🔸شایعه وشایعه پردازی ✍ سید آرمان آل‌داود 🔹بروس کوئن معتقداست اطلاعات به علت دست به دست شدن غالباً تحریف شده و محصول نهایی به کلی با نسخه اولیه متفاوت است. 🔻شایعه همچون دیگر محتوای رسانه های اجتماعی، مقوله ای کاربر ساخته هست. چنین محتواهای با شتاب وکسانی در رسانه های اجتماعی منتشر می شود وابعاد مختلف زندگی سیاسی ،اجتماعی فرهنگی واقتصادی شهروندان را تحت تاثیرقرار می‌دهد. 🔸باید توجه کرد که تحول ودگرگونی شایعه در رسانه های اجتماعی حتی از دیگر پیام ها نیز بیشتر است، چرا که شایعه به خودی خود مبهم است. 🔹همین مسئله کاربران را برای انتشارآن وبحث در باره اش ترغیب می‌کند. 🔺شایعه به علت بهره مندی از مشارکت بالای کاربران در تولید وانتشارلحظه ای، از انرژی فوق العاده ای در مقایسه با دیگر پیام های رسانه های اجتماعی برخوردار است. 🔻ریشه شایعه پردازی را باید در نقش های منحصر به فرد اجتماعی شایعه ونیز انرژی بالای آن برای انتشار وتحول جست وجو کرد. 🔺مصرف رسانه عموم مردم به سمت فناوری های نوین ارتباطی،از جمله تلفن های همراه کشیده شده وفناوری ها ورسانه های تاریخی چاپ وکتاب به حاشیه رفته است. 🔶در واقع فرهنگ های رسانه ای جدید آنچنان گسترش پیدا کرده وعرضه را بر سایرفرهنگ های قدیمی تر و غنی تر تنگ کرده است که از احتمالاً از الزامات اصلی حیات رسانه ای جدید، تولید وانتشار محتواهای نظیر( شایعه وپذیرش طبیعی شده ) آن است. 🔶 در این میان، باید به فکر راه برون رفت از این وضعیت جدید بود راهی که از مسیر عقلانی شدن جامعه می‌گذرد. 🔹علاقه افراده شایعه، آنچنان که گفته شد، در تولید وترویج آن نقشی مهم دارد ؛از این رو، برای تحلیل عقلانی شدن جامعه نیازمند توجه به فرایند ها والگوهای انسان ساز آن جامعه هستیم. 🔻چنین فرایندها والگو های فرهنگی رابطه مستقیم با عملکرد نهاد های رسمی وغیر رسمی فرهنگی، سیاسی واقتصادی ازیک سو و رویه های پیدا وپنهان کار کردی جامعه از سوی دیگر دارد. 🔶نهاد دولت، آموزش وپرورش،خانواده، متولیان فرهنگ آموزش،احزاب وجریان ها وگروه های سیاسی ونهادهای دینی ومذهبی از جمله این نهاد های اصلی هستند 💡 هوش سفید| سید علیرضا آل‌داود 🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانه‌ای 👇 @aledavood 👈 عضو شوید