#مجله_الکترونیکی5️⃣
💠«انگارهسازی آثار هنری از منظر فقه»💠
🖋حجت الاسلام حسین ادبی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان و پژوهشگر فقه فرهنگ و هنر) :
🎞 هنر در ذات خود، فرهنگساز است. انواع قالبهای هنری اگرچه در تأثیرگذاری خود، دارای شدت و ضعفند، اما در اینکه در ذات خود فرهنگسازند، با یکدیگر مشترکند.
📺 میزان اثرگذاری آثار هنری در فرهنگ جامعه، به میزان قابلیت آنها در انگارهسازی بستگی دارد. انگارهها در هر جامعه، ضامن بقای ارزشها هستند.
📌برای هدایت یک جامعه به مسیری خاص، بهترین راه، تغییر انگارههای ذهنی آنهاست. انگارهسازی همانطور که میتواند ضامن بقای ارزشها باشد، میتواند عامل تخریب ارزشها و جایگزینی ضدارزشها نیز باشد.
👈انگاره، مرز میان وهم و واقعیت است. انگاره را اینطور تعریف کردهاند:
🔰«صورت خیالی از شیء که در فرآیند ذهنی مشخص همچون اسم، به جای آن مینشیند و منشأ تأثیر و قدرت نسبت به آن میگردد.»
🖊انگاره کلیشه ذهنی نسبت به یک شیء است و این شیء میتواند یک مفهوم، یک صنف یا یک فرد باشد. در فرآیند شکلگیری انگاره، ابتدا صورت خیالی از یک شیء در ذهن نقش میبندد و سپس در مرحله دوم، میان این تصویر و تصویر خیالی دیگر، اقتران و نزدیکی صورت میپذیرد تا آنجا که با برجستهسازی تصویر دوم و یا فربهی آن، تصویر اول در آن هضم میشود.
💠باتوجه به اینکه فرهنگ، امری اجتماعی و غیرفردی است، بنابراین برای دستیابی به حکم فقهی انگارهسازی آثار هنری، باید در بستر فقه حکومتی کنکاش نمود.
🌐متن کامل یادداشت:
https://b2n.ir/n53435
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر:
eitaa.com/Feghehonar