کتاب اسلام و مسئله‌ی ملیت به قلم✍شهید مرتضی‌مطهری پارت سی و دوم🌱🇮🇷 خودخواهى بشر نکته دیگر: بشر یک خاصیتى دارد که خاصیت خودخواهى است. اختصاص به بشر هم ندارد بلکه در بشر تجلى بخصوصى پیدا کرده، هر حیوانى و هر جاندارى خودخواه است. خودخواهى، تعصب و حس جانبدارى به وجود مى‌آورد. انسان به موجب اینکه آنچه را که مربوط به خودش است دوست دارد و نسبت به آن یک حالت جانبدارى در خود احساس مى‌کند و خانواده یک واحد بزرگتر است، یک تعصب خانوادگى در خود احساس مى‌کند. (افرادى که مهذّب هستند و خودشان را از این تعصبات تخلیه و تجرید و تهذیب کرده‌اند جاى خود دارند.) همشهرى‌گرى یک حس تعصب و جانبدارى ایجاد مى‌کند. قهرآ هموطنى و اهل یک کشور بودن و تابع یک حکومت و یک رژیم بودن هم یک نوع تعصب و یک حس جانبدارى در انسان به وجود مى‌آورد که پایه‌اش احساسات است. یک چنین احساسى در انسان وجود دارد. اروپایی‌ها گرایش به تفاخرات و مفاخرات ملى به این معنى را آورده‌اند و «ناسیونالیسم» نام گذاشته‌اند. ناسیونالیسم خوب است یا بد، هرچه هست جزو خانواده خودخواهى است. به همین دلیل یک منطق جهانى و یک اخلاق جهانى هرگز نمى‌تواند براى ناسیونالیسم حساب باز کند، چون یک اخلاق جهانى نمى‌تواند بر مبناى حس خودخواهى و جانبدارى، یک حکمى، قانونى یا دستورى را بیاورد. ناسیونالیسم چون از خانواده خودخواهى است همان عوارضى را که سایر خودخواهى‌ها دارند، از خوب تا بد، دارا مى‌باشد. همان طور که غرور فردى در انسان پیدا مى‌شود، در آن هم [غرور] هست. عیب خود را ندیدن و عیب‌هاى دیگران را دیدن در آن وجود دارد. کور باطنى و دور شدن از حقیقت در آن هست، نمى‌شود که نباشد. و دائم نشستن و تعریف کردن از خود و خودستایى در آن هست.  با همه اینها ما مى‌خواهیم روى همین موضوعى که از خانواده خودخواهى است و با مقیاس و حساب خودخواهى، ببینیم آیا اسلام از ما هست یا از ما نیست؟ آیا همین احساسات خوب یا بد ناسیونالیستى ما باید اسلام را در بربگیرد یا نگیرد؟ ما اینجا باید روى مقیاسى این موضوع را بررسى کنیم یعنى ببینیم روى حساب ناسیونالیستى باید چه چیزى را از خود بدانیم و چه چیزى را بیگانه و اجنبى بشناسیم.  ♻️ @GORDAN313