❖﷽❖ 📜در تفسیر علی بن ابراهیم از زراره روايت نموده كه گفت: مطلبى داشتم كه نميخواستم ابتداء آن را از حضرت باقر عليه السّلام بپرسم. سؤال لطيفى را پيش كشيدم تا در خلال آن بمسئله مورد نظرم برسم. آن مسأله لطيف اين بود كه از آن حضرت پرسيدم: آيا كسى كه كشته مى‌شود مرده است‌؟ 🔅 فرمود: نه! مرگ مرگ و كشته شدن كشته شدن است (يعنى هر كدام حساب جداگانه دارند). عرض كردم: جايى را در قرآن نمى‌يابم كه خداوند ميان كشته شدن و مردن فرق گذاشته باشد. ✅حضرت اين دو آيه را «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ»(ال عمران/44) «وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللّهِ تُحْشَرُونَ»(ال عمران/158) كه خداوند مرگ و كشته شدن را از هم جدا ساخته است، خواندند و سپس فرمود: اى زراره! بنا بر اين مرگ مرگ و كشته شدن كشته شدن است، با اين فرق كه خداوند ميفرمايد:«إِنَّ اللّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا»(توبه/111) يعنى: خداوند جانها و اموال مؤمنين را از آنها ميخرد تا در عوض بآنها بهشت بدهد. آنها در راه خدا جهاد ميكنند و دشمنان خدا را ميكشند، و خود كشته ميشوند اين وعدۀ راست خداوند است». زراره ميگويد: عرض كردم: خداوند در آيۀ ديگر ميفرمايد: «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ»(انبیاء/35) يعنى: هر كس مرگ را مى‌چشد آيا ميفرمائيد: كسى كه كشته مى‌شود مرگ را نمى‌چشد؟ ✴️فرمود: كسى كه با شمشير در راه خدا كشته مى‌شود با آن كس كه در بسترش جان ميدهد يكسان نيستند، كسى كه كشته مى‌شود ناچار ميبايد بدنيا برگردد (و مجددا زندگى كند و بعد بميرد) تا مزۀ مرگ را بچشد. اين روايت در تفسير عياشى هم آمده است. 📚مهدی موعود، صفحه 1203 علامه محمدباقر مجلسی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84