✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 جمهوری اسلامی و بحران #برندسازی
✴️ همگی شنیده ایم که زعفران ایران به صورت فله ای به اسپانیا صادر می شود و پس از بسته بندی با برند غیرایرانی چند برابر قیمت اصلی به سایر کشورها فروخته می شود. یکی از مشکلاتی که امروزه در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی شخصی وجود دارد برندسازیست.
🔹در یک تقسیم بندی انواع برند را این گونه برشمرده اند: برند محصول، برند شخصی، برند شرکتی، برند جغرافیایی، برند عمومی یا حکومتی، برند فرهنگی و برند مذهبی.
🔹برندسازی شخصی فرایندی است که توسط آن، افراد و تخصصشان مثل برندهای تجاری علامتگذاری میشوند. قبل از هر چیز، باید #شهرت را از مقوله برندسازی شخصی تفکیک کنیم. شهرت مقولهی جدیدی نیست و از ابتدای تاریخ بوده است اما برندسازی شخصی یک پدیده نوظهور به خصوص در مورد مدیران است.
🔹 #برندسازی_شخصی، معمولاً توسط دیگران انجام میشود نه خود افراد. در برندسازی شخصی موفق، ابتدا مردم به سمت شخص میآیند و نه اینکه شخص به سمت مردم برود. به عبارتی این #جامعه است که برای افراد برند ایجاد می کند.
🔹از ابتدای انقلاب تاکنون #مدیران_انقلابی موفقی بوده اند که متأسفانه نتوانسته ایم برای آن ها برندهای شخصی ایجاد نماییم. این نقیصه باعث دیده نشدن دستاوردهای انقلاب اسلامی بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شده است که در کنار پیشرفت مادی، تربیت نسل مدیران کارآمد و جهادی فتح الفتوح انقلاب اسلامی بوده است.
🔹البته این کم کاری در مواردی توسط رهبر معظم انقلاب جبران شده است و برای تعدادی از این مدیران مانند دکتر سعید کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان، شهدای هسته ای، در عرصه تبلیغ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و شهید طهرانی مقدم در صنعت موشکی برندسازی شخصی انجام شده است. @Rushdisu
🔹برندسازی شخصی علاوه بر کسب سود بیشتر در سازمان های انتفاعی باعث تصویرسازی مطلوب و مشارکت مردمی در سازمان های غیرانتفاعی خواهد شد. در بسیاری از موارد تأثیر برندسازی شخصی از ارائه آمار و گزارش کار سازمان ها بیشتر است.
🔹یکی از سازمان های خدماتی که از ابتدای انقلاب تاکنون خدمات فراوانی به نیازمندان ارائه داده #کمیته_امداد امام خمینی (ره) است. اخیراً یکی از کانال های انقلابی و عدالت خواه با تحلیل ناقص خود این گونه نتیجه گیری نمود که با تقسیم کردن هزینه های جاری کمیته امداد میان مددجویان، کارآمدی آن بیشتر خواهد بود. این در حالیست که خدمات کمیته امداد محدود به مستمری ماهانه نبوده بلکه خدمات متنوعی از جمله پرداخت شهریه، جهیزیه، بیمه های درمانی، سبد کالا و لوازم ضروری منزل، اشتغال و خودکفایی، مسکن مددجویی و غیره به صورت ماهانه ارائه می شود. لذا منظور مدیریت این سیستم و ارائه خدمات به ۴ میلیون و پانصد هزار نفر از مددجویان کمیته امداد، ساختار و تشکیلات نیاز است.
🔹در سال های اخیر تلاش های فراوانی در راستای اصلاح ذهنیت عمومی مردم به وسیله ارائه آمار و اطلاعات شده است در صورتی که علاوه بر ارائه گزارش عملکرد، لازم است با برندسازی شخصی از شخصیت هایی مانند مرحوم عسگراولادی، مرحوم نیری و سایر مدیران خدوم این سازمان، این تصویر ذهنی عمومی را اصلاح نمود. از جمله این مدیران که عمر خود را صرف پیشرفت و آبادانی منطقه بشاگرد کرده اند حاج عبدالله، حاج محمود و حاج امیر والی بوده اند. @Rushdisu
🔹رهبر معظم انقلاب از اقدامات این عزیزان این گونه یاد کرده اند: «اینجور کارهای بیسروصدا و خاموش و خالصانه، نه فقط برای شما پیش خدای متعال درجه و مرتبه درست میکند، بلکه در کل بنای جمهوری اسلامی اثر میگذارد، مثل سیمانی است که در یک بنایی تزریق کنند و آنرا مستحکم کنند. با انجام اینجور کارهای مخلصانه، بنای #جمهوری_اسلامی مستحکم میشود بدون اینکه کسی بفهمد».
🔹متأسفانه در سال های اخیر شاهد بوده ایم نه تنها برندسازی شخصی از این عزیزان انجام نشده است بلکه با رفتارهای نامناسب و تصمیم های اشتباه مدیریتی خدمات فراوان آن ها و از همه مهم تر روحیه جهادی و انقلابی در محرومیت زدایی زیر سؤال رفته است. تودیع این عزیزان به بهانه ناکارآمدی و ادغام شدن اداره کل بشاگرد (که از ابتدای تأسیس به صورت مستقل و زیر نظر دفتر مرکزی اداره می شد) در استان هرمزگان نمونه هایی از این مسئله است.
🔹امید است با نگاه های بازتر از این سرمایه های ارزشمند انقلاب اسلامی که عمر خود را در این مسیر گذاشته اند حراست و در راستای اهداف انقلاب اسلامی بهره برداری گردد.
✍ #مصطفی_یخچالی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 از مستطیل سبز تا دایره زندگی
✴️ #فوتبال ریشه انگلیسی دارد. متعلق به سده نوزدهم. قرن پسا انقلاب صنعتی خشن انگلیسی با شرایط سخت زندگی کارخانه ای و کارگری. فرصتی برای خارج شدن از زندگی ماشینی و دشوار صنعتی.
🔹 فوتبال اساسا ورزش #طبقه_کارگری در انگلستان بوده است. اما در میان طبقه کارگری محبوبیت ویژه فوتبال از چند جهت بود: اول آنکه فوتبال ورزش ارزانی بود. یک توپ و یک دروازه ساده. حتی اگر توپ پلاستیکی هم نشود خرید، با چیزهایی شبیه پارچه های دایره شده می توان فوتبال را آغاز کرد. برای دروازه هم نیازی به تور و آهن نیست؛ با چند سنگ می شود ناحیه موفقیت را تعریف کرد؛ ناحیه دروازه و گل. از این جهت شور و شوق طبقه فقیر و کارگر در همان ابتدای اروپای صنعتی به این ورزش به جهت دسترسی بالای این ورزش برای عموم بود.
🔹 اما این تنها مزیت فوتبال نبود. فوتبال با ماهیت زندگی و خصوصیات فردی طبقه فقیر و کارگری تناسب هم داشت. فوتبال ورزش پاست. بازی فوتبال با پا انجام می گیرد. برای کارگری که دستهایش صبح تا شب درگیر کار و تولید است؛ انجام ورزشی هیجان برانگیز با پا یک فرصت بی بدیل است. @Rushdisu
🔹 فوتبال ورزش ساده و بی آلایشی است. #عمومی و همه فهم است و قواعد بازی در آن معلوم و مشخص و نیاز به آموزش چندانی ندارد. یک توپ است و دو دروازه در یک مستطیل با هر اندازه که شما در اختیار دارید. قواعد بازی در این ورزش مشخص است و امکان بروز استعدادها و تلاش ها در آن مهیا است.
🔹 اما این همه قصه فوتبال نیست. آنچه به این مجموعه ویژگی ها برای گرایش به فوتبال برای این حدود یک و نیم قرن گذشته می توان افزود آن است که فوتبال بستری برای رهایی از تله #فقر و امکانی برای تحرک درآمدی و اجتماعی طبقه کارگر و فقیر نیز بوده است. فوتبال، استعاره ای از دنیای رقابت های بیرونی است. دنیای افسار گسیخته و رها ولی قانونمند که در آن همه بازی ها صفر- صفر آغاز می شود. پیش از آغاز بازی کسی برنده نیست و لزوما ضعیف محکوم به شکست در برابر قوی نیست.
🔹 این قصه دراماتیک برای طی کردن مسیر فقر تا خوشبختی در سال های دور، بسیار بیشتر از امروز بوده است. اسطوره و سمبل این ترقی، قطعا «پله» ستاره افسانه ای برزیلی هاست. زندگی سخت در دوران کودکی و بزرگ شدن در خیابان با دستفروشی و کار کارگری وجه مشترک ستاره هایی همچون مارادونا، رونالدو، جورج وهآ و رونالدینهو بوده است. ستارههای فقیر دنیای فوتبال، فوتبال را برای طی کردن یک شبه تحقق آرزوها انتخاب کردند و زود نیز به مقصد رسیدند.
🔹 فوتبال امروز اما در ۲۰۱۸ در حال یک #تغییر پارادایم است. روز به روز در حال گران شدن است. فناوری به تدریج در حال نفوذ در فوتبال و گرانتر کردن این ورزش کارگری است. در واقع کم کم فوتبال در حال تبدیل شدن به یک سرگرمی لوکس برای طبقه متوسط شهری است. استفاده از سیستم VAR برای اولین بار در سیستم داوری جام جهانی، قدمی بلند برای نفوذ فناوری به این ورزش و نقطه ای عطف برای حاکمیت فناوری بر این ورزش است؛ جایی که این بار به جای خود تصمیمات داور، نفس راستی آزمایی و عادلانه بودن تصمیمات با فناوری های نوین، هیجان برانگیز شده است. ورزش ساده و بی آلایش کارگری سده نوزدهم، حالا تبدیل به یک #صنعت تجاری پرزرق و برق شده است؛ همچنان هیجان برانگیز است اما کمتر مجالی برای کمتر دیده شده ها فراهم می کند. برای دیده شدن باید پول خرج کرد و دیگر بازی ها صفر- صفر آغاز نمی شود. @Rushdisu
🔹 قواعد بازی در مستطیل سبز روز به روز پیچیده تر و پیچیده تر می شود و فناوری های جدید کار را از این هم چالشی تر می کند. گاه این قواعد در مستطیل سبز، اوضاع را در دایره زندگی آدم ها نیز تغییر می دهد. گاه وفاق و انسجام اجتماعی را بالا می برد اما گاه بی رحمانه عامل دوگانگی و تفرقه می شود.
🔹 فوتبال بازی عادلانه ای هست و نیست. به یک معنا #عادلانه است چون پرده ای از حیات اجتماعی است. اما فقط منظری و آن منظر رقابت است. رقابتی که بردن تو به معنای باخت رقیب است. اما این همه ماجرای زندگی نیست. تعاملات اجتماعی فقط مبارزه برای گل زدن نیست. فوتبال کارجمعی را به ما یاد می دهد اما هم چنان ما را گرفتار نوعی تک روی و نفع جویی شخصی می کند. گاه تمام زندگی برایمان مبارزه می شود و نتیجه نهایی برایمان مهم تر از هر چیز. بازی ای است که مساوی آغاز می شود تا تیم شایسته مشخص شود اما همیشه آن که بهتر است؛ برنده نیست.
