1. محتوای روضه فاطمیه (س).pdf
262.5K
✍️مستندات قابل استفاده برای دو مجلس روضه شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
در این نوشته تلاش شده است نکاتی برای مراحل آغاز و پایان روضه حضرت زهرا و همچنین گریز این مراثی به مصیبت سید الشهدا بیان شود.
🔸برای شنیدن روضه اجرا شده بر اساس فراز هایی از این دو متن آدرس ذیل را ببینید:
روضه شهادت حضرت زهرا ۲۸ آذر
#فاطمیه
#روضه_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#مقتل
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
🔰زیارت کمتر شنیده شده برای حضرت زهرا (سلام الله علیها)
بحار الانوار زیارتی را برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقل می کند که برای شروع مجالس منبر و مرثیه در فاطمیه مناسب است. عبارت زیارت چنین است:
«السلام على البتولة الطاهرة و الصدّيقة المعصومة، و البرّة التقيّة، سليلة المصطفى و حليلة المرتضى، و أمّ الأئمّة النجباء،
اللهمّ إنّها خرجت من دنياها مظلومة مغشومة ،قد ملئت داء و حسرة و كمدا و غصّة تشكو إليك و إلى أبيها ما فعل بها، اللهمّ انتقم لها و خذ لها بحقها ...»
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
هدایت شده از رسم وفا
«برادرزاده عزیزم، فاطمه خانم عزيز! عموجان، من که از خود چیزی ندارم که برای تو بنویسم؛ اما بزرگان ما تأکید زیادی بر رابطه #خودشناسی و اثر آن بر #عبودیت و توجه به مبدأ هستی خداوند سبحان میکنند.
خودشناسی یعنی چه؟ خودشناسی یعنی #فقر خود را دیدن در مقابل عظمت #استغنای_الهی. خودشناسی یعنی کوچکی خود را در مقابل عظمت بزرگی خداوند دیدن. خودشناسی یعنی #نیاز_پیوسته خود را در مقابل هستیبخش بینیاز دیدن.
دخترم، هر کس #خدا را بشناسد، به او رغبت خاص پیدا میکند؛ خصوصا در #عبادات، و از گناه و معصیت دوری میکند. کسی که عظمت خداوند را دید و شناخت، پاکدامنی و #زهد پیدا میکند، و معرفت به خداوند سبحان، موجب #تسلیم و رضای انسان میشود. معرفت به خداوند، موجب بینیازی از دیگران میشود. از خداوند میخواهم به دختر متدین و خوب و محجبه قابل افتخار، توفیق توجه به خدا و #معرفت به خداوند سبحان بدهد. عمویت و ملتمس دعایت، #قاسم_سلیمانی».
✍🏻نامه عرفانی #سردار_شهید_سلیمانی به یکی از فرزندان شهدای معظم به تاریخ ۱۳۹۴/۱/۱۰
#حاج_قاسم #hero
#قهرمان_من #سردار_دلها
•••✾•┈🍃💐🍃┈•✾•••
🔻کانال رسم وفا
@rasmevafa
🔰شعر معروف سید محمد قزوینی در روضه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
استاد آیت الله رخشاد(۱) در روضه خود قسمتی از قصیده سید محمد قزوینی را خواندند که جهت استفاده دوستان تقدیم می شود:
قال سليم قلت يا سلمان
هل دخلوا ولم يك استئذان
فقال إي وعزّة الجبار
ليس على الزهراء من خمار
لكنّها لاذت وراء الباب
رعاية للستر والحجاب
فمذ رأوها عصروها عصرة
كادت بروحي أن تموت حسرة
تصيح يا فضّة اسنديني
فقد وربي قتلوا جنيني
فأسقطت بنت الهدى وا حزنا
جنينها ذاك المسمى محسنا
من قصيدة للسيد محمد القزويني (۱۳۳۵ ق)
🔸ترجمه شعر:
سلیم می گوید به سلمان گفتم آیا بدون اجازه وارد خانه فاطمه شدند؟!
سلمان گفت:آری قسم به خدا در حالیکه زهرا پوشش نداشت.
اما زهرا برای رعایت پوشش و حجاب پشت در قرار گرفت.
پس تا دیدند که زهرا پشت در است در را به شدت فشار دادند. که از این مصیبت نزدیک است جان دهم.
فریاد می زد فضه کمکم کن! که قسم به خدا جنینم را کشتند.
اینجا بود که دختر پیامبر فرزندش محسن را از دست داد.
(۱)استاد رخشاد نویسنده کتاب در محضر علامه طباطبایی و در محضر بهجت و از شاگردان ایشان
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
هدایت شده از KHAMENEI.IR
16.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 مصباح عزیز
📹 انتشار فیلم برای نخستینبار | رهبر انقلاب: امروز بحمداللَّه نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیتهای برجستهی علمی و معنوی در آن حضور دارند؛ مثل همین شخصیت عزیز و عظیم - جناب آقای مصباح- که بحمداللَّه این کار هم از برکات ایشان است. من ایشان را نزدیک به چهل سال است میشناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحبنظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علّامهی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند. من حقیقتاً خدا را حمد و شکر میکنم.
🗓 سالگرد درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیتالله مصباح یزدی
💻 @Khamenei_ir
🔰درباره شعر سید محمد قزوینی (قال سلیم قلت یا سلمان ...)
🔸شعر سید محمد قزوینی در مرثیه حضرت زهرا برگرفته از روایت کتاب سلیم بن قیس هلالی است.
این روایت را علامه مجلسی نیز در بحار الانوار نقل فرموده است و ان را موافق روایت احتجاج طبرسی دانسته است.
جهت تکمیل استناد نخست روایت سلیم و بعد از آن روایت احتجاج از سلیم را که به نوعی دربردارنده عمده مطالب روایت سلیم هست را نقل می کنیم:
🔸روایت سلیم بن قیس از سلمان
«قُلْتُ لِسَلْمَانَ أَ دَخَلُوا عَلَى فَاطِمَةَ ع بِغَيْرِ إِذْنٍ؟
قَالَ إِي وَ اللَّهِ #وَ_مَا_عَلَيْهَا_مِنْ_خِمَارٍ فَنَادَتْ وَا أَبَتَاهْ وَا رَسُولَ اللَّهِ يَا أَبَتَاهْ فَلَبِئْسَ مَا خَلَّفَكَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ عَيْنَاكَ لَمْ تَتَفَقَّأْ فِي قَبْرِكَ تُنَادِي بِأَعْلَى صَوْتِهَا
فَلَقَدْ رَأَيْتُأَبَا بَكْرٍ وَ مَنْ حَوْلَهُ يَبْكُونَ [وَ يَنْتَحِبُونَ] مَا فِيهِمْ إِلَّا بَاكٍ غَيْرَ عُمَرَ وَ خَالِدُ بْنُ الْوَلِيدِ وَ الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ وَ عُمَرُ يَقُولُ إِنَّا لَسْنَا مِنَ النِّسَاءِ وَ رَأْيِهِنَّ فِي شَيْءٍ
قَالَ فَانْتَهَوْا بِعَلِيٍّ ع إِلَى أَبِي بَكْرٍ وَ هُوَ يَقُولُ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ وَقَعَ سَيْفِي فِي يَدِي لَعَلِمْتُمْ أَنَّكُمْ لَمْ تَصِلُوا إِلَى هَذَا أَبَداً أَمَا وَ اللَّهِ مَا أَلُومُ نَفْسِي فِي جِهَادِكُمْ وَ لَوْ كُنْتُ اسْتَمْكَنْتُ مِنَ الْأَرْبَعِينَ رَجُلًا لَفَرَّقْتُ جَمَاعَتَكُمْ وَ لَكِنْ لَعَنَ اللَّهُ أَقْوَاماً بَايَعُونِي ثُمَّ خَذَلُونِي [وَ لَمَّا أَنْ بَصُرَ بِهِ أَبُو بَكْرٍ صَاحَ خَلُّوا سَبِيلَهُ فَقَالَ عَلِيٌّ ع يَا أَبَا بَكْرٍ مَا أَسْرَعَ مَا تَوَثَّبْتُمْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ بِأَيِّ حَقٍّ وَ بِأَيِّ مَنْزِلَةٍ دَعَوْتَ النَّاسَ إِلَى بَيْعَتِكَ أَ لَمْ تُبَايِعْنِي بِالْأَمْسِ بِأَمْرِ اللَّهِ وَ أَمْرِ رَسُولِ اللَّهِ]
وَ قَدْ كَانَ قُنْفُذٌ لَعَنَهُ اللَّهُ ضَرَبَ فَاطِمَةَ ع بِالسَّوْطِ حِينَ حَالَتْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ زَوْجِهَا
وَ أَرْسَلَ إِلَيْهِ عُمَرُ إِنْ حَالَتْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ فَاطِمَةُ فَاضْرِبْهَا فَأَلْجَأَهَا قُنْفُذٌ لَعَنَهُ اللَّهُ إِلَى عِضَادَةِ بَابِ بَيْتِهَا وَ دَفَعَهَا فَكَسَرَ ضِلْعَهَا مِنْ جَنْبِهَا فَأَلْقَتْ جَنِيناً مِنْ بَطْنِهَا فَلَمْ تَزَلْ صَاحِبَةَ فِرَاشٍ حَتَّى مَاتَتْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهَا مِنْ ذَلِكَ شَهِيدَة»
🔸روایت احتجاج از سلیم:
«فَانْطَلَقَ قُنْفُذٌ فَاقْتَحَمَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ بِغَيْرِ إِذْنٍ وَ بَادَرَ عَلِيٌّ إِلَى سَيْفِهِ لِيَأْخُذَهُ فَسَبَقُوهُ إِلَيْهِ فَتَنَاوَلَ بَعْضَ سُيُوفِهِمْ فَكَثُرُوا عَلَيْهِ فَضَبَطُوهُ وَ #أَلْقَوْا_فِي_عُنُقِهِ_حَبْلًا_أَسْوَدَ وَ حَالَتْ فَاطِمَةُ ع بَيْنَ زَوْجِهَا وَ بَيْنَهُمْ عِنْدَ بَابِ الْبَيْتِ فَضَرَبَهَا قُنْفُذٌ بِالسَّوْطِ عَلَى عَضُدِهَا فَبَقِيَ أَثَرُهُ فِي عَضُدِهَا مِنْ ذَلِكَ مِثْلُ الدُّمْلُوجِ مِنْ ضَرْبِ قُنْفُذٍ إِيَّاهَا فَأَرْسَلَ أَبُو بَكْرٍ إِلَى قُنْفُذٍ اضْرِبْهَا فَأَلْجَأَهَا إِلَى عِضَادَةِ بَيْتِهَا فَدَفَعَهَا فَكَسَرَ ضِلْعاً مِنْ جَنْبِهَا وَ أَلْقَتْ جَنِيناً مِنْ بَطْنِهَا فَلَمْ تَزَلْ صَاحِبَةَ فِرَاشٍ حَتَّى مَاتَتْ مِنْ ذَلِكَ شَهِيدَةً ص ثُمَّ انْطَلَقُوا بِعَلِيٍّ ع #مُلَبَّباً_بِحَبْلٍ حَتَّى انْتَهَوْا بِهِ إِلَى أَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرُ قَائِمٌ بِالسَّيْفِ عَلَى رَأْسِه.»
🔸نکته درباره کتاب الاحتجاج طبرسی این است که ایشان در مقدمه کتاب خود می فرماید: روایاتی را که در این کتاب نقل می شود یا اجماعی است یا مشهور بین مخالفین و موافقین است و یا موافق با عقل است.
منبع: كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج2 ؛ ص587 والاحتجاج علی اهل اللجاج ج1 ص83.
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
🔰پاسخ به شبهه تفاوت نظر شیخ مفید با اجماع شیعه در شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیه)
برخی این شبهه را مطرح کرده اند که شیخ مفید به شهادت حضرت زهرا اعتقاد نداشته است برای دیدن پاسخ به این شبهه می توانید به دو آدرس ذیل مراجعه کنید.
اما به طور اجمال این چند نکته قابل توجه است:
۱. شهادت حضرت زهرا مورد اتفاق شیعه امامیه است. (تصریح شده در کلام شیخ الطائفه شیخ طوسی)
۲. هیچ کلامی از شیخ مفید مبنی بر عدم اعتقاد به شهادت حضرت زهرا صادر نشده است بلکه مخالفین صرفا تلاش کرده اند این نسبت را با برخی جملات مبهم به ایشان نسبت دهند.
۳. در برخی کتاب های شیخ مفید اشاره به شهادت حضرت زهرا شده است.
۴. بر فرض اگر شیخ مفید چنین کلامی می فرمودند حمل بر تقیه می شد به جهت اجماع شیعه بر شهادت و شرایط حساس زمان شیخ مفید در بغداد.
پاسخ تفصیلی را می توانید در لینک های قرار داده شده ببینید.
yun.ir/yv00mb
yun.ir/etz1t9
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
🔰حضرت ام البنین (علیها السلام)
درباره آن حضرت آدرس های ذیل را ببینید:
روضه کوتاه : مرثیه خوانی ام البنین برای قمر بنی هاشم (علیهما السلام)
خلاصه ای از مقاله سایت حوزه نت درباره حضرت ام البنین
چند شعر منتخب برای حضرت ام البنین
مقاله سایت ویکی شیعه درباره حضرت ام البنین (سلام الله علیها)
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑🎥 روایتی دیدنی از دیدار مداحان با رهبر انقلاب
🔹به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها، امروز جمعی از مداحان اهلبیت علیهمالسلام با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد.
روضه های مکتوب ( متن روضه اهل بیت )
با اینکه همیشه سعی می کنم فرمایشات آقا رو دنبال کنم اما با مطالعه این مجموعه نسبتا مختصر به نکات جدیدی رسیدم
توصیه می کنم حتما خود را مستغنی از موعظه ندانیم و فرمایشات علما در باب منبر و مداحی را مرور کنیم.
🔰روایاتی درباره ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و سخن گفتن ایشان با حضرت خدیجه در شکم مادر:
🔸حضرت خديجه (رضى الله عنها) گويد: «هنگامى كه به فاطمه حامله شدم از او احساس سنگينى نمى كردم و خفيف و سبك بود و در شكم با من صحبت مى كرد.
نزديك وضع حمل كه شد چهار زن كه زيبائى و نورانيتشان را نمى توان توصيف كرد بر من وارد شدند، يكى از آنان گفت: من مادرت حواء هستم، ديگرى گفت: من آسيه دختر مزاحم مى باشم، سومى گفت: من كلثوم خواهر موسى هستيم و ديگرى گفت: من مريم دختر عمران و مادر عيسى مى باشم، آمده ايم كه به كارهاى مربوط به وضع حمل تو رسيدگى كرده و تو را در اين كار كمك كنيم بعد از لحظاتى فاطمه ديده به جهان گشود و سر بر سجده گذاشته و انگشتش را به سوى آسمان بالا برد».(1)
🔸و نيز هنگامى كه كفار از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) خواستند كه شكافته شدن ماه را به آنان نشان دهد چند روزى بيشتر به تولد حضرت فاطمه نمانده بود، خديجه مى گفت: «اى واى چه بسيار زيان كار است آن كسى كه محمد را تكذيب مى كند، او بهترين فرستاده خدا و پيامبر است»!، در اين هنگام فاطمه از درون شكم او را صدا زده و گفت: «#مادرم_غمگين_و_محزون_مباش_و_نترس_همانا_خداوند_با_پدرم_مى_باشد»، بعد از آنكه دوران حمل پايان يافت و مدت كامل شد، فاطمه متولد شد و با پرتو رخسارش گيتى منور گرديد.(2)
🔸حضرت رسول (صلى الله عليه و آله )فرمود: «جبرئيل سيبى از بهشت برايم آورد، آن را خورده و با خديجه هم بستر شدم و او به فاطمه حامله شد و خديجه خود گويد كه من به صورت خفيف و سبك حامله شده ام، و در شكم با من سخن مى گويد او به هنگام وضع حمل به دنبال زنان قريش فرستاد تا بيايند و در كارهاى زنانه مربوط به وضع حمل كمك كنند، آنان نيامده و گفتند: نزد تو نمى آئيم زيرا تو همسر محمد شده اى».(3)
🔸شيخ عزالدين عبدالسلام شافعى گويد: هنگامى كه خديجه به فاطمه حامله شد، در شكم وى با او صحبت مى كرد، او اين جريان را از پيامبر خدا پنهان مى داشت، روزى حضرت بر او وارد شد و ديد بدون اينكه در خانه كسى باشد خديجه صحبت مى كند، پرسيد با چه كسى صحبت مى كردى؟ پاسخ داد با كودكى كه در شكم دارم، او با من صحبت مى كند، حضرت فرمود: اى خديجه تو را بشارت مى دهم، اين دخترى است كه خداوند او را مادر يازده جانشين من قرار داده است كه بعد از من و بعد از پدرشان مى آيند.(4)
🔸در ضمن حديثى طولانى از امام صادق(عليه السلام) نقل شده كه فرمود: «روزى رسول خدا وارد منزل شد و شنيد كه خديجه با كسى صحبت مى كند، به او فرمود: اى خديجه، چه كسى با تو صحبت مى كرد؟ گفت: كودكى كه در شكم دارم با من سخن مى گويد و با من انس مى گيرد، فرمود: اين جبرئيل است كه به من بشارت مى دهد كه او دختر است، آفريده اى پاك و خوش قدم و با يمن و بركت است، بزودى خداوند متعال نسل مرا از او و از نسل او امامان را در بين امت قرار خواهد داد».(5). (6)
پی نوشت: (1). ينابيع الموده، قندوزى، ص 198.
(2). الروض الفائق، ص 314.
(3). ذخائر العقبى، ص 44.
(4). احقاق الحق، ج 10،ص 12.
(5). بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 16، ص 80.
(6). گردآوری از: فاطمه زهرا (سلام اله علیها) شادمانی دل پیامبر(صلی الله علیه و آله)، احمد رحمانی همدانی، ترجمه: سیّد حسن افتخار زاده، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، قم، 1376هـ ش، چاپ سوّم، ص193-194.
به نقل از سایت آیت الله مکارم
کانال صوت، شعر و متن روضه (آرشیو کانال):
@rozehayemaktoubb
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub