خطر تعمیمگرایی در فضای مجازی
🔹 در این ایام کرونایی بازار اظهارنظر گروههای مرجع هم داغ شده است. حوزویها هم مثل بسیاری دیگر از حوادث اجتماعی در این میان نظراتی بعضاً پرحرارت ابراز میکنند و البته برخی نگاههای نادر آنها در جهان مجازی بیشتر کلیک میشود. بین طوفان کلماتی که ردوبدل میکنند بعضی سخنان در تقابل آشکار با توصیههای بهداشتی جامعه پزشکان است. یکی میگوید حرمها شفاخانهاند و نباید خالی شوند. دیگری میگوید اجتماعات مذهبی هویت ماست و شفا از بیماری در همین نقاط است. آنیکی گفته است واکسن این ویروس همان دست دادن و روبوسی است و مردم نباید صلهرحم را ترک کنند و ...
🔹 اصلاً در مقام قضاوت این اظهارات نیستم و تأمل در این نحوه برداشتهای بسیار کلی از اطلاقات و عمومات برخی نصوص را به مجال دیگری واگذار میکنم. دیدم برخی دیگر از حوزویها ـ که البته کمتر در فضای مجازی دیده و شنیده میشوند ـ این اظهارات را نقد تند و گزنده میکنند و بعضاً مسئولین حوزوی را به مقابله قانونی با این افراد و حذف آنها از بدنه حوزویها ترغیب میکنند و دستآخر بهزعم خودشان درجه بلاهت و سفاهت این افراد را اندازهگیری میکنند و بر خطرناک بودن چنین اظهاراتی اصرار فراوان میکنند.
🔹 حاشیه بنده دقیقاً به همین نقطه خطرناک بودن این اظهارات است. دگراندیشی همیشه در حوزه بوده و هست و حذف آن دردی را دوا نمیکند. به گمانم خطرناکتر از این کلمات،
#تعمیمگرایی بیجایی است که در ذهن توده جامعه ما و کاربران فضای مجازی وجود دارد. مردم ما بهمجرد اینکه بینش، گرایش یا کنشی را در یک صنف میبینند آن را به همه تسری میدهند. خدا نکند که پلیسی رشوه بگیرد آنوقت همه پلیسها را به باد انتقاد و توهین میگیرند؛ یا پزشکی مسئولانه طبابت نکند آنگاه همه را شایسته بدترین درشتگوییها میشمارند. ستاره اقبال این اندیشه تعمیمگرا برای صنف روحانیون بلندتر است. خاطره بد مردم از یکی از آنها به همه سرایت داده میشود. همه را دزد میدانند چون دزدی در این صنف دیدهاند و همه را دروغگو و دغلکار میشمارند چون موارد تلخی را دیده یا شنیدهاند. تعمیم در این صنف گاهی به دین هم سرایت داده میشود و ضعفهای کردار و گفتار و رفتار ما به دین هم نسبت داده میشود. همان کاری که امروز برخی دینستیزان و مذهب گریزان با دیدن این اظهارات شاذ میکنند و بر پایه آنها دین و مذهب را مخالف علوم تجربی و بهداشت عمومی و مقولهای بیاساس و خرافی قلمداد میکنند.
🔹 به گمانم وقت آن رسیده که هرکدام از ما خصوصاً در مواجه با جهان مجازی به این بلوغ برسیم که «هرکسی مسئول گفتار و رفتار خودش است» و تنها نماینده بینش و گرایش و کنش خویشتن است. اگر من نوعی سخنی میگویم این فهم من است نه شعار صنف من یا بالاتر از آن سخن دین من.
🔹
#تنوع_باورها و رفتارها در هر صنف، امری کاملاً طبیعی است و حوزویان استثنا نیستند بلکه شاید تنوع بیشتری در این امور از دیگر اصناف دارند. وقت آن رسیده که مرزهای برداشتهای شخصی خود را از هویت صنفی خود و حقیقت دین جدا کنیم. رواست که
#دگراندیشان_حوزوی مانند هر دگراندیش دیگری از هر صنفی سخن بگویند و نارواست اگر با برخورد پلیسی بهجای «پاسخهای مستدل» آنها را از شاخههای یک صنف برید و عملاً مسیر «آزادی اندیشه» و «آزادی بیان» را مسدود ساخت. آنچه لازم است بستن دستهای فاعل (گوینده) نیست بلکه باز کردن چشم و گوش قابل (شنونده) است تا اینچنین بیمحابا یک اندیشه را بهکل یک صنف یا بالاتر حقیقت یک دین سرایت ندهد.
🔹 اگر
#تعمیم_گرایان قبل از تعمیم چند ثانیه در جهان مجازی جستجو کنند و سراغ دیدگاههای مخالف یک صنف را نیز بگیرند اینجاست که مثلاً در همین بحث
#کرونا خواهند دید بسیاری از حوزویان اصیلتر و باسابقهتر نظراتی کاملاً موافق با توصیههای پزشکی دارند و عمل به دستورات آنها را تا مرز وجوب شرعی برای حفظ جان و دفع خطر و ... بالا میبرند.
@M_Shajarian