۱۷۲ 🔆 *«أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ»* ♦️گاه شيطان بر زبان من جاري می‌کند اطلاع دهم بر چيزي كه صحيح نيست. ⚡️شهادت يعني اعلام كردن و اطلاع دادن به ديگران؛ اما اگر این اطلاعات ظني و تخميني باشد نه آن اطلاعي را كه در آن مجلس بوده و با چشم ديدم، القاء شیطانی خواهد بود. 📔 قرآن در مورد ارائۀ اطلاعات غلط می‌فرماید: «...وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» از گفتار باطل اجتناب كنيد. حج/۳۰ 🌿 در روايتي از پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده‌اند: «اِنَّ شَهادَةَ الزُّورِ تُعادِلُ الشِّرْكَ بِاللّهِ تَعالى.» 📘مستدرك الوسائل، ج۱۷، ص۴۱۶ 💢اطلاع رساني باطل، معادل شرك است. و برای انسان مفارقت از حريم حق را ايجاد مي‌كند. 🔆 *«أَوِ اغْتِيَابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ»* ♦️کار دیگر شیطان اغتياب مؤمن غائب است. یعنی مرا وادار مي‌کند از مؤمنی غيبت كنم. ❇️ در مورد غيبت می‌گویند: ذكر كسي را مي‌کنند به چيزي كه خوشش نمي‌آید چه عيبي كه در او هست و من مي‌گویم و چه عيبي‌كه در او نيست. 💢مطرح کردن عيبي كه در او نيست، هم بهتان است و هم غيبت. و مطرح کردن عيبي كه در او هست، غيبت می‌شود. البته يك تبصره‌اي وجود دارد كه يك عيبي باشه كه در عرف به‌عنوان نقص شمرده بشود. مثلاً بگویند: همان فردی كه خيلي تجسس می‌کند. حال این امور ممکن است هم در مورد فرد و هم در مورد یک مجموعه اتفاق بیفتد مثلاً بگویند: مجموعۀ روحانیت چنین و چنانند. 📘در کتاب مكاسب بعضي از علما مي‌گویند: حتی در مورد يك شهر هم كه مي‌گويید اصفهانی‌ها فلان خصوصیت را دارند یا…بالاخره ذهنيت بدی نسبت به اصفهاني‌ها و… ایجاد می‌شود. ✍ مرحوم شهيد ثاني (ره) در باب غيبت می‌فرمايند: من تعجب مي‌كنم افراد، مشروب‌خور را خيلي بد مي‌دانند، زنا را خيلي بد مي‌دانند، غصب را خيلي بد مي‌دانند؛ اما يكديگر را وادار به غيبت مي‌كنند. كاسه كاسه غيبت را به هم تعارف مي‌كنند. ❇️ اصل قضيه اين است‌ كه من غيبت مي‌كنم، «اجری علی لساني» فوري مي‌گویم لعنت بر شيطان. يعني مي‌دانم شيطان غیبت را بر زبانم جاري كرده است. ❇️ حال مي‌خواهم بابت غیبت از خدا معذرت خواهي كنم، باید كفاره غيبت را بپردازم... غيبت هم حقّ الله است و هم حقّ الناس. به همين دلیل هم باید از خدا و هم از مردم معذرت خواهي كنم. ما قبل از اينكه متعلق به خود باشيم بندۀ خدا هستيم؛ اما با خدا درگير شديم 🔻اولين معذرت خواهي كه غيبت كننده مي‌كند، ندامت و پشیمانی است. 🔻دوم، استغفار از خداي سبحان كه در مورد يك بنده‌اش چنین كاري را كرده‌ام. 🔻سوم، سعي كنم از دل غيبت شونده هم خارج كنم و حلالیت بخواهم. (معمولاً در عرف ما اين كار مفسده داره يعني ده تا غيبت ديگر هم پيش مي‌آورد.) 🔻چهارم، از طرف او هم استغفار كنم. 🔻پنجم، هرچقدر هم مي‌توانم برای غیبت شونده هزینه كنم. مثلاً هدیه برای او بخرم چون حقي به گردن من پيدا كرده و معلوم نيست به‌راحتی ببخشد. ❇️ گرچه مستحب است غيبت شونده هم عذر را قبول كند و کینه‌ها را عمیق‌تر نکند. ❇️ بين غيبت مرده و زنده فرقی نيست. بين غيبت بچه و بزرگ هم فرقي نيست. منتها براي مرده دعا مي‌كنيم كه خدا مغفرتش را شامل حال او بكند و براي زنده دعا مي‌كنيم خدا هدايتش كند. پس نوع دعایش فرق مي‌كند. 💢نکتۀ مهم این است‌ که چون عنوان كفاره دارد بايد نيت هم داشته باشيم. يعني هدیه به این نيت می‌خرم كه كفاره فلان غيبتم باشد، به این نيت استغفار مي‌كنم كه كفاره فلان غيبتم است. به این نيت برای شما صدقه مي‌دهم كه كفاره فلان غيبتم است. 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس شرح صحیفۀ سجادیه كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi