*⭕️مكايد شيطان از روى ميزان است‏* *♦️«عُجب» و مراتب آن* *🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی* *🔻همان‏طور كه صاحبان عجب در معاصى از مرتبه‏اى به مرتبه‏اى ترقى كرده تا به كفر و زندقه انجامشان رسد، صاحبان عجب در طاعات از درجه ناقصه عجب به درجه‏ كامله آن ترقى كنند.* *🔻مكايد نفس و شيطان در دل از روى ميزان و اساس است. هيچ‏گاه ممكن نيست نفس به شما كه داراى ملكه تقوا و خوف از خدا هستيد تكليف قتل نفس يا زنا كند؛ يا به كسى كه داراى خصلت شرافت و طهارت نفس است پيشنهاد دزدى و راهزنى نمايد.* *🔻از اوّل امر ممكن نيست به شما بگويد در اين ايمان و اعمال به خداى خود منّت گذار، يا خود را از زمره محبوبين و محبّين و مقرّبين درگاه قلمداد كن.* *ابتداى امر از درجه نازله گرفته رخنه در دل شما باز مى‏كند و شما را وادار مى‏كند به شدت مواظبت در مستحبات و اذكار و اوراد* *و در ضمنْ عمل يكى از اهل معصيت را در نظر شما به مناسبت حال شما جلوه مى‏دهد و به شما القا مى‏كند كه شما از اين شخص به حكم شرع و عقل بهتريد و اعمال شما موجب نجات شماست و بحمداللَّه شما پاك و پاكيزه هستيد و از معاصى عارى و برى هستيد.* *🔻از اين، دو نتيجه مى‏گيرد: يكى بدبينى به بندگان خدا، و ديگر خودپسندى؛ كه هر دو از مهلكات و سرچشمه مفاسد است.* *🔻به نفس و شيطان بگوييد ممكن است اين شخصى كه مبتلاست به معصيت ، داراى ملكه‏ اى باشد يا اعمال ديگرى باشد كه خداى تعالى او را به رحمت خود مستغرق كند و نور آن خُلق و ملكه او را هدايت كند و منجر شود كار او به حسن عاقبت؛* *🔻شايد اين شخص را خدا مبتلا به معصيت كرده تا مبتلاى به عجب كه از معصيت بدتر است نشود(طبق مضمون حدیثی امام صادق علیه السلام)و شايد من به واسطه همين بدبينى، كارم منجر به بدى عاقبت شود.* *▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)(موسوعة الإمام الخميني ۴۶ )، متن، ص: ۷۵-۷۶-با تلخیص و ویرایش جزئی*