🏴🏳🏴🏳🏴 💠 *«طلیعۀ ورود به محرم، درک حضور است»* 🔷🍃 امام حسين علیه‌السلام در دعای عرفه طی اشاره‌ای کوتاه می‌فرماید: 🔆 «اللهُمَّ اجْعَلنِی اَخشاکَ كانًي اَراکَ» 🔆 «خدايا! به من آن مقام ترس و خشيت از جلال و عظمتت را عطا كن كه گويا دائم در حضور توام و تو را می‌بينم.» 🍃 *فرق بين علم و معرفت اين‌ است كه علم، دانستن است؛ اما معرفت، يافتن است.* در مدرسۀ حسيني به هريک از ما جداگانه آموزش می‌دهند كه به‌نحوی خدا را بشناسيم که گويا در حضور قرار داريم نه در محضر. 🔶 آية الله فهری تفاوت در حضور و محضر را چنين توضيح می‌دهد: *«در حضور، انسان در مقابل سلطان قرار دارد. هم سلطان او را می‌بيند و هم انسان سلطان را؛ اما در محضر، سلطان انسان را می‌بيند؛ اما انسان سلطان را مشاهده نمی‌کند.»* در محضر، گويا دوربينی نصب كرده‌اند كه علی‌الدوام سلطان تو را در نظر دارد و تعقيب می‌كند. 🔹🍃 در مدرسۀ ابا عبدالله هريک از دانش‌آموختگان در حضور قرار می‌گيرند، گويا حسين را می‌بينند و حسين هم آنان را می‌بيند. در واقع بالاترين سطح معرفت و شهود محقق می‌شود. 🍃حضوری گر همی خواهی از او غايب مشو حافظ 🔶 ما با دعای ارباب بی‌كفن اين قابليت را پيدا می‌كنيم و حضور امكان‌پذير می‌شود و موانع ديد مرتفع. قرآن می‌فرمايد: «بعضی‌ها در قيامت خدا را می‌بينند. در ذيل اين آيه، روايات می‌فرمايد: 🔆 «خدا كه قابل رؤيت نيست؛ بنابراین پيامبر جلوه‌گری می‌كند و مردم پيامبر را می‌بينند.» ◀️ حال اين فراز از دعای عرفه تذكر می‌دهد كه با وساطت حضرت سيد‌الشهداء، سير بسيار سريعی نصيب زائر می‌شود. گويا علی‌الدوام در حضور پيامبر است و اين حضور دائمی است. ❇️ بارها عرض كردم *نقش دعا اين است كه قابليت‌های ما را برملا و استعدادهای ما را شكوفا و از قوه به فعل تبديل می‌كند.* يعنی وقتی به ما اجازۀ اين دعا و درخواست را می‌دهند در واقع امكان تحقق درخواست وجود دارد. 📌 پایان مباحث طلیعۀ ورود به محرم 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com