موسسه بیت النور کرج
—◇— 🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃—◇— #کلام_امیر 🌴 #نهج_البلاغه 🌹 #حکمت_شماره_251 و قال عليه‌السلام مَرَارَةُ‌ الدُّنْ
—◇— 🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃—◇— 🌴 🌹 ▫️و قال عليه‌السلام صِحَّةُ‌ الْجَسَدِ، مِنْ‌ قِلَّةِ‌ الْحَسَدِ. ✍شرح و تفسير ترك حسد، و تندرستى امام عليه السلام در اين كلام كوتاه و پرمعنا به نكته‌اى دقيق از نظر روانشناسى اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد:«تندرستى، از كمى حسادت است» 🔹مى‌دانيم رابطۀ روح و جسم به قدرى زياد است كه هرگونه ناراحتى كه در روح ايجاد شود آثارى در جسم به جاى مى‌گذارد به‌گونه‌اى كه بسيارى از بيمارى‌هاى جسمانى هيچ عاملى جز ناراحتى روح ندارند؛ زخم معده به گفتۀ پزشكان در بسيارى از موارد، ناشى از استرس‌ها و نگرانى‌هاست، بيمارى‌هاى مغز و اعصاب، سكته‌هاى قلبى و مغزى و دردهاى عضلانى در بسيارى از موارد از ناراحتى‌هاى روحى سرچشمه مى‌گيرند. 🔸 در ميان بيمارى‌هاى روحى يكى از بدترين آن‌هاست؛ حسد گاه چنان شخص حاسد را ناراحت مى‌كند كه نه روز استراحت دارد و نه شب و در آتشى كه خود در درون خود برافروخته مى‌سوزد و آثارش در بدن او روز به روز نمايان‌تر مى‌شود. 🔹خطيب رحمه الله در کتاب مصادر، كلامى از يكى از روانشناسان معروف به نام پيتر اشتاينكرون نقل مى‌كند كه خلاصه‌اش چنين است: ممكن نيست انسان زندگى سعادتمندانه‌اى داشته باشد در حالى كه حسد در درون جانش رخنه كرده است. حسد تمام مجارى حيات را مسموم مى‌كند. بسيارى از بيمارى‌هاى خونى به خصوص زخم معده ناشى از حسد است؛ هر كجا زخم معده‌اى يافتيد تحقيق كنيد ببينيد، در ريشه‌هاى آن حسد وجود دارد. حسد شبيه افسونگرى است كه داراى سه سر باشد كه هر گاه يكى از آن‌ها در جايى نمايان بشود دو تا ديگر نيز نمايان مى‌شوند و حسد در ميان آن‌ها قرار دارد؛ هرجا حسد پيدا شد كينه و تعصب در كنار آن خواهند بود. 🔻در قرآن مجيد و روايات اسلامى نيز مطالب فراوانى دربارۀ نكوهش حسد ديده مى‌شود؛ از جمله خداوند به پيامبرش دستور مى‌دهد كه از شرّ حاسدان به او پناه برد «قُلْ‌ أَعُوذُ بِرَبِّ‌ الْفَلَقِ‌ ... وَ مِنْ‌ شَرِّ النَّفّاثاتِ‌ فِي الْعُقَدِ* وَ مِنْ‌ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ». قرآن انگيزۀ بسيارى از كارهاى زشت دشمنان را حسد مى‌شمارد: «وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ‌ أَهْلِ‌ الْكِتابِ‌ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ‌ مِنْ‌ بَعْدِ إِيمانِكُمْ‌ كُفّاراً حَسَداً مِنْ‌ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ‌ مِنْ‌ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ‌ لَهُمُ‌ الْحَقُّ‌؛ بسيارى از اهل كتاب، از روى حسد - كه در وجود آن‌ها ريشه دوانده - آرزو مى‌كردند شما را پس از اسلام و ايمان، به حال كفر بازگردانند؛ با اين‌كه حق براى آن‌ها كاملاً روشن شده است». ▫️در حديثى از امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم كه مى‌فرمايد: «آفَةُ‌ الدِّينِ‌ الْحَسَدُ وَ الْعُجْبُ‌ وَ الْفَخْرُ؛ آفت دين انسان، حسد، خودبينى و فخر فروشى است». در جاى ديگر مى‌فرمايد: «إِنَّ‌ الْحَسَدَ يَأْكُلُ‌ الإِيمَانَ‌ كَمَا تَأْكُلُ‌ النَّارُ الْحَطَبَ‌؛ حسد، ايمان انسان را مى‌خورد همان‌گونه كه آتش، هيزم را مى‌خورد و نابود مى‌كند». مى‌دانيم حسد عبارت از اين است كه انسان نمى‌تواند نعمت‌هايى را كه خدا به ديگران داده ببيند و تحمل كند و پيوسته زوال آن نعمت‌ها را آرزو مى‌كند، بنابراين او در واقع به حكمت خدا اعتراض دارد همان‌گونه كه در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم كه خداى متعال به موسى بن عمران عليه السلام فرمود: «يَا ابْنَ‌ عِمْرَانَ‌ لا تَحْسُدَنَّ‌ النَّاسَ‌ عَلَى مَا آتَيْتُهُمْ‌ مِنْ‌ فَضْلِي وَ لا تَمُدَّنَّ‌ عَيْنَيْكَ‌ إِلَى ذَلِكَ‌ وَ لا تُتْبِعْهُ‌ نَفْسَكَ‌ فَإِنَّ‌ الْحَاسِدَ سَاخِطٌ‍‌ لِنِعَمِي صَادٌّ لِقَسْمِيَ‌ الَّذِي قَسَمْتُ‌ بَيْنَ‌ عِبَادِي وَ مَنْ‌ يَكُ‌ كَذَلِكَ‌ فَلَسْتُ‌ مِنْهُ‌ وَ لَيْسَ‌ مِنِّي؛ اى فرزند عمران! به مردم دربارۀ آنچه از فضلم به آن‌ها داده‌ام حسادت مكن و چشم به آن‌ها مدوز و نفس تو به دنبال آن نرود، زيرا حسود در واقع دشمن نعمت‌هاى من است و مانع از قسمتى است كه بين بندگانم كرده‌ام و هركس چنين باشد من از او نيستم و او هم از من نخواهد بود». در ذيل حكمت ٢٢٥ نيز توضيحات بيشترى در اين زمينه آمده است. —◇—🍃🌺🌸🌹🌸🌺🍃 —◇— @beytonoor