#تفسیر_قرآن
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۵۸ قرآن کریم 🌷
گوهر اخلاص:
هر یک از اعمال و عبادت های ما، مانند خودمان دارای ظاهر و باطن است. ظاهر اعمال ما، همان شکلی است که همه می توانیم ببینیم، و باطن آن، نیّت و هدف ما از انجام آن است. مثلاً هر یک از نمازهای پنجگانه، شکلی ظاهری دارند که لازم است نماز را مطابق آن به جای آورد. خم شدن در هنگام رکوع، به خاک افتادن در هنگام سجده، نشستن در هنگام تشهّد و ...، شکل ظاهری نماز است؛ امّا باطن نماز، نیّت نمازگزار است که باید «قُربَةً اِلَی اللهِ» باشد؛ یعنی برای نزدیک شدن به خدا. هرچند که ظاهر یک عمل باید درست باشد، و در غیر این صورت، باطل خواهد بود، بدون داشتن باطن پاک و خالص نیز عملی مقبول خدا قرار نمی گیرد و در زندگی دنیا و آخرت انسان، اثر مثبتی نخواهد داشت. از این رو قرآن کریم و پیشوایان دین، بر «اخلاص و پاک کردن عمل از هر گونه ریا و خودنمایی» تأکید فراوانی کرده اند.
در روایتی نقل شده که شخصی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پرسید:
ای رسول خدا، ما اموالمان را [به فقرا] می دهیم تا نام نیکی به دست آوریم. آیا پاداشی هم داریم؟ پیامبر فرمود: نه. او گفت: ای رسول خدا، اگر اموالمان را، هم برای به دست آوردن نام نیک [به فقرا] بدهیم و هم برای پاداش الهی، آیا اجری خواهیم داشت؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خدا فقط از کسی می پذیرد که کار خودش را برای او خالص کند؛ سپس آیه ی مورد بحث را تلاوت فرمود: (اَلا لِله الدّینُ الخالِصُ) (آگاه باشید که تنها عبادت خالصانه برای خداست و نه عبادت های شرک آلود و ریاکارانه) . در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام می خوانیم که خدای بی همتا فرموده است: «هر کس در کارش شخص دیگری را با من شریک کند، از او نمی پذیرم، و تنها کاری را می پذیرم که برای من خالص شده باشد.» پس همه ی ما باید دقّت کنیم که مبادا در عبادت هایمان، به دست آوردنِ خشنودیِ انسان های ضعیفی همچون خود را مورد توجّه قرار داده، توجّه پروردگار مهربان هستی را از دست بدهیم.
https://eitaa.com/dokhtaranebeheshtiy