورد سوء استفاده الشرق الأوسط قرار گرفت و در یادداشتی که عنوان آن گذشت از آن بهره گرفته شد. امروز نیز محمد قوچانی با القای ادبیات صفویگری همان خط را دنبال کرده؛ در صورت غفلت خوراک تبلیغاتی دیگری علیه جمهوری اسلامی تأمین خواهد شد.
گفتنی است این خط انحرافی تنها خسارت خارجی به بار نخواهد آورد بلکه در داخل کشور نیز زمینهساز مشکلات امنیتی خواهد شد چراکه گروهکهای تروریستی تجزیهطلب همچون گروهک موسوم به «حرکةالنضالالعربی لتحریرالأحواز» در برنامه سیاسی خود مبارزه با پروژه مزعوم «دولت صفوی» را از جمله زمینههای مبارزاتی خود عنوان کرده است.(تارنمای رسمی حرکةالنضالالعربی، بخش«البرنامج السیاسی»)
در زمینه سوءاستفاده رسانههای معاند وابسته به استکبار از ادبیات «صفوی و نوصفویگری» شواهد و قرائن بسیار زیادی وجود دارد که علاقهمندان به مسائل جهان اسلام میتوانند با جست و جوی ساده در فضای مجازی به گزارههای بیشتری دست یابند اما آنچه مهم و اساسی است آنکه دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی با هوشیاری کامل مراقبت کند که ادبیات انحرافی مخرب و خطرناک از این قبیل به مجاری رسمی کشور وارد نشود و نظام تحلیلی نخبگان سیاسی را نیالاید.
@rozaneebefarda
آگاهی نو دریچهای به استعمار فرانو!
#قوچانی در شماره دوم از مجله "آگاهی نو" (زمستان ۹۹) در تیتری با عنوان《راهبرد نوصفویگری》تلاش کرده احیای انگارههای حاکمیتی عصر صفوی را به عنوان یک راهبرد کلان حکمرانی در قبال برخی توطئههای منطقهای از قبیل نوعثمانیگری اردوغانی مطرح سازد.
غافل از آنکه این تله خطرناک گفتمانی، در عین حال که هیچ نسبتی با اسلام ناب ندارد، در عصر جمهوری اسلامی به عنوان یک خط ارتجاعی تلقی میگردد که جایگاه بینالمللی و منطقهای ایران اسلامی را از محوریت جبهه مستضعفین جهان(فارغ از هر نژاد و مذهب و قومیت و زبان) و راهبری مسلمانان مبارز جهان(اعم از شیعه و سنی) به پرچمداری جنگهای طائفهای بیحاصل و خسارتبار عصر صفوی تنزل خواهد داد.
آیا عجیب نیست، حامیان حمله به گفتمان دفاع از حرم و مخالفان حضور منطقهای ایران و حضور فعال در محور مقاومت، ناگهان در قامت تئوریسینهای دفاع از ایران در مقابل نوعثمانیگری ظاهر شده اند؟ آنهم با نسخه ارتجاعی و بلکه استعماری #نوصفویگری؟!
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان/۱
▪️مهدی:
عرض سلام.
شعار اصلی داعشی ها و وهابیت در تکفیر و کشتار شیعیان متهم کردن شیعیان به صفوی گری هست
عمدتا در زمان کشتار شیعیان این شعار را مطرح می کردند که ما خودمان پیرو علی هستیم و با شیعه علی مشکلی نداریم ما دشمن شیعه صفوی هستیم(این مطلب رو از شریعتی وام گرفته اند و در رسانه هاشون هم بهش استناد میکنن) به چند دلیل:
۱. مردم اهل سنت رو به این باور برسونن که اینها شیعه نیستند بلکه صوفی و منحرف هستند و شیعه بودن فریبی بیش نیست.
۲.با مطرح کردن صفوی گری در تاریخ ایران، تقابل صفویه با عثمانی را که تقابل ایدیولوژیک و شیعه و سنی بود را دوباره احیاء کنند و به مردم سنی منطقه بقبولانند که اینها همان صفویه هستند و با اهل سنت دشمنی و کینه دیرینه دارند و به دنبال احیاء همان تمدن و تقابل شیعه و سنی هستند.
@rozaneebefarda
ایام حزن و اندوه آل الله را به همه مخاطبان ارجمند روزنه تسلیت عرض میکنیم.
امید است مشمول عنایات خاص رسول الله صلیالله علیه و آله و امام مجتبی و امام رضا علیهما السلام باشیم و با آن ذوات مقدس محشور شویم.
@rozaneebefarda
با آل علی هر که در افتاد ور افتاد
شعری زیبا در مدح #امام_رضا(ع)
نسیم شمال
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ديشب به سرم باز هواي دگر افتاد
در خواب مرا سوي خراسان گذر افتاد
چشمم به ضريحِ شَهِ والا گهر افتاد
اين شعر همان لحظه مرا در نظر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
اين قبرِ غَريب الغُربا خسرو طوس است
اين قبرِمُغيث الضُّعفا شَمس شُموس است
خاكِ درِ او، مرجعِ ارواح و نفوس است
بايد ز رَهِ صدق، بر ا ين خا ك در افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
اين روضه ي پر نور، به جنّت زده پهلو
مغز مَلَك از عطر نسيمش شده خوشبو
بشنيد نسيم سحري رايحه ي او
كز بوي بهشتيش، چنين بي خبر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
حورانِ بهشتي زده اند، در حرمش صف
خِيلِ مَلَك از نور، طَبَق ها همه بر كف
شاهان به ادب در حرمش گشته مُشرّف
اينجاست كه تاج از سر هر تاجوَر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
اولاد علي شافع يوم عَرَصاتند
دارای مقامات رَفيعُ الدَّرَجاتند
در روز قيامت همه اسباب نجاتند
اي واي بر آن كس كه به اين دَرّه در افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد !
کام و دهن از نام علی یافت حَلاوت
گل در چمن از نام علی یافت طَراوت
هر کس که به این سلسله بنمود عَداوت
در روز جزا، جایگهَش در سَقَر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
هر کس که به این سلسله ی پاک جفا کرد
بد کرد، نفهمید، غلط کرد، خطا کرد
دیدی که یزید از ستم و کینه چه ها کرد
آخر به دَرَک رفت و به روحش شَرَر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
اولادِ اُمَیّه چو دَرِ کینه گشودند
بر عِترَتِ اطهار بسی ظلم نمودند
آخر همگی بِیدَقی از لعن ربودند
دیدیم که از نام و نشانشان، اثر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
حَجّاج که شد منکر هر خارقِ عادات
می کُشت به هر روز، بسی شیعه و سادات
امروز به او لعن کنند اهلِ سعادات
آوازه ی ظلمش به همه بحر و بر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
کردند جفاها بنی عبّاسِ ستمگر
مسموم شد از ظلم و جفا موسِیِ جعفر
بر قلب غریب الغربا، زَهر زد اَخگر
ظلم بنی عباس، به گیتی سَمَر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
بست آب به قبر شهدا چون مُتوکّل
در اوج فلک روح مَلَک شد متزلزل
دریا به فغان، موج زنان نعره زد از دل
در سطح زمین، غُلغُله در خشک و تر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
جِیشِ مُتوکّل، به لبِ شط بِنِشَستَند
بر زایِرِ شاه شهدا، راه ببستند
از کین، دل زَوّارِ حسین را بِشِکَستَند
از قافله ی عشق، بسی دست و سر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
یا رب به حَقِ مَنزلتِ شاه شهیدان
امسال نما لطف، به مرد و زنِ تهران
ما غرق گناهیم، تویی غافرِ عصیان
این شعر مرا بارِ دگر در نظر افتاد
با آل علي هر كه در افتاد بر افتاد!
🔶حاشیه روزنه
شعر زیبای «با آل علی هر که درافتاد ور افتاد» به یکی از ضربالمثلهای رایج در محاورات مردم تبدیل شده است. با اینهمه شاید کمتر کسی بداند که شاعر آن، «سید اشرفالدین حسینی گیلانی» ملقب به «نسیم شمال»، شاعر و روزنامهنگار مطرح عصر مشروطه است که روزنامه نسیم شمال را از سال 1325ق د رشت منتشر میکرد.
البته نام اصلی او «شیخ شمسالدین شهیدی قزوینی» و از نوادگان پسری علامه مجاهد شهید ملا محمدتقی برغانی، شهید ثالث (شهادت در ١٢۶٣ق) میباشد. او از خاندان شهیدی قزوینی، خاندان برجسته علمی و امام جمعههای موروثی شهر قزوین بودند و پدرش و برادرش امامجمعههای قزوین بودند. این خاندان از سادات هم نبودند. اما نسیم شمال در رشت سکونت گزید و خودش را با هویت جدید و عجیبی با عنوان «سید اشرفالدین حسینی گیلانی» معرفی کرد و با همین نام و تخلص جدید به شهرت رسید.(برای اطلاع از زندگانی و کارنامه سیاسی او در مشروطه، بنگرید به: فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان، ج١، ص ٣٩٣ تا۴٢۶)
اشغال وحشیانه شهر مقدس مشهد به دست سالداتهای جنایتکار و متجاوز روسیه تزاری و به توپ بستن حرم مطر امام رضا(ع) و کشتار مردم و زوار در داخل صحن های حرم و غارت حرم و کسبه اطراف حرم که اشغال سه روزه حرم و آوردن سگها و اسبها به حرم و هتک حرمت این بارگاه قدسی در روز 10 ربیع الثانی 1330ق را در پی داشت. گفته شده که شعر فوق، در نسیم شمال در واکنش به این واقعه سروده شده است.
@rozaneebefarda
چشمه حکمت رضوی.pdf
3.44M
کتاب خواندنی چشمه حکمت رضوی
تلخیص اثر ارجمند عیون اخبارالرضا شیخ صدوق
تقدیم به محبان الرضا علیهالسلام
@rozaneebefarda
#رسوایی_ظریف و تکلیف نهادهای نظارتی و قضایی نظام
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اعتدالیها ادامه خط #تقیزادههای_غربزده د دوران جمهوری اسلامی بودند؛ دقیقا به همین دلیل بود که رهبری معظم انقلاب اسلامی بر افشای تقیزادهها تأکید داشتند و بارها نسبت به #خط_نفوذ هشدار و انذار دادند.
زنندهتر از این ممکن نیست که یک مشت انسان مدعی و غربزده بر تمام شؤون این ملت حاکم شوند و با نادیدهانگاشتن تمام نقد و نظرهای ناصحانه، کارشکنی کنند بعد از اتمام دوره حکمرانی شان هم با لبخندهای زننده شان خاطرات بر باد دادن منافع ملی را تعریف کنند.
نهادهای نظارتی نظام به عنوان چشم بیدار ملت و رهبر و نظام و قوه قضائیه تکلیف دارند در زودترین زمان ممکن به حساب این جماعت برسند تا خط منحوس غربزدگی در بدنه حکمرانی منهدم شود.
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹محمد تقی احمدی پرتو:
بعد از ۸ سال گره زدن همه چیز به مذاکره حالا ظریف می گوید: اشتباه شد، کلمه تعلیق را ندیدم!!
در روزگاری که رسانه ها از کاه کوه می سازند.
می شود کوهی از خیانت را بایک کلمه اشتباه شد از صفحه تاریخ روزگار پاک کرد.
هر چند آن خیانت، از دست دادن آن همه فرصت و معطل کردنِ همهِ یک مملکت با یک مذاکره بی نتیجه و بد نتیجه باشد!!
#خیانت_بزرگ
#محاکمه
#نفوذ
@rozaneebefarda
اعتراف دیر هنگام ظریف؛ تاکتیکی برای نجات یک جریان سیاسی!
ضرورت مقابله بهنگام نهادهای نظارتی و قضایی با این تاکتیک انحرافی
مهدی ابراهیمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸یکی از تاکتیک های انحرافی اعتراف است. فشار زیادی از نظر افکار عمومی بر جریان سیاسی حاکم بر دولت قبل وارد است. عناصر سیاسی وابسته به این جریان نیازمند خارج شدن از این فشار هستند. اعتراف دیرهنگام برای نظام و جناح حاکم هیچ ثمره ای از نظر سیاسی ندارد (نوش دارو بعد از مرگ سهراب) اما برای اعتراف کننده که اتفاقا از نظر سیاسی زخم اساسی خورده است و از عرصه رقابت های سیاسی به طور کامل کنار گذاشته شده نیازمند نوشداروست البته پیش از مرگ. نظام ضربات خسارت باری از طرف این جریان خورده است و نیز در نظر حاکمیت و افکار عمومی مسبب وضع موجود است و استحقاق محاکمه و اعلام اشد جرم را دارد اما این اعلام جرم و محاکمه به منزله حذف کامل از رقابت مشروع قدرت است. پس بهترین راهکار اعتراف زودهنگام به جرم است البته به صورت زیرکانه غیر عمدی جلوه دادن برخی تصمیمات سرنوشت ساز است تا علاوه بر جلو گیری از محاکمه احتمالی با مظلوم نمایی از فشار حاکمیت و افکار عمومی بکاهد.
🔸بایکوت، سانسور و سکوت در عرصه رسانه ای به معنای تیر خلاص بر پیکر نیمه جان جریان سیاسی اصلاح طلب، لیبرال و اعتدالی است. حمله به ظریف بهترین خدمت به اوست تا بهانه گرم شدن بازار گفتگو های سیاسی رسانه ای له یا علیه او دوباره بازار کساد سیاسی این جریان گرم شود تا دوباره این جریان به عرصه افکار عمومی بازگردند و با جنجال های سیاسی در کانون توجه افکار عمومی بمانند و از مرگ سیاسی نجات یابند.
🔸درگیر شدن در این نوع طرفندها و بازیهای رسانه ای هیچ سودی برای نظام و مردم ندارد. بهترین پاسخ به این جریان مطالبه افکار عمومی از نهادهای قضایی و امنیتی مبنی بر محاکمه سریع تر این جریان و عناصر وابسته به آن است. اینکه ایشان در قبال این مذاکرات خسارت بار چه کرده اند و چه خسارتهایی بر کشور وارد کرده اند با اعتراف دیرهنگام و مشکوک، جبران کننده نیست و تنها یک فرار رو به جلو هست. این وظیفه نهادهای قضایی است که باید مشخص کنند که آیا این خطای آشکار ، عمدی بوده است یا سهوی. در هر دو صورت ایشان و حامیان سیاسیشان باید در مراجع قضایی محاکمه شوند تا در پیشگاه تاریخ ثبت شود که این جریان چگونه یکی از خسارت بارترین و ننگین ترین دوران سیاسی کشور را رقم زدند و اینگونه اعترافات اندکی از بزرگی خیانت آنان نمی کاهد.
#ظریف
#اعتراف
#نوشدارو
#مرگ_سیاسی
#بازی_سیاسی_رسانه
@rozaneebefarda
پاسخ منفی #امام_خمینی به پيشنهاد بنیصدر پیرامون نخستوزيرى حاج احمدآقا
#حافظه_تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️متن نامه بنیصدر به امام:
بسمه تعالى
حضور مبارك حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى به عرض مىرساند، در اوضاع و احوال فعلى و با توجه به اينكه جامعه ما جامعه جوانى است و هيجان مثبت كار براى قرار دادن كشور در خط توليد و فعاليت، جنبه معنوى و هيجانآفرين را جنبه اصلى مىگرداند، #حاجاحمد_آقا يكى از مناسبترين اشخاص براى تصدى نخستوزيرى است. در صورتى كه موافقت فرماييد عين صواب است.
ابوالحسن بنىصدر
▫️پاسخ امام:
بسمه تعالى
بنا ندارم اشخاص منسوب به من متصدى اين امور شود.
احمد، خدمتگزار ملت است و در اين مرحله با آزادى بهتر مىتواند خدمت كند.
و السلام عليكم.
روحاللَّه الموسوي الخمينى
۱ مرداد ۱۳۵۹/ ۱۰ رمضان ۱۴۰۰
🔶حاشیه روزنه
پاسخ کوتاه و حکیمانه امام از جهات مختلف قابل تأمل و تحلیل است:
۱. امام ماهیت واقعی بنیصدر را از مدتها قبل میشناخت و با ریاستجمهوری وی مخالف بود؛ همانطور که بعدها بدان تصریح فرمودند اما دقیقا در چنین شرایطی، طیفی از روحانيان و روحانیت مبارز طرفدار دوآتشه بنیصدر بودند و بدنه گستردهای از انقلابیون هم به تبع آنها، به جرگه حامیان بنیصدر پیوستند.
۲. حضور احمدآقا در کسوت نخستوزیری میتوانست اهرم فشار و عامل تطهیر بنیصدر واقع شود و چه بسا با وارد کردن ایشان به نزاعهای سياسی رایج، به شکاف در دل جریان انقلابی منتهی گردد لذا از این جهت، تدبیر امام در مخالفت با این امر، از بسیاری وقایع تلخ بعدی جلوگیری کرد.
@rozaneebefarda