✍ #حسین_سرآبادانی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 بزک کردن به شیوه نان آور
✴️طبق عادت همیشگی برای رصد رویداد های مهم #پویانمایی جهان اخبار جایزه ی اسکار را تعقیب می کردم که با دیدن نام یک پویانمایی غیر معروف در میان نامزد های جایزه ی بهترین پویانمایی سال کمی تعجب کردم. البته نادیده گرفته شدن پروژه های چند صد میلیون دلاری پویانمایی هالیوودی به خاطر فیلم های ارزان اما روشنفکری در بخش پویانمایی #اسکار مسبوق به سابقه است. آن ایام هنوز فیلم منتشر نشده بود لذا تا وقتی موفق به تماشای آن شدم مدتی گذشت. با دیدن فیلم بر تعجب اولیه ام افزوده شد. فیلمی که توانسته بود رقبای قدری را در اسکار کنار بزند بیشتر شبیه به یک فیلم سیاه (Film Noir) فرانسوی بود تا یک پویانمایی که باید کودکان را سرگرم کند. نه داستان جذاب و مشخص، نه فضای شاد و گیرا و حتی خبری از شوخی های کلامی یا تصویری -اصطلاحا گگ- نبود. @Rushdisu
✴️داستان فیلم پویانمایی #نان_آور (Breadwinner) در زمان حکومت طالبان بر افغانستان می گذرد. دختری به اسم پروانه که پدر معلولش توسط نیروهای طالبان دستگیر و به زندان منتقل می شود سعی می کند با شبیه کردن خود به پسران و دستفروشی در بازار غذایی برای خانواده ی خود یعنی مادر، خواهر بزرگتر و برادر خردسالش تهیه کرده و تلاش کند تا پدرش را آزاد کند که در این راه به موانعی - که همگی از جنس طالبان و تندروی های دینی آن ها بوده- غلبه کند. فیلم یک ساعت و نیم بدبختی تمام است. حتی انتهای فیلم نیز با اینکه نسبتا خوب و شاد تمام می شود اما باز هم در هاله ای از ابهام و بدبختی و فلاکت باقی می ماند.
🔹 در تمام طول تماشای فیلم به این فکر بودم که چه ویژگی از این فیلم باعث شده تا نامزدی اسکار به آن برسد. خب برنده شدن و نامزد شدن فیلم های سیاسی، ضد ایرانی و ضد اسلامی در اسکار کم نمونه ندارد و من هم به همین نتیجه رسیده بودم تا وقتی فیلم با از راه رسیدن هواپیماهای جنگنده ی خارجی - که حتی اسمی از آمریکایی بودن آن ها در فیلم برده نشد- و رفتن طالبان به جنگ و بالتبع کم شدن شر آن ها از سر پروانه و خانواده اش تمام شد و تیتراژ فیلم به نمایش درآمد و نام «#آنجلینا_جولی» به عنوان تهیه کننده ی اجرایی (Executive Producer) توجه من را به خود جلب کرد.
🔹خانم جولی، فعال حقوق بشر(!) و فوق ستاره ی سینمای هالیوود، چند استودیوی تقریبا گم نام اروپایی را دور هم جمع کرده تا با بودجه ای ۱۰ میلیون دلاری - که در مقایسه با هزینه های صد میلیون دلاری در صنعت پویانمایی پول خرد حساب می شود- پویانمایی ساخته تا وضعیت رقت بار زندگی مردم #افغانستان قبل از حمله ی نظامی امریکا را به رخ جهانیان بکشاند. فیلمی که به خاطر فقدان صحنه های بصری جذاب، داستان یا شخصیت فوق العاده، و حتی شادی و امید، قرار نبود دیده شود اما با اتکاء به اسم آنجلینا جولی و نامزد شدن در اسکار بسیار در دنیا دیده شد. این فیلم در حقیقت تنویر افکار عمومی جهان برای توجیه و زیبا نشان دادن یک جنایت جنگی و یک تجاوز علنی به خاک یک کشور بعد از گذشت چندین سال است. @Rushdisu
🔹این سلبریتی هالیوود این همه زحمت را به جان خریده، سه استودیوی تولید پویانمایی در کانادا و لوکزامبورگ و ایرلند را برای تولید این پویانمایی به خط کرده و بعد، از نام خود و لابی اسکار مایه گذاشته تا یکی از تصمیمات دولت کشور خود را که اتفاقا جناح های داخلی به آن نقد های فراوان داشته اند #توجیه کند، آن وقت سلبریتی ما در جشنواره ی خارجی آبروی نظام را می برد تا خدای ناکرده ایرانی بودن برایش کسر شأن نشده و حسن شهرتش را لکه دارد نکند. بله! اختلاف نظر های سیاسی و حتی گاهی مخالفت های خیلی جدی با هم داریم، اما این نباید باعث شود که آبروی خودمان را جلوی دیگران ببریم وقتی می توانیم اختلافات را میان خودمان حل می کنیم.
✍ #عباس_قائمی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 فوتبال و ستاره های پرمعنا
✴️ ستاره ها در جهان #فوتبال معانی و سرنوشت مختلف دارند. هر کدام حکایتی جداگانه و قصه ای متمایز دارند به گونه ای که گاه آشتی و سازگاری میان آنها به غایت دشوار است.
🔹 گاه ستاره ها تقلبی اند. مثل دو #ستاره از چهار ستاره پیراهن تیم ملی اروگوئه. آنها ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ قهرمان جهان شدند و قاعدتا باید دوستاره بر پیراهن داشته باشند؛ اما آنها باور دارند چون قهرمان المیپک ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ شده اند، آن دوستاره برای آن دو قهرمانی نیز باید برایشان منظور شود. تاریخ سازی گاه برای برخی ستاره درست می کند و گاه ستاره های برخی را به فراموشی می سپارد. اگر قاعده را نپذیریم باید هر لحظه منتظر ستاره ای #تقلبی باشیم.
🔹 گاه ستاره ها نمایشی اند. مثل نیمار ۲۰۱۸ در تیم ملی برزیل. آنقدر که تمارض و نمایش برای فریب داوران در مستطیل سبز ارائه داد که رسانه ها نوشتند: به نظرتان او «فوتبالیست بهتری است یا بازیگر بهتر؟» ستاره امید سلسائوها، در ۲۰۱۸ بیش از متن گرفتار حاشیه و بیش از فوتبال گرفتار نمایش بود. ستاره ها اگر #نمایشی شوند، زود فراموش می شوند چون افکار عمومی حافظه ضعیفی دارند.
🔹 گاه ستاره ها زیر بار #مسئولیت له می شوند. مقابله یک قهرمان با یک لشگر در مستطیل سبز دیگر افسانه است؛ حتی اگر روزی برای آرژانتین و مارادونای ۱۹۸۶ رنگ واقعیت گرفته باشد؛ دیگر شدنی نیست. واقعیت آن است که با یک گل خیلی بهار نمی شود. آرژانتین ۱۹۸۶ هم به تنهایی با ستاره پرفروغی چون مارادونا قهرمان نشد که حالا از لیونل افسانه ای آرژانتینی ها این انتظار باشد. مسئولیت رساندن تیم یک ملت بر عهده یک ستاره، او را زیر بار مسئولیت له می کند. اثرش را کاهش می دهد و انتظارات مردم او را نابودش می کند. قصه دردناک لیونل مسی ۲۰۱۸، حکایت یک قهرمان مقابل یک لشگر بود. ستاره های پرفروغ اما برای ستاره شدن به نزدیکان و همبازی های خود وابسته اند. گاه همبازی ستاره ای را خورشید می کند و گاه فروغ حداقلی اش را هم می گیرد و حکایت آرژانتین و مسی از نوع دوم بود.
🔹 گاه ستاره ها بزنگاه ایجاد تفاوت و تمایزند. برخلاف نکته قبلی، گاه ستاره ها تفاوت ها را رقم می زنند. آنجا که بازی روزگار گره خورده است، ستاره ای می درخشد و تفاوت را رقم می زند. رونالدو برای پرتقال در دوره مقدماتی و کاوانی برای اروگوئه در مقابل همین پرتقال مثال های قابل ذکر است. در بزنگاه ها است که او نشان می دهد با بقیه متفاوت است و اثر و کاری می تواند به جای بگذارد که مختص اوست؛ به امضای اوست؛ تا نشان دهد ستاره چقدر برای یک دنیای معمولی ارزشمند است.
