۱۸۸ *ادامۀ تدبّر در آیۀ ۷۶* 🔹۱۱. در آیه نفرمود: «رَأَى الكَوْكَب» یعنی کوکب معرفه نیامده بلکه نکره قید شده است، یعنی غیر از خدا همه چیز برای ما ناشناخته است. ما در دعای عرفه می‌خوانیم ما هر چیز را با خدا می‌شناسیم، هیچ چیزی غیر خدا برای ما معروف نیست، شناخته شده نیست. به‌همین دلیل نمی‌توانیم به آن دل ببندیم، باید به آن معروفِ حقیقی دل و جان گرو بگذاریم. «فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَباً» ( تمام این مواردی که می‌خوانیم کیفیت محاجّه ابراهیم با قومش است، نه نظر شخصی خودش.) 🔹۱۲. ابراهیم استدلالی که برای قوم می‌آورد ملموس کردن عقاید است. این خیلی هنر بزرگی است که مباحث اعتقادی و عقلی قابل لمس و باور کردنی بشود و به حق‌ّ الیقین دربیاید. ❓سؤال: آیا امام موحدین وقتی فرمود«هَذَا رَبِّی» دروغ می‌گفت؟ ❇️ پاسخ می‌دهند: خیر. «هَذَا رَبِّی» که ابراهیم گفت یعنی، «هَذَا رَبِّی فی اعتقادکُم، فی نیتکم، فی نظرکم» یعنی به‌نظر شما کوکب می‌تواند مرّبی من باشد، به‌نظر خودم، خیر! به‌نظر شما این می‌تواند پرورش دهندۀ من باشد؟! از این که پرورش‌دهندگی برنمی‌آید! ❇️ حتی بعضی می‌گویند به صورت استفهام انکاری بخوانید. «هَذَا رَبِّی» یعنی واقعاً ستاره می‌تواند پروردگار من باشد؟! معلوم است که قطعاً این کوکب نمی‌تواند ربّ من باشد و کارایی داشته باشد. 🔹۱۳. در نهایت همه موحد می‌شویم؛ ولی ممکن است دورۀ شرک ما مدّتی طول بکشد. ممکن است کواکبی که دورند به‌نظر ما کارایی مستقلی داشته باشند و فکر کنیم پرورش بدست آن‌هاست؛ اما به‌هرحال همه رو به توحید سیر خواهند کرد. هر چقدر ظلمت جلوی چشم انسان را بگیرد طبیعی است که قضیه، مشرک شدن بیشتر به‌طول انجامد و هر چقدر فضا نورانی‌تر شود نور توحید هم بر آنان حاکم خواهد شد. 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بيانات استاد بروجردی» کلاس تفسیر قرآن ۸۳/۷/۱۸ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد