[فاعلم انّ المكلّف اذا التفت الى حكم شرعى]: در مورد كلمه «مكلّف» دو احتمال وجود دارد: ❇️احتمال اوّل آنست كه مراد از مكلف خصوص مجتهد است. چه آنكه غرض و هدف اصلى در كتاب رسائل، بحث و بررسى، از ادلّه‌اى است كه بطور تفصيل، مكلف را با احكام شرعى آشنا مى‌سازد و آشنائى اين‌چنينى تنها در مورد مكلف صاحب‌نظر و مجتهد، مطرح مى‌باشد. ثانيا يكى از حالات عارض بر مكلف، حالت «شك» است و مكلّف در حال شك، دست به دامان اصول عمليه برده و يكى از اصول عمليه را بكار مى‌اندازد. جارى ساختن اصل عملى، نياز به فحص و بررسى از ادلّه ظنّيه، دارد و فحص و بررسى تنها از عهده مجتهد برمى‌آيد و شخص عامى و غير مجتهد عاجز خواهد بود. ❇️احتمال دوم آنست كه منظور از «مكلف» اعمّ از مجتهد و عامى باشد. چه آنكه يكى از حالات عارض بر مكلف، آنست كه نسبت به حكم شرعى، «قطع» و يقين حاصل نمايد. لزوم عمل كردن برطبق يقين، اختصاص به مجتهد ندارد و شخص عامى ايضا مى‌تواند و بايد برطبق قطعش عمل نمايد. در مسئله فحص (گرچه شخص عامى) عاجز است و لكن مجتهد و مقلّد شخص عامى بنيابت از او فحص و بررسى را انجام خواهد داد. _______________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA