؛✨؛
و چون معلول به علتش قائم است،
علت با معلول معیت دارد.
نه معیت مادی و اقتران صوری،
بلکه معیت قیومی که
اضافه اشراقی علت به ما سواهاست .
و چون در سلسله موجودات
اول علت است و با همه و
در همه اول اوست
پس اول علت دیده می شود
سپس معلول.
«همه خیرات از یک حقیقت فائض شده اند»
دلی کز معرفت نور و ضیا دید
به هر چیزی که دید اول خدا دید
این بنده در ابیاتی گفته است:
من به یارم شناختم یارم
تو به نقش و نگار یعنی چه؟
عقل خبیر این لطیفه را
از کریمه،
«و هُو مَعكُم أینَ ما کُنتم»
در می یابد؛
و از گفتار حق سبحانه به کلیمش که؛
«انا بدك اللازم یا موسی»
می خواند؛
و به سر و رمز اشارت ارسطو که؛
«ان الاشياء كلها حاضرات عند
المبدا الاول على الضرورة والبت »
پی می برد؛
تا درجة فدرجة به جایی
می رسد که می بیند حقیقت امر
فوق تعبیر به علت و معلول است .
؛........
؛ ✨✨✨؛
نامه ها برنامه ها
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7