هدایت شده از نافع
علیکم سلام وقت بخیر 1. حدیث کمیل و اعرابی، مکارم الابرار؛ http://m-kermani.ir/2017/04/07/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C/ 2. نفس نامیه نباتیه، حیات مشترک بین انسان و گیاه هست. در گیاهان حداقل سه نوع فعل، مشاهده می شود؛ تغذیه می کنند، رشد دارند، تولید مثل دارند ولی گیاهان، مانند انسان و حیوان، در انجام افعال خود، اراده ای از خود ندارند. پس در صورتی که افعال و آثار یک جسمی بر یک‌ منوال نباشد و اراده ای در انجام این افعال نباشد، منشاء آن نفس گیاهی یا نباتی است. در مورد معدنیجات فقط یک فعل خاص، مشاهده می شود؛ مثلاً صورت معدنی آب، همیشه حالت رطوبت دارد و به همین جهت، اشیاء دیگر را نیز مرطوب می کند 3. همانطور در پاسخ سوال دوم شما عرض کردم، چون تغذیه مربوط نفس نامیه نباتیه می شود مربوط به گیاهان هم می شود. 4. هر غذایی یک طبع اولیه و یک مزاج ثانویه دارد که این مزاج ثانویه، مربوط می شود به میزان و نوع مواد افزودنی به غذا، میزان و نحوه پخت غذا. مثلاً: طبع اولیه یک غذایی گرم و تر هست ولی در طی فرآیند پخت و با افزودن ادویه ها و برخی چاشنی ها، مزاج ثانویه آن غذا، صفرا زا می شود.