🔹 گاه ستاره ها رهبرند؛ گاه ستاره یک تیم نقشی دارند که به درستی غربی ها می گویند: coach. بازی خوانی، شناخت ذهنی راهبردهای رقیب و توانایی طراحی تاکتیک ها براساس قابلیت ها. هنر مربی، طراحی زندگی موفقیت در فضای محدودیت است. آن که می خواهد در نقش مربی یک ستاره باشد، باید براساس داشته های خود و متناسب با محدودیت هایش، بهترین تصمیم را بگیرد. اکثر بازی های ۲۰۱۸ در نیمه مربیان تغییرپیدا کرد. نبرد اصلی میان ستاره هایی است که طراحی عملیات را در نیمکت های کنار میدان بازی دنبال می کنند. نبرد ذهنی واقعی در فوتبال در آنجا در جریان است؛ آنکه پیروز آن نبرد باشد، شانس تیمش را برای پیروزی در میدان نیز افزایش داده است. رمز موفقیت این #رهبران بزرگ، تمرکز بر جزئیات کوچک است که آثار بزرگ دارد.
🔹 گاه ستاره ها کم فروغ و به غایت غیرقابل باورند. مثل ستاره های آلمان ۲۰۱۸ که مثل سه مدافع قهرمانی ادوار گذشته خیلی زود با جام خداحافظی کردند. ستاره های مانشفات بعد از ۱۹۳۸ برای اولین بار در دوره مقدماتی حذف شدند چون نه متحد بودند و نه پرانگیزه؛ نه فکر و طرحی برای موفقیت داشتند و نه خواستنی مثل گذشته. آلمان اما همیشه آلمان است شاید به خاطر آنکه ستاره اصلی اش نه در مستطیل سبز که در اتاق های #مدیریت فدراسیون فوتبال آلمان است. واقعا باور کردنی است؟ از ابتدای تأسیس فدراسیون فوتبال آلمان تاکنون، فقط ده مربی برای تیم ملی آلمان کار کرده اند! تصورش هم دشوار است چه برسد به اجرایش. در روزگاری که حفظ میز مدیریت اصل و اساس است، چنین رویه ای واقعا شایسته اعطای ستاره است.
🔹 برخی ستاره ها قربانی فلسفه فوتبالی خاص اند؛ همچون تار عنکوبتی دست و پای آنها را این فلسفه فوتبال بسته است و آنها را به ورطه تکرار انداخته است. اسپانیای ۲۰۱۸ بیش از آنکه گرفتار در چنبره خیانت باشگاه رئال و مربی اش بود، در چنبره فلسفه فوتبال مالکانه یا تیکی تاکی اسپانیایی بود. فلسفه ای که آنها را یک دهه قبل پادشاه فوتبال جهان کرده بود، حالا فقط یک مزاحم تکراری است.
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
اسپانیا مقابل روسیه ۱۱۰۰ پاس می دهد اما بازنده میدان را ترک می کند. فلسفه «آنکه توپ ندارد، خطر ندارد» به سر رسیده است. باید یاد گرفت که در فوتبال هم مثل زندگی پلن B چقدر مهم است. آنکه به بن بست می خورد و فلسفه گذشته خود را مدام #تکرار می کند، رو به سمت نجات و رهایی نخواهد داشت. برعکس تکرار اشتباه او را به ورطه گل به خودی می کشاند. ۱۱ گل به خودی در ۲۰۱۸ یعنی دوبرابر بیشترین گل به خودی در یک جام جهانی. هیچ اشتباهی در فوتبال همانند زندگی تصادفی نیست.
🔹 گاه ستاره داور است؛ داوری که حاکمیت فناوری اقتدار و استقلال نظر یک داور را نتوانسته است بشکند و بی نیاز به (VAR) و کمک داور ویدیویی، بهترین تصمیم را می گیرد؛ به خلاف داورانی که معلوم شد قبل از این فناوری از فوتبال چه ورزش غیرعادلانه ای ساخته بودند. فناوری کمک داور ویدیویی، می خواهد حق را به حق¬ دار برساند و در این مسیر انصافا موفق هم بوده است، اما بی نهایت سوال و پرسش را نیز برای امروز و آینده فوتبال ساخته است. VAR را باید همان «وار (war)» خواند و نه «وَر» چرا که واقعا جنگ را ادامه داده است. جنگ انسان و فناوری و شاید جنگ عدالت و زیبایی. یادمان باشد اشتباه انسان منهای فناوری قابل پذیرش تر از اشتباه انسان به علاوه بیش از ۳۵ دوربین با زوایای مختلف است.
🔹 ستاره ها گاه فقط نقش هایی روی پیراهن اند. روایت #تاریخ پرافتخار گذشته اند و از این حیث مایه اعتبار و ارزش؛ اما دلیل پیروزی بازی امروز نیستند؛ شکست آلمان چهار ستاره مقابل کره جنوبی، شکست برزیل پنج ستاره برابر بلژیک، استیصال اسپانیا تک ستاره برابر ایران و مراکش و روسیه و از آن زودتر حذف ایتالیای چهار ستاره همه و همه می گویند چرا فوتبال جذاب ترین ورزش دنیا است! شاید چون خیلی شبیه زندگی واقعی نیست و شاید چون اتفاقا خیلی شبیه زندگی است. آنکه ضعیف تر است لزوما بازنده نیست و برنده با اعتبار و تاریخش مشخص نمی شود.
🔹 ستاره ها گاه بازیچه اند. بازیچه حسابگری های مصلحت جویانه. آنجاست که روح بازی شرافتمدارانه زیر سوال می رود. وقتی در ۱۹۸۲ همه دنیا دیدند آلمان در یک بازی نمایشی و یک تبانی آشکار، با یک گل اتریش را برد تا الجزایر حذف شود، همزمان کردن بازی های روز آخر راه حل ماجرا نبود، بازنگری در فلسفه فوتبال لازم به نظر می رسید. داستان عجیب بازی فرانسه-دانماراک و ژاپن-لهستان و از آن جالب تر نبرد بلژیک- انگلستان را از این جام کسی فراموش نخواهد کرد. یادمان می ماند که گاه ممکن است دو تیمی در مستطیل سبز برای باختن وارد شوند؛ برای نبردن. این از فاجعه ۱۹۸۲ خیخون و تیم ملی آلمان مصیبت بارتر است.
🔹 گاه ستاره اما، یک #تیم است. تیمی یک دست که می خواهد پیروز شود و تغییرات نفر به نفر تأثیری در خواست آنها برای موفقیت ندارد. علاقه و عشق به ایران، تیم ملی کشورمان را یکی از مصادیق این عنوان می کند. پسرهایی که اگر کمی خوش شانس و البته کمی جسور و خودباورتر بودند، برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار می شدند. یکی برای همه و همه و برای یکی، ترجمان پیاده کردن اصول تاکتیکی و برای همه دفاع از همه چیز بود. خط دروازه، مرز سرزمین مان شده بود و مبارزه تا آخرین لحظه مشی و طریق مان. اما مصادیقی از این دست در ۲۰۱۸ کم نبودند. از تیم جسور و شجاع ژاپن که برای ستاره شدن ترس را کنار گذاشت اما تا تاریخ سازی ۱۴ ثانیه کم آورد تا انگلیس جوان بی ادعایی که برای اولین بار به دنبال تحقق بدون شعار و حرف «بازگشت فوتبال به خانه» بودند تا روسیه میزبان و کرواسی شگفتی ساز. انگلیس مغروی که خود را صاحب فوتبال می داند؛ حالا چون فوق ستاره های نامدار و مربی پرآوازه ندارد، به تیم خود دلبسته است. ستاره اگر تیم باشد، برتری تاکتیکی و تکنیکی فردی از اهمیت ساقط می شود و امکان شکست ذهنی آنها بسیار دشوار. نبرد و مبارزه در فوتبال قبل از آنکه فیزیکی باشد، ذهنی و روانی است.
🔹 جام جهانی یک #زندگی_موازی با زندگی واقعی است؛ قواعد و رویه هایش برای دو جهان است گرچه گاه به هم مرتبط است. میدانی که گاه ورای نتیجه، نفس مبارزه لذت بخش است و باخت در میدان فوتبال به پیروزی در زندگی ترجمه می شود؛ درست مانند نبرد ایران و اسپانیا. میدانی که گاه با تحریم کفش های پسران ایرانی آغاز می شود اما فرصت تحریم ارائه و عرضه قابلیت هایمان برایشان فراهم نمی شود.
✍ #حسین_سرآبادانی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄شیطان هر بار با ظاهری متفاوت
🔻 تداوم آموزش ۲۰۳۰
✴️کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کمیته ای برای بررسی «کنوانسیون جهانی تایید و به رسمیت شناسی صلاحیت های آموزش عالی» تشکیل داده است. ریاست این کمیته را حبیبالله دهمرده نماینده زابل در مجلس بر عهده دارد. آقای ایوبی نیز به عنوان دبیر کل کمیسیون ملی #یونسکو در ایران به این کمیته اطمینان داده است که این سند متفاوت از سند آموزش ۲۰۳۰ است. همچنین بیان شده است که این کنوانسیون به دنبال یکسان سازی مدارک تحصیلی افراد در سراسر جهان است. اما این خبر را به روایتی دیگر بشنوید:
🔹تصور اولیه آن بود که حضور آقای ایوبی به عنوان دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، نکته مثبتی در این راستاست اما سخنان ایشان در مراسمات مختلف، نشان از #خوش_بینی_زیاد ایشان به یونسکو دارد. ایشان مدعی هستند که کنوانسیون حاضر، با سند آموزش ۲۰۳۰ متفاوت است. اگر منظور این است که این دو، دو سند هستند درست است. اما اینکه این دو بی ارتباط هستند، خیر. اکنون سند آموزش ۲۰۳۰ و راهبردهای آن به صور مختلف پیگیری می شوند. این کنوانسیون در تطابق کامل با راهبرد دوم و پنجم بند ۴۵ چارچوب اقدام پاریس ۲۰۱۵ معروف به سند آموزش ۲۰۳۰ است. پس چگونه است که آقای ایوبی مدعی تفاوت هستند؟! باید متوجه بود که ما با سند آموزش ۲۰۳۰ مواجه نیستیم بلکه ما با جبهه ای از #تهاجم_فرهنگی مواجهیم که دائم رنگ و قالب خویش را تغییر می دهد و از درب های مختلفی وارد می شود. @Rushdisu
🔹هنوز که هنوز است مسؤولان درگیر در پیگیری آموزش ۲۰۳۰ ، از کار خود پشیمان نیستند و صرفا، توقف کار را به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات وزیران پیوند می زنند.
🔹به همین دلیل است که محورهای جزئی ۲۰۳۰ در قالب بودجه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ و نیز «#کنوانسیون جهانی تایید و به رسمیت شناسی صلاحیت های آموزش عالی» در حال پیگیری است.
🔹اما از پیگیری کنندگان آموزش ۲۰۳۰ باید دو سوال کلیدی پرسید:
1⃣چه نیازی به پذیرش این سند است؟
2⃣ مواجهه فعال ما در این حوزه در فضای بین الملل چه بوده است؟ صرفا اصلاحات جزئی در داخل؟!
✍ #محمدصادق_تراب_زاده_جهرمی پژوهشگر مرکز رشد
🔻کانال حکمرانی آموزش ۲۰۳۰ (به مسئولیت آقای تراب زاده جهرمی):
➡️eitaa.com/education2030
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu