✅ مَثَل «امام» مَثَل «کعبه» است.
محمودبن لبید گوید: پس از رحلت رسول خدا (ص)، فاطمه (سلام الله علیها) نزد قبور شهدا می رفت و در آنجا می گریست. یک روز در کنار قبر حمزه از او پرسیدم:
«بانوي من،
چرا علی (ع) برای به دست آوردن حق خود، قیام نمی کند»؟
حضرت فاطمه(س) در پاسخ، اين روايت را از رسول خدا (ص) نقل کرد:
«مَثَل امام مَثَل کعبه است که به سوی او میروند و او به سوی دیگران نمیرود».
«مَثَلُ الإمام مَثَلُ الكعبة إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي»
📚 خزاز قمي، كفاية الأثر، ص 198- 199
🟢 تحليل و مقايسه:
در روایت حضرت فاطمه (س) از رسول خدا (ص)،
تشبيه «امام» به «کعبه» بهروشني گویای قداست جایگاه امام است.
در اين حال در گزارشي تاريخي که نشاندهنده
فضاي فکري عامه مسلمانان (تحت تربيت مکتب خلفا) است،
امام به «بازار» تشبيه شده که افراد نيک و پليد به سوي او ميروند؛ آن گزارش:
فردی عراقی در نامه به عبدالله بن زبیر (هنگامی که در مکه با او به عنوان خلیفه بیعت میشد) این تشبیه را کرد و به او نوشت:
«مَثَل امام، مَثَل بازار است. اگر نیک باشد نیکان به سویش میروند و اگر پلید و فاجر باشد پلیدان و فاجران به او رو میآورند»؛
«...مَثَلُ الامام مَثَلُ السُّوق...»
📚ابن أبي شيبة كوفي، المصنف، ج7، ص 253.
✍️ حامد منتظري مقدم
🔰
https://eitaa.com/Tashayo