🌺🌸سلام 🌸🌺
☘وقت بخیر شادکام باشید ☘
آیه شریفه ۱۸از سوره مبارکه " دخان " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ]ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺭ ﻭ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻧﺪ ]ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻳﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﻣﻴﻨﻢ .(١٨)
پیام ها و نکته ها :
آیه به گفتگوی موسی با فرعونیان اشاره دارد .
موسی(ع) با لحنی آکنده از محبّت آنها را مخاطب قرار داد ، علامه طباطبایی در تفسیر المیزان جلد ۱۸صفحه صفحه ۲۱۱می فرماید "
اين آيه تفسيرى است براى آمدن رسول در جمله "و جاءهم رسول كريم " چون معناى "آمدن رسول " تبليغ رسالت است ، نه اينكه از جايى بيايد. و از جمله پيامهاى الهى و رسالت هاى موسى به فرعون و قوم او يكى اين بوده كه بنى اسرائيل را به دست موسى بسپارند. و از آزار و شكنجه آنان دست بردارند. و مراد از كلمه "عباد اللّه "همان بنى اسرائيل است ، و اگر از آنان اين طور تعبير كرده براى اين بوده كه هم نسبت به آنان اظهار ترحمى كرده باشد، و هم به فرعونيان فهمانده باشد كه استكبارى كه نسبت به بنى اسرائيل مى كنيد، و تعدى و تجاوزى كه به حقوق آنان روا مى داريد خود استكبار بر خدا است ، براى اينكه بنى اسرائيل بندگان خدايند.
و در جمله "انى لكم رسول امين " كه موسى خود را به امانت توصيف مى كند، اين احتمال دفع شده كه : مبادا در رسالتش خيانت كند و مأمور نجات بنى اسرائيل از سيطره فرعونيان و بيرون كردن آنان از سرزمين فرعونيان نباشد"
اول :دست بندگان خدا بايد در دست اولياء خدا باشد. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ»
دوم : مردم بنده خدايند، چرا فرعون آنان را به بندگى مىكشاند. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ»
سوم :رهبرى انبيا در راستاى منافع بشر است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ»
چهارم : در مواردى انسان بايد كمالات خود را مطرح كند. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ»
پنجم : رمز موفقيّت در جامعه جلب اعتماد مردم است. «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ»
ششم : امانت دارى در گرفتن وحى و رساندن آن از صفات ضرورى انبياست. «رَسُولٌ أَمِينٌ»
هفتم : درخواست رهايى بنىاسرائيل از سوى موسى بهخاطر وظيفه رسالت اوست نه به خاطر حمايت از قوم و قبيله خود. «أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ»
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼☘🌺💐☘🌸🌺🌼🌷