6⃣2⃣ بیان دلایل مانعین تفسیر، به نقل از کتاب البیان مرحوم خوئی ۴. 💠 می گوینـد: ما اجمالا می دانیم که تمام معانی ظاهري قرآن در بعضـی از مطلقات و عمومات آن، مراد و مقصود نیست بلکه اکثر آنها تخصـیص، تقیید و تبصـره خورده است. باز اجمالا میدانیم که معناي ظاهري پاره اي از الفاظ قرآن اراده نشده است ولی چون این گونه الفـاظ و جملات که ظاهرش اراده نشـده، معانی دیگري از آنها مقصود و مطلوب می باشـد، مشـخص نیست؛ بلکه در میان الفاظ وجملات دیگر قرآن مستور و پراکنده شده و با آنها مخلوط شده و همه آنها را مشتبه ساخته است و ما علم اجمالی به وجود چنین الفـاظ و کلمـات در قرآن داریم، این است که بایـد از اسـتناد به ظواهر تمام کلمات و آیات قرآن خودداري نماییم و به آنها استناد و استشهاد نکنیم زیرا شاید از آن دسته کلمات و جملاتی باشد که ظاهرش مقصود نیست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/1 💯 @bayyenat313