🔴
#شبهه
🔅ايمانداشتن به اينكه پيامبر خدا آخرين پيامبر است يعني اينكه پيامبر در دوران حيات و پس از مرگش امام و پيشواي مردم است پس هركس ايمان داشته باشد كه محمد رسول خداست و اطاعت از او واجب است و تا آنجا كه ميتواند از او اطاعت نمايد، اگر گفته شود كه چنين فردي به بهشت ميرود پس نيازي به مسئله امامت ندارد و چيزي جز اطاعت از پيامبر بر او لازم نيست و اگر گفته شود به بهشت نميرود مگر آنكه از امام پيروي كند چنين سخني بر خلاف نصوص قرآن است سوره نساء، آيه ۶۹ : ( وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا ) ؛ همين سوره آيه ۱۳ : (...وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ). پس اگر امامت اساس ايمان و كفر ميبود يا چنانكه شيعيان ميگويند بزرگترين ركن دين ميبود كه خداوند جز با آن عمل بنده را نميپذيرد خداوند امامت را در اين آيات ذكر ميكرد و بر آن تأكيد مينمود چون خداوند ميدانست كه بعداً در مورد آن اختلاف ميشود و فكر نميكنم كسي بيايد و بگويد كه امامت به صورت ضمني در تحت اطاعت از خدا و اطاعت از پيامبر مذكور است، چون چنين چيزي يعني تفسيري بيجا و خودسرانه قرآن و براي باطلبودن اين نظريه همين كافي است كه بگوييم كه اطاعت از پيامبر اطاعت از خداست اما با وجود اين خداوند تنها به ذكر اطاعت خويش اكتفا نكرد و بلكه اطاعت از پيامبر را ذيل اطاعت از خودش بيان نمود بلكه آن را جداگانه بيان نمود تا بر دو ركن مهم در اسلام يعني ( اطاعت از خدا و اطاعت از پيامبر ) تأكيد نمايد. بعد از اطاعت از خدا اطاعت از پيامبر ذكر شده و يكي از شرايط ورود به بهشت است چون كه پيامبر پيام و وحي الهي را ميرساند و اطاعت از پيامبر اطاعت از خداست و بعد از پيامبر هيچ كس در مقام رساندن وحي الهي قرار ندارد از اين رو خداوند رستگاري و ورود به بهشت را منوط به اطاعت از پيامبر و التزام به فرمان پيامبر نه فرمان ديگران قرار داده است.
جواب:
۱. شما ميفرماييد كه خداوند اطاعت پيامبر را كه از طرف او منصوب و منتخب به رسالت شده است واجب نموده «و از اينرو خداوند رستگاري و ورود به بهشت را منوط به اطاعت از پيامبر و التزام به فرمان پيامبر نه فرمان ديگران قرار داده است» پس اگر چنين است شيعيان كه اطاعت ابوبكر و عمر و عثمان را واجب نميدانند به بهشت ميروند چون اطاعت آنها واجب نبوده است. ثانياً كساني كه در زمان اين سه خليفه بودهاند اگر اطاعت نميكردند اين سه خليفه حق نداشتند آنها را مجبور به اطاعت كنند.
۲. شما ميفرماييد: «و فكر نميكنم كسي بيايد و بگويد كه امامت به صورت ضمني در تحت اطاعت از خدا و اطاعت از پيامبر مذكور است». كاملا مطلب شما صحيح است زيرا خداوند خود در قرآن صريحآ اين مطلب را ذكر كرده است. و شما دو آيه ۱۳ و ۶۹ سوره نساء را ذكر كرديد اما آيه ۵۹ اين سوره را ذكر نفرموديد تا مطلب برايتان روشن شود قرآن در آيه ۵۹ سوره نساء ميفرمايد :( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ) : اي كساني كه ايمان آوردهايد خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر و كارداراني كه از شما هستند فرمان بريد. پس هرگاه در چيزي اختلاف كرديد آن را به خدا و پيامبر ارجاع دهيد اگر به خدا و روز واپسين ايمان داريد كه اين بهترين و نيكوترين رجوع است.
الف. در اين آيه دوبار كلمه اطيعوا ذكر شده است و اطاعت از رسول جداي از اطاعت الهي مذكور شده است و اين ميرساند كه احكام الهي وجود دارد و احكامي هم خود رسول اكرم دارد و اطاعت از هر دو براي رفتن به بهشت و رستگاري ضرورت دارد.
ب. اوليالامر عطف به رسول شده است و ميرساند اطاعت از اوليالامر مطلب جداگانهاي نيست و مثل اطاعت از رسول ميباشد پس اطاعت اوليالامر به صريح قرآن واجب است و مثل اطاعت از رسول اكرم ميباشد.
▫️ادامه مطلب در پست بعدی...