#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَكَمْ قَصَمْنَا مِن قَرْيَةٍ كَانَتْ ظَالِمَةً وَأَنشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْمًا آخَرِينَ«
چه بسیار آبادیهای ستمگری را در هم شکستیم؛ و بعد از آنها، قوم دیگری روی کار آوردیم!
#سوره_انبیاء آیه ۱۱
@Roznegaar
#تفسیر_آیه
در آیات بعد، به دنبال گفتگوهائى که درباره مشرکان و کافران لجوج گذشت سرنوشت آنها را با مقایسه با سرنوشت اقوام پیشین، مشخص مىکند.
نخست مىگوید: چه بسیار شهرها و آبادى هاى ظالم و ستمگرى را که درهم شکستیم (وَ کَمْ قَصَمْنا مِنْ قَرْیَة کانَتْ ظالِمَةً).
و بعد از آنها قوم و جمعیت دیگرى را به روى کار و به میدان آزمایش آوردیم (وَ أَنْشَأْنا بَعْدَها قَوْماً آخَرِینَ).
با توجه به این که قَصَم به معنى شکستن توأم با شدت است و حتى گاهى به معنى خرد کردن آمده، و با توجه به این که تکیه روى ظلم و ستمگرى این اقوام شده، نشان مى دهد: خداوند شدیدترین انتقام و مجازات را در مورد اقوام ظالم و ستمگر قائل است.
🌺🌺🌺
ضمناً به این معنى اشاره مى کند که اگر تاریخ گذشتگان را مورد بررسى قرار دهید، خواهید دانست، تهدیدهاى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) شوخى و بى حساب نیست، واقعیت تلخى است که باید دقیقاً به آن بیندیشید.
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۱۱ #سوره_انبیاء
@Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#پادکست: «مجالست با قرآن، مجالست با خود حضرت رسول صلیاللهعلیه وآلهوسلم است»
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️مجالست با انبیاء و اولیاء، مرافقت[و دوستی] با ملائکه است، همهاش معنویات است.
و ما هم نمیتوانیم عذر بیاوریم که آنها [در میان ما] نیستند که ما با آنها مجالست بکنیم؟
[چراکه] آثار قطعیهی آنها [مثل] قرآن که بهمنزلهی ملاقات خودشان است [در بین ما هست].
🔹 مجالست با قرآن، مجالست با خود حضرت رسول صلیاللهعلیه وآلهوسلم است.
همچنین آثار اوصیاء– مانند صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه– مثل این است که با خودشان داریم مکالمه و صحبت میکنیم و داریم گوش میدهیم که اصلاً چه میفرمایند...
@Roznegaar
خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره:
📝 آنقدر به زیارت حضرت رضا علیهالسلام علاقهمند بودند که اگر توانایی نداشتند و نمیتوانستند به حرم مشرف شوند، از خانه زیارت میکردند.
🔹 معتقد بودند کسی که توانایی حرم رفتن ندارد، همان آخرین نقطهای که خودش را به آنجا رسانده، حرم اوست؛ مثلاً مسافری که خود را به مشهد رسانده و حالا در مسافرخانه است و دیگر نمیتواند به حرم برود، همان مسافرخانه حرم اوست. از همانجا باید اتصال را برقرار کند. اتصال که باشد، حضور هم هست.
🔹 به مادرم که ناتوان و ضعیف بود و نمیتوانست به حرم مشرف شود، سفارش میکردند در نزدیکترین نقطه به حرم که قابلوصول باشد، بایستد و زیارت کند و میفرمودند: «همانجا حرم توست.»
📚 برگرفته از کتاب «صحبت سالها»
مجموعه خاطرات حجتالاسلاموالمسلمین علی بهجت
@Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «بالاترین ذکر، ذکر عملی»
سؤال: میخواهیم برویم اصفهان، یک ذکری یک دعایی یادمان بدهید.
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️اصفهان یا مازندران یا خراسان، فرق نمیکند.
▫️بالاترین ذکر، همین ذکری است که عرض میکنم: نیت بکند که اگر خدا به او صد سال عمر داد، یک دفعه عالماً عامداً مختاراً معصیت خدا را نکند. این بالاترین ذکر است. ذکر عملی است!
▫️اگر همه ما این ذکر را داشته باشیم، همه ما با فضل خدا اهل بهشتیم، اگر این ذکرمان دوام داشته باشد. دوامش هم [به این است که] اگر حدوث داشته باشد(آغاز شود)، دوام دارد. چرا؟! به جهت اینکه لطف خدا بیشتر است؛ «مَنْ تَقَرَّبَ إِلَيَّ شِبْراً تَقَرَّبْتُ إِلَيْه بَاعَاً؛ هر که وجبی به من نزدیک شود؛ یک باع(اندازه دو دست که از هم گشوده باشد) به او نزدیک میشوم».
▫️خدا بیشتر میخواهد که بنده نزدیک او برود، از اینکه بنده بخواهد و دوست داشته باشد نزدیک خدا برود، (در حالی) که نمیداند نزدیک خدا چه میشود و چه هست و چی میبیند. بهشت میبیند؛ همیشه.
@Roznegaar