📜 *نامه امام صادق علیه‌السلام به شیعیان* ٥ ✳ سجاده نشین مهجور 🔸 در قسمت‌های گذشته یادآور شدیم که این نامه به سفارش امام علیه‌السلام از مهمات موجود در سجاده شیعیان بود. اکنون قصد آن داریم که بار دیگر محراب عبادت را با تورق این نامه و عمل به آن بیارائیم. بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 *«وَ أَما بَعد فَأسئْلوا ربکُمُ العافِیه، و علیکم بالدَّعَه و الوقارِ و السَکینَه...»* 🔆 «پس، از پروردگار خود عافیت بطلبید و بر شما باد رعایت دعه و وقار و آرامش...» 🔹 این جمله دعایی است، ولی تفاوت آن با درخواست‌های دیگری که از خداوند سبحان داریم در استفاده از کلمه (اسئلوا) است. 🔹 اسئلوا به معنی درخواست از خداوند است همراه با توجه، درخواست امری که فرد نیاز به آن را درک کرده‌ و اکنون مصرّبه دریافت آن می‌باشد. درخواستی همراه با تعهد به عمل. 🔹 به بیان دیگر گویی امام صادق علیه‌السلام به ما می‌آموزد، *مهم‌ترین چیزی که از خدای خود باید طلب کنید عافیت است.* ✳ در ادامه، چینش نامه بر این اساس است که، عمل به هر یک از سفارشات امام علیه السلام، راهی است برای رسیدن به عافیت. به گونه‌ای که می‌توان این نامه را رساله کسب عافیت نامید. 💠 *عافیت یعنی آنچه از ما صادر می‌شود و آنچه بر ما وارد می‌شود، بر دین و دنیای ما اثر سوء نداشته باشد.* 🍀 سپس امام به شرح راه‌های رسیدن به عافیت می‌پردازند: 🌀 *«...علیکم بالدعه و الوقار و السکینه...»* 🔸 علیکم (برشما باد) اسم فعلی است که معنای امر از آن احساس می‌شود. در کلام عرب برای تأثیر و اهمیت بیشتر مطلب، به جای یک فعل امر، از چنین کلماتی استفاده می‌شود. 🔹 دعه دارای یک معنای کلی است که از دو جز وقار و سکینه حاصل می‌شود. بزرگواری و متانت درونی و قلبی را سکینه و بروز آن را در فعل و عمل شخص وقار می‌گویند. به تعبیر ساده‌تر سکینه، صفتی نفسانی و وقار صفتی رفتاری است. 🔸 از نظر امام صادق علیه‌السلام آرامش هم در درون و هم در عملِ (دعه) فرد مومن باید وجود داشته باشد تا بتواند عافیت را کسب کند و داشتن یکی از این دو صفت کفایت نمی‌کند. ✳ *دین و شرع یا عقل و تدبیر و یا قلب و احساس می‌توانند اساس تشخیص و انتخابِ یک رفتار موقرانه باشند. یک مومن جویای عافیت باید در کلیه زمینه‌های دینی، فکری، اجتماعی، احساسی وقار خود را حفظ کند. در واقع وقار درست به جا آوردن آداب هر عمل است.* 💢 انسان بدون وقار در اجتماع منفور خواهد بود. شیعه مزین به صفت سکینه و وقار عزیز و محبوب است. فقدان این صفات خفت به همراه دارد که یک شیعه جویای عافیت باید از آن پرهیز کند. 📌 ادامه دارد ... 🌐 emamraoof.com