بسمه تعالی
نکاتی در ارتباط با آیه ۱۰۵ سوره توبه
وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّ ونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ( توبه/۱۰۵)
یعنی به مردم بگو عمل کنید و بدانید که خدا امروز حقیقت اعمال نیک و بد شما را می نگرد و پیامبرش نیز آنها را مشاهده میکند و آن گروهی از مومنان هم که شاهد اعمال شمایند آنها را می نگرند و دیری نمی گذرد که در قیامت به سوی خدای دانای نهان و آشکار بازگردانده می شوید و او شما را نیز به حقیقت آنچه می کردید آگاه می کند. ( ترجمه بر اساس تفسیر المیزان )
علامه طباطبایی در ذیل این آیه می فرماید که ازمجموعه قرائن استفاده می شود که اولا منظور از رویت اعمال در این آیه رویت حقایق باطنی اعمال است نه رویت ظواهر اعمال زیرا رویت ظواهر اعمال اختصاص به خدا و رسول و عده ای از مومنان ندارد.
و ثانیا مراد از رویت اعمال، رویت آثار و پیامدهای اعمال در جامعه نیست زیرا این هم اختصاص به خدا و رسول و مومنان ندارد همگان می توانند آثار و پیامدهای اعمال افراد را در جامعه مشاهده کنند.
ثالثا مراد از رویت اعمال رویت حقایق اعمال در عالم آخرت نیز نمی باشد زیرا جمله بعدی آیه ( وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ) به عالم قیامت اشاره دارد به این نشان می دهد که جملات قبلی، مربوط به قبل از وقوع قیامت یعنی همین دنیا است
از این گذشته رویت حقایق باطنی اعمال در قیامت اختصاص به عده خاصی ندارد.
بنابراین منظور از رویت اعمال در این آیه، رویت حقایق باطنی اعمال در همین دنیا است.
با توجه به اینکه یقیناً همه مومنان به حقایق باطنی اعمال انسان ها در این عالم آگاهی ندارند معلوم می شود که مراد از از مومنان در اینجا همان شهدای اعمال است.( المیزان جلد ۹ صفحه ۳۹۹ تا ۴۰۱ ذیل آیه مزبور )
سوالی که در اینجا ممکن است مطرح شود این است که اگر منظور از رویت، رویت حقایق اعمال در همین دنیا است چرا در جمله فسیری الله.... حرف سین آورده شده است که بر آینده دلالت دارد؟
پاسخی که مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان می دهد این است که
« انما ادخل سین الاستقبال لان ما لم یحدث لایتعلق به الرؤیه فکانه قال کل ما تعملونه یراه الله تعالی»
یعنی سین استقبال در اینجا بر سر فعل آورده شده است به دلیل اینکه تا موقعی که فعلی تحقق پیدا نکرد رویت بدان تعلق نمی گیرد گویا فرموده است هر آنچه که عمل می کنید خداوند و رسول و مومنان آن را می بینند.( مجمع البیان جلد ۵ صفحه ۶۹ ذیل آیه مزبور)
علامه طباطبایی در بحث روایی در در ذیل این آیه می فرماید روایات متظافره و متکاثره ای در جوامع روایی شیعه از ائمه اهل البیت وارد شده است که مراد از مومنان همان ائمه اهل بیت علیهم السلام می باشد.
استاد شیخ عباس نیکزاد ،گروه واتساپی
#امام_زمان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri