🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
☀️روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️
🌺سوره آل عمران آیه (179)👇
مَّا كَانَ اللّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَي مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّيَ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَي الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاءُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَإِن تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ (179)
خداوند بر آن نيست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستيد رها كند، مگر اينكه (با پيش آوردن آزمايش هاى پى در پى،) ناپاك را از پاك جدا كند. و خداوند بر آن نيست كه شما را بر غيب آگاه سازد، ولى از پيامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غيب) بر مى گزيند، پس به خدا و پيامبرانش ايمان آوريد و (بدانيد) اگر ايمان آورده و تقوا پيشه كنيد، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود.
🌺تفسیر نور(آیت الله قرائتی)👇
✨خداوند، كفّار را به حال خود رها مى كند؛ «نملى لهم ليزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى كند. «ما كان اللّه ليذر المؤمنين»
✨جداسازى پاك از پليد، از سنّت هاى الهى است. «حتى يميز الخبيث من الطيّب»
✨ايمان و كفر افراد، از امور درونى وغيبى است كه بايد از طريق آزمايش ظاهر شود، نه علم غيب. «حتّى يميز الخبيث من الطيّب و ما كان اللَّه ليطلعكم على الغيب»
✨زندگى با مردم بايد بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى كند. «و ما كان اللّه ليطلعكم على الغيب»
✨علم غيب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پيامبران برگزيده اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غيب نه تمام ابعاد آن، بهره اى داده است. «ليطلعكم»
✨هر چند زندگى بايد به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غيب را عطا مى كند. «ولكن اللّه يجتبى من رسله»
✨درجات انبيا يكسان نيست. «يجتبى من رسله من يشاء»
✨خداوند علم غيب را به كسانى مى دهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند. «ولكن اللّه يجتبى من رسله»
✨ايمان قلبى بايد همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا»
✨طيب وپاكى اصالت داشته وپايدار است، ولى خبث عارضى ورفتنى است. «يميزالخبيث من الطيّب» جداكردن ناپاك از پاك، نشانه عارضى بودن ناپاك است.
🌺نڪتھ ها👇👇👇
🍃✨اين آيه، آخرين آيه درباره ى جنگ اُحد است كه مى فرمايد: جهان يك آزمايشگاه بزرگ است وچنين نيست كه هر كس ادّعاى ايمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكست ها و پيروزى ها، براى شناخته شدن نهان انسان هاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غيب و نهان انسان ها بودند و مى خواستند از طريق غيب منافقان را بشناسند، نه از طريق آزمايش كه اين آيه مى فرمايد: راه شناخت، آزمايش است نه غيب، و شناسايى خوب و بد، از طريق آزمايش هاى تدريجى صورت مى گيرد. چون اگر به علم غيب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله ى اميد خاموش و پيوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى شود.
#قرآن #تفسیر
@Antiliberalism