هدایت شده از تلاوت قرآن صبحگاهی
تلاوت قرآن صبحگاهی سلام علیکم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﻣﺎ ﻟﺒﺎﺳﻲ ﻛﻪ ﺷﺮﻣﮕﺎﻫﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ ، ﻭ ﻟﺒﺎﺳﻲ ﻓﺎﺧﺮ ﻭ ﮔﺮﺍﻥ ﻛﻪ ﻣﺎﻳﻪ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺟﻤﺎﻝ ﺍﺳﺖ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ; ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺗﻘﻮﺍ [ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﺑﺎﻃﻦ ﺑﺎﺯﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ] ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺍﻳﻦ [ ﻟﺒﺎﺱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺍﺑﺪﻱ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ] ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺘﺬﻛّﺮ [ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ]ﺷﻮﻧﺪ .(اعراف٢٦) ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﻋﺎﻣﻞ ﻋﺸﻖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺪ ﺍﻧﺰﻟﻨﺎ ﻋﻠﻴﻜﻢ... ﻟﻌﻠّﻬﻢ ﻳﺬّﻛّﺮﻭﻥ» ٢- ﻟﺒﺎﺱ، ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﺪ. «ﻳﻮﺍﺭﻱ ﺳﻮﺍﺗﻜﻢ» ٣- ﮔﺮﭼﻪ ﺩﺭ ﺗﻬﻴّﻪ ﻱ ﻟﺒﺎﺱ، ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. «ﺍﻧﺰﻟﻨﺎ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻟﺒﺎﺳﺎً» ٤- ﭘﻮﺷﺶ ﻭﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻥ ﻛﺎﺭ ﺧﺪﺍﺳﺖ، «ﺍﻧﺰﻟﻨﺎ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻟﺒﺎﺳﺎً ﻳﻮﺍﺭﻱ»، ﻭﻟﻲ ﺑﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺎﺭ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻮﺳﻮﺱ... ﻟﻴﺒﺪﻱ ﻟﻬﻤﺎ ﻣﺎ ﻭﺭﻱ ﻋﻨﻬﻤﺎ ﻣﻦ ﺳﻮﺍﺗﻬﻤﺎ» ٥ - ﻟﺒﺎﺱ، ﻧﻌﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ، «ﻟﺒﺎﺳﺎً ﻳﻮﺍﺭﻱ» ﻭ ﺑﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺧﻠﻊ ﻟﺒﺎﺱ، ﻛﻴﻔﺮ ﮔﻨﺎﻩ. «ﻓﻠﻤّﺎ ﺫﺍﻗﺎ ﺍﻟﺸﺠﺮﺓ ﺑﺪﺕ ﻟﻬﻤﺎ ﺳﻮءﺍﺗﻬﻤﺎ» ٦- ﭘﻮﺷﺶ ﻭ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﻲ ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺎﻙ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎ، ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺪ ﺍﻧﺰﻟﻨﺎ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻟﺒﺎﺳﺎً... ﻭ ﺭﻳﺸﺎً» ﺁﺭﺍﺳﺘﻦ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻟﺒﺎﺱ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻧﺸﻮﺩ، ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ٧- ﻣﻌﻨﻮﻳّﺖ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻣﺎﺩّﻳﺖ، ﺗﻘﻮﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺯﻳﻨﺖ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. «ﺭﻳﺸﺎً ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺍﻟﺘّﻘﻮﻱ»، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ: ﺍﺳﺮﺍﻑ، ﺗﻜﺒّﺮ، ﻓﺴﺎﺩ، ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﻳﻲ، ﻣﺪﭘﺮﺳﺘﻲ، ﺷﻬﻮﺗﺮﺍﻧﻲ، ﻓﺨﺮﻓﺮﻭﺷﻲ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ ﺷﻮﺩ. ٨ - ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻟﺒﺎﺱ ﻣﺎﺩﻱ، ﭘﻮﺷﺶ ﻋﻴﻮﺏ، ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎ ﻭ ﮔﺮﻣﺎ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ، ﺗﻘﻮﺍ ﻫﻢ ﻋﺎﻣﻞ ﭘﻮﺷﺶ ﻋﻴﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻫﻢ ﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻟﺒﺎﺱ ﺍﻟﺘّﻘﻮﻱ» ٩- ﺍﺯ ﺧﺎﻙ، ﭘﻨﺒﻪ ﻣﻲ ﺭﻭﻳﺪ، ﺍﺯ ﺣﻴﻮﺍﻥ، ﭘﺸﻢ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺩﻫﺎﻥ ﻛﺮم، ﺍﺑﺮﻳﺸﻢ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﺗﺬﻛّﺮ ﻭ ﺑﻴﺪﺍﺭﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺫﻟﻚ ﻣﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻠّﻪ ﻟﻌﻠّﻬﻢ ﻳﺬّﻛّﺮﻭﻥ»