💥👈نقدی بر رویکرد‌ ، و مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی؛ با تأکید بر سخنان اخیر ایشان (بخش سوم) ♦️این نوشتار پاسخ به سؤالات سیاسی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در دو کلیپ منتشر شده ایشان است: ✅تحلیل سیاسی 🔷🔹 آقای مولوی عبدالحمید مدعی شده است که اهل سنت ایران به تمامی حقوق خود دست نیافته‌اند؛ در حالی که این ادعا بر خلاف واقعیت موجود در کشور است. خدمات جمهوری اسلامی ایران به اهل سنت نسبت به قبل از انقلاب قابل‌شمارش نیست. 🔶🔸طبق قانون اساسی، اهل سنت بسان دیگر شهروندان از حقوق یکسانی برخوردارند و هیچ‌گونه تبعیضی از سوی حاکمیت رخ نداده است؛ جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های متفاوت، خدمات ارزنده‌ای به اهل سنت در کشور داشته و بسیاری از نخبگان و فرهیختگان اهل سنت به این خدمات اعتراف دارند و خود را مدیون انقلاب می‌دانند؛ ♦️🔻 در حالی که آقای عبدالحمید به‌صورت طلبکارانه و بر اساس اغراض، تمایلات شخصی و سیاسی خود و با مطرح کردن دوگانه شیعه و سنی به دنبال اهداف حزبی خود است؛ در حالی که بسیاری از فرهیختگان اهل سنت در مناصب کلان و خرد کشور مسئولیت‌های متفاوتی دارند و خود را خادم نظام می‌دانند و به دور از دوگانه شیعه و سنی به‌دنبال خدمت هستند ولی آقای اسماعیل‌زهی تعصب مذهبی را به مطالبه‌گری خود اضافه می‌کند که این امر بر خلاف امنیت ملی است. 🔷🔹 آن‌قدر خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به اهل سنت فراوان است که بیان همه از عهده این مقاله خارج است و نیازمند تدوین ده‌ها جلد است؛به گوشه‌ای از این خدمات در استان‌ سیستان‌و‌بلوچستان به‌عنوان یکی از مناطق سنی نشین اشاره خواهد شد؛ 🔰 1. خدماتی مذهبی: الف) آزادی انجام مراسم مذهبی: در حال حاضر در کشور قریب به 17000 مسجد متعلق به اهل سنت وجود دارد که بر اساس آمار، اهل سنت نسبت به شیعیان سهمی ۲ برابری از مساجد دارند که سهم مساجد اهل سنت استان سیستان‌وبلوچستان از این آمار بیش از 4000 مسجد است (1). ب) گسترش حوزه‌های علمیه استان: در استان سیستان و بلوچستان قبل از انقلاب، تعداد اندکی مدرسه دینی وجود داشته است و اکنون بیش از ۲۲۰ مدرسه دینی مختص برادران فعالیت دارند و بیش از ۲۲ هزار طلبه در این مدارس مشغول به تحصیل هستند (2). 🔰 2. خدمات اقتصادی: الف) در حوزه‌ی محرومیت‌زدایی در این استان خدمات شایان توجهی انجام‌شده است؛ رشد 90 درصدي بخش آموزش با ده برابر شدن تعداد مدارس در سيستان و بلوچستان نمايانگر توجه صورت گرفته به بخش آموزش است. در همین زمینه می‌توان به رشد 99 درصدي آب‌رسانی به روستاها، توسعه‌ی خدمات مخابراتی، رشد 140 درصدي تعداد بيمارستان‌ها و 96 درصدي خانه‌هاي بهداشت و هفت برابر شدن تعداد مراكز بهداشت اشاره کرد (3). ب) 50 برابر شدن طول راه‌هاي روستايي استان،چهار برابر شدن راه‌هاي آسفالته، رشد 75 درصدي ميزان صيد و صيادي، تقویت تأسیسات زیربنایی دریایی و... از ديگر خدمات ارائه‌شده در سيستان و بلوچستان مي‌باشد.اين استان بيش از 2000 پارچه آبادي دارد كه بيش از 95% درصد آن داراي برق و بيش از 85% آن داراي آب آشاميدني بهداشتي مي‌باشند (4). 🔰3. خدمات مدیریتی: الف) طبق برخی آمارها، بیش از 60% بخشداران در استان سیستان‌و‌بلوچستان و قریب به 98% اعضای شوراهای شهر و روستا در این استان از اهل سنت هستند، همچنین، تعداد قابل‌توجهی از شهرداران سنی مذهب هستند. تمامی دهیاران از میان فعالان اهل سنت منصوب‌شده‌اند و برخی فرمانداران، برخی مدیران کل و حتی معاونین استاندار از برادران اهل سنت هستند که در هیچ کشور اسلامی نظیر آن را نمی‌توان یافت(5). ب) 90% اعضای شوراهای حل اختلاف از معتمدین اهل سنت در مناطق سنی‌نشین انتخاب و توسط دادگستری استان‌ها برای آن‌ها حکم صادرشده است. فارغ‌التحصیلان حقوق اهل سنت به تعداد موردنیاز توسط قوه قضائیه انتخاب‌شده و در محاکم به‌عنوان دادیار، بازپرس و قاضی به خدمت اشتغال دارند(6). 🔰 4. خدمات امنیتی: حاکمیت توانسته به‌صورت حداکثری امنیت مرزها را برای برادران اهل سنت حفظ نماید تا آنان در سایه آرامش امنیتی، زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند؛ از سوی دیگر حضور برادران اهل سنت در نهادهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی نیز در سیستان‌وبلوچستان قابل‌توجه است؛ به‌عنوان نمونه چند هزار نفر از برادران اهل سنت در سپاه استان عضو هستند. 🔶🔸ازسوی دیگر به‌صورت متقابل، اهل سنت نیز به‌عنوان شهروند در مقابل حاکمیت وظایفی دارند که در بسیاری از امور این وظایف توسط برخی از بزرگان اهل سنت همچون مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی به‌درستی انجام‌نشده است؛ ‌به‌عنوان نمونه: 🔰1. وظایف مذهبی: با توجه به آزادی مذهبی اهل‌سنت در ایران، جریان‌های افراطی اهل سنت به‌شدت در استان سیستان‌وبلوچستان در حال فعالیتند؛ در این نوشتار به نمونه‌هایی از ترویج مکتب وهابیت توسط برخی مولوی‌ها در استان اشاره می‌شود: 👇👇 ادامه در پست بعد