ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 🔘 ذیل آیات مبارکات سوره دخان، جهت تشریح معنای حقیقی و اشارت موجود در آن آمده است: أَمَّا حم‏ فَهُوَ مُحَمَّدٌ أَمَّا الْكِتابُ الْمُبِينُ فَهُوَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ أَمَّا اللَّيْلَةُ فَفَاطِمَةُ و أَمَّا قَوْلُهُ‏ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ،‏ يَقُولُ: يَخْرُجُ مِنْهَا خَيْرٌ كَثِيرٌ. 📓الكافي، ج‏١، ص۴٧٩ ⏪ ذات بسیطِ لیله مبارکه که در آن کلّ امر حکیم، تفصیل و تمییز می یابد، حضرت أمّ أبیها (علیها السلام) می باشد که کوثر الکثرة است؛ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً که وجود مبارکش، کلّ خیر کثیر است و خیر کثیر از او خارج می شود. و به سببیتِ وجود مبارک لیلة القدر حضرت کوثر الکثرة است که کلّ أمر حکیم مفترق شده و نازل گشته و برای عباد الرحمن تشریع و تبیین می گردد. پس اگر وجود مبارک آن حضرت نبود، هرگز کلّ أمر که همان حقیقت حضرت قرآن است، نازل نمی شود. ⬅️ آن امر بسیط، در لیله مبارکه به کثرت می رسد و معروف می شود؛ آنچه در كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ في‏ إِمامٍ مُبينٍ، بسیط الحقیقه بوده است، در لیله مبارکه فاطمی کثرت می یابد. در صورت شرایع دین و در عالم شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ، أمر صلاة و صیام و زکات و حج و خمس که هر یک صورت امام مبین می باشند، از یکدیگر افتراق و تمییز می یابند. ⏪ به همین سبب صیام که از زمان علّم آدم وضع گردیده، در لیلة مبارکة خطاب به جمیع مکلفین در این ماه مبارک، نازل شد و تشریع گشت، زیرا همانطور که در ابتدای این باب هم بیان شد، صوم، حمل ولایت امام مبین، بمعنی الاتم و الاکمل است. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