بسم الله الرحمن الرحیم السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (٣)»         روز یکشنبه، ١۴٠٢/٠١/٠۶ ✍️مناسبت روز: در چهارمین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و مانند روزهای گذشته، امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» که مفسرین با بهره‌گیری از روایات تفسیری و تبیینی اهل‌بیت (ع)، ناظر به موضوع مهدویت و مسائل و معارف پیرامون آن دانسته‌اند، می‌پردازیم؛ 💠«وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ🔹الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ🔹أُولئِک عَلَیهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِک هُمُ الْمُهْتَدُون»: «و قطعاً شما را به چيزهایی از [قبيلِ‏] ترس و گرسنگى، و كاهش در اموال و جان‌ها و محصولات مى‏آزماييم و مژده ده به شكيبايان و استقامت کنندگان🔹کسانی که هرگاه مصیبتی به ایشان می‌رسد، می‌گویند: «ما از آنِ خداییم و به‌سوی او باز می‌گردیم» آنها همان‌ کسانی هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و از هدایت‌ یافتگانند» (بقره/ ١۵۵ تا ١۵٧) مفسرین، آیات فوق‌الذکر و ابتلاعات در آن را مصداق دوره آخرالزمان دانسته‌اند و در ذیل این آیات، روایاتی از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) ذکر کرده‌اند که دلالت بر این موضوع دارد؛ چنانچه امام صادق(ع) در تبیین این آیات در چند حدیث نورانی می‌فرمایند: «همانا در پیش روی قائم ما، برای مؤمنین از سوی خداوند دوره‌ای خواهد بود که آزموده می‌شوند...چنانچه خداوند فرموده: «وَ لَنَبْلُوَنَّکمْ»: یعنی مؤمنین را (به مواردی) خواهم آزمود: ⬅️«بِشَی‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ»: آنان را به ترس از سوی حاکمان (و طاغوت‌های فاسد زمان) امتحان می‌کنیم؛ ⬅️ «وَ الْجُوعِ»: و به گرسنگی، (و بالا رفتن قیمت‌ها و گرانی و تورم)؛ ⬅️«وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ»: و به کاهش مال، به‌وسیله‌ی کسادی وضع تجارت و بازار و کمی سود؛ ⬅️«وَ نَقْصٍ مِنَ...الْأَنْفُسِ»: و از دست دادن جان‌ها و مرگ‌های سریع و فراگیر؛ (به‌گونه‌ای که طبق برخی روایات، مردم از دفن اموات خود عاجز می‌مانند)؛ ⬅️«وَ نَقْصٍ مِنَ...الثَّمَراتِ»: و کاهش محصول، به کمی غلّه و زراعت (و برکات زمین)؛ ✍️وسپس حضرت فرمودند: «بَشِّرِ الصَّابِرِینَ عِنْدَ ذَلِکَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَج»، در این هنگام صبرکنندگان را به تعجیل در فرج (و قیام حضرت قائم) بشارت دهید» (تفسیر اهل‌بیت، نورالثقلین و البرهان ذیل آیات فوق‌الذکر؛ کمال‌الدین، ج۲، ص۶۴۹؛ الإرشاد، ج۲، ص۳۷۷) ✍️بر این اساس به چند نکته مهم اشاره می‌نمائیم: 1️⃣در بین سنت‌ها و قوانين الهی، قانونی به نام «ابتلاء و آزمایش» وجود دارد که شامل تمامی انسان‌ها می‌گردد، و طبق این سنت الهی، می‌بایست همه در این آزمون بزرگ شرکت نموده و غربال شوند؛ 2️⃣خداوند در مقاطع مختلف تاریخی، به گونه‌های متفاوت، بشر را آزموده و گاهی این آزمایش الهی به صورت «فردی» و گاهی به‌صورت «اجتماعی» بوده (و لَنَبْلُوَنَّكُمْ)، که طبق روایات، ابتلاعات و آزمایش‌های دوره آخرالزمان، بیشتر جنبه اجتماعی و عمومی دارند و از سخت‌ترین آزمون‌ها در طول تاریخ است؛ 3️⃣یکی از دلایل اصلی «غیبت» امام عصر، آزمایش و غربالگری است؛ چنانچه امام باقر (ع) فرمودند: «هیهات! هیهات! "فرج" واقع نخواهد شد، مگر بعد از آن‌که شما غربال شوید، و دوباره غربال شوید، و بار دیگر غربال شوید، تا این‌که خداوند کدورت‌ها را از بین ببرد و صفا و پاکی باقی بماند» (الغيبة، ج۱، ص۳۳۹) ❓اما چرا در دوران غیبت باید این همه آزمایش سخت وغربالگری صورت پذیرد؟ ✅ درجواب باید عرض کنیم که طبق روایات اسلامی، هدف اصلی حکومت حضرت ولی‌عصر (عج) این است که عدل و داد را در زمین مستقر کرده و ظلم و جور را از بین ببرند؛ لذا برای استقرار عدل و داد، دو چیز مهم لازم است: ⬅️ اول، «مجری عادل» که باید سخت آزموده باشد؛ ⬅️ و دوم، جامعه‌ای که تشنه عدالت بوده و ظرفیت پذیرش آن را نیز داشته باشد‌؛ که این دو مهم در دوران حکومت هیچ یک از انبیاء و اولیاء الهی وجود نداشته لذا در دوران غیبت باید غربالگری ویژه صورت پذیرد تا مقدمات امر قیام حضرت مهدی (عج) و نیروهای مورد نیاز و آبدیده برای برنامهٔ جهانی اصلاح عالَم و حکومت جهانی عدل مهیا گردد. 4️⃣ براساس آنچه گذشت چه‌ بسا تمامی سختی‌ها و تحریم‌ها و جنگ‌ها و بیماری‌ها و مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دوران ما نیز از مصادیق آیات مذکور و از ابتلاعات دوره «آخرالزمان» باشد که مسلماً صبر بر آنها و پایداری در مسیر انقلاب اسلامی به‌عنوان مقدمه حکومت مهدوی، می‌تواند زمینه‌ساز ظهور و فرج حضرت صاحب الزمان (عج) و دارای اجری عظیم باشد.