🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
☀️روزمان را با قرآن شروع میکنیم☀️
🌺سوره نساء آیه (29)👇
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً (29)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اموال يكديگر را در ميان خود به باطل نخوريد، مگر اينكه تجارتى با رضايت يكديگر باشد. و خود (و يكديگر) را نكشيد، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است.
🌺تفسیر نور(آیت الله قرائتی)👇
✨ مالكيّت فردى محترم است و تصرّف در اموال ديگران، جز از راه معاملات صحيح و بر اساس رضايت، حرام است. «لاتأكلوا... الا... تجارة عن تراض»
✨ جامعه، داراى روح واحد و سرنوشت مشترك است. اموال ديگران را همچون اموال خودتان محترم بدانيد. «اموالكم بينكم»
✨ هر نوع تصرّفى كه بر مبناى «حقّ» نباشد، ممنوع است. «لاتأكلوا... بالباطل»
- داد و ستدها بايد با رضايت طرفين باشد، نه با اجبار واكراه. «عن تراض منكم»
✨ جان انسان محترم است، لذا خودكشى ويا ديگركشى حرام است. «لاتقتلوا انفسكم»
✨ احكام و مقرّرات اسلام پرتوى از رحمت خداوند است. «كان بكم رحيماً»
🌺نڪتھ ها👇👇👇
🍃✨ رمز اينكه نهى از قتل، «لاتقتلوا» بدنبال نهى از حرام خورى، «لاتأكلوا» آمده است، شايد آن باشد كه سيستم اقتصادى ناسالم، زمينه ى قيام محرومان عليه زراندوزان و بروزدرگيرى ها و پيدايش قتل و هلاكت جامعه است.
🍃✨ امام صادق عليه السلام به هنگام تلاوت اين آيه فرمود: كسى كه قرض بگيرد و بداند كه نمى تواند بازپرداخت كند، مال باطل خورده است.[260]
🍃✨ امام باقرعليه السلام در ذيل آيه فرمود: ربا، قمار، كم فروشى و ظلم از مصاديق باطل است.[261]
🍃✨ رسول خداصلى الله عليه وآله درباره وضو و غسل با آب سرد، آنجا كه خطر جانى دارد فرمود: «و لاتقتلوا انفسكم انّ اللَّه كان بكم رحيماً».[262]
🍃✨ امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مسلمانى به تنهايى وارد منطقه كفّار شد و كشته شد، خودكشى كرده است.[263]
🍃✨ كشتن رهبران معصوم يكى از مصاديق خودكشى و به هلاكت انداختن جامعه است،
🍃✨ امام صادق عليه السلام درباره ى «لا تقتلوا انفسكم» فرمودند: يعنى اهل بيت پيامبر خود را نكشيد.[264]
🌺🌺🌺
✨260) كافى، ج 5، ص 95.
✨261) تفسير نورالثقلين.
✨262) تفسير نورالثقلين.
✨263) تفسير برهان، ج 1، ص 363.
✨264) تفسير فرات كوفى، ص 101.
#قرآن #تفسیر
@Antiliberalism