📙
برشی از یک کتاب
✅
چهار دوره برنامه کابالیسم در صدر اسلام
📌
دوره اول
🔸 فعالیت جریان کابالیسم دربارۀ پیامبر(ص) و امت، از روز مبعث به بعد در چهار دوره قابل بررسی است. و این چهار دوره تا پیدایش تصوف توسط حسن بصری در میان امت است.
دورۀ اول
🔹 از مبعث تا سال سوم هجری: در این دوره هنوز افرادی که از آغاز در کنار پیامبر کاشته شده بودند فعال نشده بودند و با تجربه آموزی منتظر آینده بودند.
خود ابلیس ناچار بود به طور مجسّم به مبارزه با اسلام بپردازد و در جلسات مشورتی بزرگان قریش حاضر میشد و برنامههای خود را در قالب پیشنهاد به آنان میداد.
🔸 در مباحث گذشته اشاره شد که قبایل عرب عدنانی و در آن میان قریش، بدون دولت و قدرت مرکزی با مدیریت بزرگان اداره میشدند. آنان بزرگان شان را با لقب
«غلباء»
میخواندند. جزری لغتشناس معروف و کهن، میگوید:
غلباء یعنی گردن کلفتِ گردن دراز.
🔹 شما بگوئید: گردن کلفتِ گردن فراز، آن هم گردن کلفتِ گردن فراز در برابر حق و در برابر خدا و نبوت، که دو خصیصۀ اولیۀ افراد کابالیست است که تکبرشان را از
ابلیس گرفتهاند.
🔸 در میان مردمان
عرب عدنانی که همگی بتپرست بودند، قبیلۀ قریش از احترام خاص برخوردار بود به دلیل:
1️⃣ عربها قریش را اولاد
اسماعیل و ذریّه ابراهیم میدانستند و به نوعی تقدیس آمیز به آنان مینگریستند.
2️⃣
قریش خادم کعبه و مدیر خانه خدا بود، خانه ای که همیشه محترم بود حتی در نظر بتپرستان، و زمان مدیدی نیز هر قبیلهای یک کپی از بت خود را در کعبه گذاشته بود و کعبه را شبیه مجلس سنای بتها نیز میشناختند که در مباحث پیشین اشاره شد.
3️⃣ قریش شهرنشین و سمبل تمدن عرب عدنانی بود.
4️⃣ به قول خودشان، قریش گردن کلفتهائی داشت که تاجر و سرمایه داران بزرگ عرب عدنانی بودند و به همین دلیل بازارهای سالانۀ بزرگ مانند
«عکاظ» در سرزمین آنان برگزار می شد.
5️⃣ عربها در تفاخرها و رقابت های شدیدی که داشتند، پذیرفته بودند که قریش
«سید العرب» یعنی آقامنشترین قبیله است.
🔹 بنابراین قریش آقای قبایل دیگر بود (گرچه برخی قبایل با آن ها جنگیده بودند) و سران قریش نیز آقای قریش بودند. این سران مجلس سنا داشتند به نام
«دارالنّدوه» و تصمیمات مهم، و نیز مربوط میان تیرههای خود، و بین القبایل را در آن جا میگرفتند.
🔸 دارالندوه نه تنها یک نهاد قوی به عنوان تصمیم گیرنده و اداره کنندۀ برترین قبیلۀ عرب عدنانی، با
رسول خدا(ص) مبارزه میکرد، بل در این مبارزه از همۀ قبایل
(اعم از عدنانی و قحطانی) را نمایندگی میکرد، و از پشتیبانی همۀ آنها برخوردار بود.
🔹 نمونههائی از توطئههای ابلیس و دارالنّدوه:
1️⃣
سیوطی در درّالمنثور (ذیل آیه115، انعام) و مجلسی در بحار (ج60 ص282 و283) و دیگران در متون دیگر، آوردهاند: شیاطین با مشعل فروزان آمدند تا پیامبر(ص) را بسوزانند.
2️⃣
طبری در
مجمع البیان و سیوطی در درّالمنثور و دیگران، در ذیل آیه30
سورۀ انفال، آوردهاند: سران قریش در دارالنّدوه جلسۀ مشورتی تشکیل دادند، ابلیس نیز به طور مجسم در قیافه
«شیخ جلیل= بزرگ جلیل القدر» حاضر شد و پیشنهاد ابلیس به تصویب رسید و تصمیم گرفتند که رسول خدا(ص) را بکشند.
پیشنهاد ابلیس: از هر تیره ای از قریش یک نفر با شمشیر حاضر شوند و در قتل او شریک باشند تا بنی هاشم در برابر همۀ قریش قرار گیرد و نتواند ادعای قصاص یا خونخواهی از یک تیره کنند(علاوه بر منابع اهل سنت، مجلسی نیز در بحار، ج19 ص47 -46، آن را از بیان
علی(ع) آورده است.)
3️⃣
ابلیس در میدان جنگ بدر: زمانی که سران قریش عازم جنگ بدر شدند نگران بودند که قبیلۀ
«بنی مدلج» در غیاب شان به مکه حمله کنند. زیرا میان قریش و آنان بر سر خونخواهی، نزاع شدیدی بوده است. سیوطی در درّالمنثور ذیل آیه48 سورۀ انفال، و مجلسی در بحار، ج66 ص233 و 282، آورده اند: ابلیس در قیافۀ
«سراقه بن مالک بن جثعم» رئیس قبیلۀ مدلج برای رفع نگرانی قریش، با گروهی از شیاطین مجسم، آمد و آنان را به جنگ با رسول خدا(ص) تشویق می کرد، وقتی که جبرئیل را مشاهده کرد فرار کرده و گروهش را با خودش برد.
🔸 این بود نمونههائی از
مجسم شدن ابلیس و اقدامات مستقیم او بر علیه اسلام. جنگ بدر در رمضان سال دوم هجری که سه ماه و اندی به آغاز سال سوم هجری مانده بود رخ داده است.
🔹
زمانی دوست داشتیم این قبیل حدیثها را تاویل کنیم اما با بر افتادن پرده از راز کابالا میبینیم که عین واقعیت بودهاند و هرگز نباید تاویل شوند.
📖 مطالعه و دانلود
#برشی_از_یک_کتاب
#کابالا_و_پایان_تاریخش
🌐
https://binesheno.com
🆔
@binesheno
🆔
بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی