۸۶ ، آیه ۲۶ (ادامه) 🔆 «قَدْ مَكَرَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْیانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ أَتاهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ» 🔆 «كسانى پیش از ایشان بوده‌‏اند كه (از این نوع توطئه‌‏ها را داشته‌‏اند و) نیرنگ‌ها كرده‌‏اند، ولى خدا به سراغ شالوده (زندگى) آنان رفته است و آن را از اساس ویران كرده است، و سقف (خانه‌‏ها) از بالاى سرشان بر سرشان فرو ریخته است، و عذاب (دنیا) از جایى بر سرشان تاخته است كه انتظارش را نداشته‌‏اند.» ✳️ *«فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ»* ✍️ مفسری می‌‌گويد: نزول عذاب الهی مستلزم فروریختن سقف نیست؛ بلكه از کار افتادن قوه تعقل و تفکر نوعي ازعذاب الهی است، اين قوه موجب رفعت انسان می‌گردد كه با از كار افتادنش رفعت فرد از ميان می‌رود. 🌀 *اگر عقل کسی به جای آنكه از حضور در محضر عقلاء بهره‌مند گردد و تابع نظرات آنان باشد تحت تصرف جهّال و عوام قرار گيرد و از هوی و هوس خود تبعيت كند سبب از دست رفتن موجودی‌هايش شده است .* 🔸 معاشرت و همنشینی دائم با عوام يعنی همنشينی با كسانی كه ساده لوح‌اند و پیرو شریعت نیستند بر فکر انسان اثر می‌گذارد و آن را از کار می‌اندازد، نوعی عذاب به حساب مي آيد زيرا عقل انسان در اين همنشينی‌ها زائل می‌شود و فرد گرفتار عذاب می‌گردد ،اما اگر توفیق حضور در جمع عقلاء نصیب كسی شود خداوند او را از نعمت خاص بهره‌مند ساخته و نسبت به او عنایتی ويژه داشته است. ✳️ *نگاه مجدد:* ✍️ مفسری می‌فرماید: ♦️ *بالاترین عذابی که خداوند بر كسي وارد می‌کند عذابی است که فکر را تحت نفوذ قرار دهد وعقل را تخریب کند .انسان ها معمولا به جهت عذاب‌های زمینی مانند سیل و زلزله و... بیم و هراس دارند اما نسبت به عذاب‌های «مِنْ فَوْقِهِمْ» نگران نیستند.* 🔹 اگر به ما گفته شود: حواس خود را جمع کنيد فلان شخص سعی دارد عقاید شما را مخدوش سازد، این سخن را باور نخواهيم كرد زيرا خیالمان از خودمان راحت است چون معتقديم کسی نمی‌تواند به راحتی در عقاید ما اثر بگذارد چون سال‌هاست دين‌دار بوده‌ايم اما اين تفكر اشتباه است هرگز نباید تصور شود چون سال‌ها شريعت پذيربوده‌ايم گرفتارچنین عذابی نمی‌‌شويم ،اين عذاب در ميان متدينين نيز ديده می‌شود، ✍️ به طور مثال شخص سال خورده‌ای كه از جوان ناپخته‌ی‌ خود اثر پذير است و به دليل سخنان بی‌پايه فرزندش از اعتقادات درست خود كناره می‌گيرد گرفتار اين عذاب است، او بواسطه تفكر فرزندش دچار انحراف فکری و عقیدتی می‌شود و با تخريب عقل، تمام افکارش مادی می‌گردد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com