#ولایت_فقیه_از_دید_علما
🟡ولایت فقيه از ديدگاه علماى شيعه از قرن چهارم تا چهاردهم هجری
6⃣1⃣شيخ مرتضی انصاری (1214- 1281 ه)
🔻شيخ انصارى در حوزه امور عمومی براى فقيهان جامع شرايط ولايت قائل است و آن را به سبب اذنى مىداند كه از طريق روايتى مانند مقبوله و توقيع شريف به فقيه اعطا شده است:
فيدلّ عليه مضافاً إلى ما يستفاد 👈من جعله حاكماً، كما في مقبولة ابن حنظلة، الظاهرة في كونه كسائر الحكّام المنصوبة في زمان النبيّ (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) و الصحابة👉 في إلزام الناس بإرجاع الأُمور المذكورة إليه، و الانتهاء فيها إلى نظره، بل 👈المتبادر عرفاً من نصب السلطان حاكماً وجوب الرجوع في الأُمور العامّة المطلوبة للسلطان إليه👉
فإنّ المراد ب«الحوادث» ظاهراً: مطلق الأُمور التي لا بدّ من الرجوع فيها عرفاً أو عقلًا أو شرعاً إلى الرئيس
📚كتاب المكاسب (للشيخ الأنصاري) ط تراث الشيخ الأعظم، ج 3، ص 554-555
علاوه بر مقبوله عمر بن حنظله كه از آن استفاده مىشود، 👈امام عليه السّلام فقيه را مانند حاكمان زمان پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و صحابه حاكم قرار داده👉 ... توقيع شريف امام زمان عليه السّلام نيز بر ولايت فقيه دلالت دارد؛ 👈وقتى سلطان (امام) فردى را به عنوان حاكم نصب مىكند، عرفا فهميده مىشود كه در همه امور مورد نياز مردم بايد به او مراجعه كرد👉
مراد از پيشآمدها- كه در توقيع شريف ذكر شده و امام دستور داد در آن موارد به فقهاى جامع شرايط مراجعه كنيد- همه امورى است كه مردم ناچارند از نظر عرف يا عقل و يا شرع به رئيس قوم خود مراجعه كنند
@ala_allah