🌙 اضطرابِ مقدس (۲)
اين اضطرابْ با اضطرابِ بدبينى به جهان متفاوت است؛ اضطرابى كه انسان مىانديشد دیگر نمىتواند به جايى برسد، نادرست و نامقدس و زمينى است؛ اما این اضطرابْ متعالى، آسمانى و قدسى و انسانى است. اين اضطراب كه مكاتب جديد هم به آن توجه كردهاند، در مكتب مرحوم آقاى قاضى به
«طريقه احراقيه» معروف است. انسان پيوسته و پيوسته، در هر حركت، عبادت، اقدام و سلوكى كه مىكند، و به هر جا كه مىرسد، در خدمت خودش، خودِ محدودِ توهمىاش است؛ اما وقتى خودِ واقعىِ نامحدود، كه فراتر از آسمان و زمين است، و با همهى موجودات متحد است، و خداوندی از رگ گردن به او نزديكتر است را مىخواهد؛ با آن خودى كه در اثر عبادت به آن مىرسد متفاوت است. وقتى كه توجه به محدوديت كلافهاش مىكند، و پيوسته و پيوسته، به اين محدوديت، ضعف و دور خوردن توجه مىكند، و اين توجه ادامه پيدا مىكند؛ به آتش كشيده مىشود. اين آتش او را بسان ققنوس به پرواز در مىآورد. اين طريقهى احراقيه يا
«اضطرابِ مقدس» و این توجه به جهان نامحدود، ابزار حركت ما به سمت توجه به خويشتن نامتناهى است، كه متحد با ذاتِ أحديت و ذاتِ انبياء و اولياء و امامت و مقام ولايت است. اين اضطراب، مستقيم ما را به آن مقام برتر هدايت مىكند؛ مقام برترى كه در آن همهى مفاهيم ذكر شده، داراى وحدت و منطبق بر هم هستند و تكثرى نيست.
اگرچه طريقهى احراقيه در مقامات بلند قابل استفاده است، اما ما در همين زندگى و به عنوان انسانهاى متوسطالحال هم توانايى استفاده از آن را داريم! ما با توجه به ذات وجودىمان، و با استفاده از آن و زنده كردن حقيقتِ اضطراب و احتراق وجودى، میتوانیم با اين شبِ سرنوشت به انطباق و اتحاد برسيم.
توجه به اين مقام در صورتى است كه از آن اضطرابهاى نادرست اوليه، نااميدى، ترديدها، خوب و بدها، و هرچه كه حتی با مراقبه و محاسبه بدست آورديم، در اين يك شب رها شويم! از هر تصور و تفكرى كه مىتواند ما را خوب یا بد كند؛ ما چه خوب چه بد، در مقابل اين جهانِ نامتناهى، و در خدمت این كائنات، چه ارزش و اهميتی داریم؟ بدىهای ما در مقابل لطف الهى و در مقابل جهانى كه بسيج شده تا ما گامى برداريم، چقدر وزن دارد؟
اين خوب و بد در نگاهِ نازلِ انسانى كه بين بندگان خط مىكشد، اهميت دارد؛ اما در نگاهِ خداوند در بستر آفرينش، چه بسا سارقى كه از من مالى مىبَرد، با من كه خود را مبرا مىدانم، تفاوتى نداشته باشد، و حتى او بالاتر باشد! كسى كه ادعایی ندارد، و خود را خلافكار مىشمرد، چه بسا از من كه خود را مبرا مىدانم، پيشتر، پاكتر و بهتر باشد!
توجه به اين امر، ما را به مقامِ «اضطراب بنيادين» مىرساند، و از آن طريق مىتوانيم با شبِ سرنوشت ارتباطی واقعى و حقيقى برقرار كنيم، نه صورى و تصنعى!
#شبنوزدهم #رمضان۱۴۰۲ #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
👁 «
مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
ایتا |
بله |
تلگرام |
اینستا |
آپارات