#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه یازدهم❇️
👈انواع مقامات
همانطوری که قبلا گفته شد در بین درجات یک گام موسیقائی، 4 درجه اول را دانگ اول(جنس اول) گویند که مهمترین قسمت ساختمان یک مقام، همین 4 نت اول(4درجه اول) می باشد که به عنوان جنس اول(جنس اصلی) معروف است.
بر اساس تفاوت هایی که در اجناس مقام های مختلف وجود دارد به طور کلی می توان گفت که 3 نوع مقام وجود دارد :
1 – مقام اصلی
2 – مقام فرعی
3 – مقام مرکب
اگر بخواهیم اصطلاح اصلی و صحیح تری را نسبت به هر کدام از انواع مقامات به کار ببریم، بهتر است به جای مقام اصلی همان کلمه مقام و به جای مقام فرعی از اصطلاح نغمه استفاده کنیم. در واقع مقام های فرعی، نغماتی هستند که در دل یک مقام اصلی اجراء می شوند. مثل بیات حسینی که نغمه فرعی است که در مقام اصلی بیات اجراء می شود و بعد از آن نیز مقام های مرکب هستند که در واقع ترکیبی از 2 جنس مختلف می باشند. مثل ترکیب جنس حجاز+جنس سیکا = نغمه هزام(خزام) (به ضم هاء و خاء) که در جای خود در بحث مقامات فرعی خواهیم گفت که از اجناس مختلفی که در یک مقام یا مقامات مختلف وجود دارد، چه ترکیباتی به وجود می آید.
مقام های اصلی مثل رنگ ها می مانند مثلا اگر رنگ های قرمز – زرد – آبی – سفید را رنگ های اصلی در نظر بگیریم. اگر رنگ قرمز را با رنگ زرد مخلوط کنیم، رنگ نارنجی بدست می آید. بنابراین رنگ نارنجی، رنگ فرعی به حساب می آید. یا فرض کنید رنگ زرد را با رنگ آبی مخلوط کنیم، رنگ سبز و مثلا رنگ سفید را با رنگ قرمز مخلوط کنیم، رنگ صورتی به وجود می آید. مقامات نیز مانند رنگ های اصلی هستند که با تلفیق همدیگر، مقامات مرکب به وجود می آیند. یعنی می شود مقام های جدیدی تولید کرد. در موسیقی تلاوت و در استفاده از مقامات عربی ما شاهد هستیم که بسیاری از وقت ها، رنگ های اصلی(مقامات اصلی) که در این 4 صدای اول شکل می گیرند وقتی با هم ترکیب شوند، یک جنس جدیدی را به وجود می آورند که در 4 نت دوم شکل می گیرد و بدین ترتیب مقام فرعی جدیدی تشکیل می شود.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani