🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۴) ا❁﷽❁ا ☑️ نزول دفعی حضرت قرآن «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْر»؛ همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم. ﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ نکته دومی که در تبیین إنزال حضرت قرآن بیان شد، نزول آن به سبب «لیلۀ مبارکۀ قدر» بود که شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد. ▪️ یکی از مؤیدات این مطلب، صحیحه ای از امام صادق (علیه السلام) در تفسیر معنای لیلة القدر بود. و در این بحث به مؤیدات دیگر اشاره خواهیم کرد. ▪️ از امام کاظم (علیه السلام) در نیز روایت شده که فرمودند: «و أَمَّا اللَّيْلَةُ فَفَاطِمَةُ علیها السلام، و أَمَّا قَوْلُهُ‏ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ‏ يَقُولُ يَخْرُجُ مِنْهَا خَيْرٌ كَثِيرٌ» (۱)؛ ️ منظور از لیله مبارکه که ظرف نزول آیات است، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) است و منظور از لیله ای که در آن کلّ امر حکیم نازل می گردد، حضرت کوثر فاطمه زهراء ‌(سلام الله علیها ) است که کلّ خیر کثیر از او نشأت می گیرد. ▪️ مؤید دیگر بر این مطلب آیه ۵۰ سوره مبارکه انبیاء است که می فرماید: «و هذا ذِكْرٌ مُبارَكٌ أَنْزَلْناهُ أَ فَأَنْتُمْ لَهُ مُنْكِرُون‏». إنزالِ ذکر مبارک اشاره به نزول دفعی حضرت قرآن به سبب حضرت أم الکتاب دارد، زیرا مبارک که ذیل کریمه به خیر کثیر تفسیر شده، همان حضرت کوثر می باشد (۲). به این ترتیب در آیه مبارکه به نزول دفعی قرآن اشاره شده که به سبب وجود مقدس کوثر عالَم بر قلب مبارک حضرت رسول (صلی الله علیه و الله و سلم) نازل شد، اما شما از آنجا که کوثر فاطمی را نمی شناسید، «لاّن الخلق فطموا عن معرفتها»،‌ این امر را انکار می کنید. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) الكافي، ج‏١، ص۴٧٩؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص۵۵۵ (۲) تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج‏٨ ؛ ص۴٢٣ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