*پاسخ دهمین پرسشِ قرآنی سه‌شنبه‌ها:* (28/آبان/1403) *پیام* عبارت: *وَ اللَّهُ عَزيزٌ ذُوانْتِقامٍ* (خدا عزیز و صاحب انتقام است) اینست که: اسم *عزیز* که *اوج بزرگواری* و *اقتداری عطوفانه* و *دوست‌داشتنی* است در کنار اسم *ذو انتقام* حکایت از *لطافتی* دارد که در کلمة *انتقام* پنهان شده است. زیرا *انتقام* بر خلاف تصوّر رایج در جامعه، *عقده‌گشائی* و *فرونشاندن کینه* نیست و خداوند قطعا از *هر کینه‌ای* منزّه است و *علیه مخلوق خود* اقدامی نمی‌کند. بلکه *انتقام* از *ریشه نقم* به معنی *نفی کار غیر مجاز* و *پس‌زدن هر کار ناحقّ* و *نیروئی حکیمانه* و *بازدارنده‌ای محبت‌آمیز* است. پس *سنّت انتقام الهی* انسان را با *انعکاس عملکردش* روبرو می‌کند و او *پلیدی‌های پنهان درون* خود را *بی کم و کاست* می‌بیند: فَذُوقُوا الْعَذابَ *بِما كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ* (أعراف/39) ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْدِ *بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ* (سجده/14) پس *ترجمه زشت مشهور* زیبنده *ذوانتقام* بودن *خداوند حکیم عزیز* نیست و أنبیاء و مرسلین و أولیاء الهی نیز هرگر *کینه‌توز* نبوده‌اند. قرآن *17 بار* از *سنّت انتقام* سخن گفته اما آن را *فقط* به *خدا* نسبت داده که *إصلاح* و *سازندگی* بندگانش را می‌خواهد و با *اشرف مخلوقات خود* هرگز *دشمنی* ندارد و مهربانانه می‌خواهد او را از *سقوط* بازدارد، ضمنا به هیچ فردی نمی‌فرماید: *برو انتقام بگیر* و *دلت را خنک کن.* خدایا؛ به همه ما توفیق و همّت عنایت فرما تا *نورانیت کلمات کلامت* را بنوشیم و از *حصار تاریک ترجمه‌های ناقص و ناشیانه* و *ظلمات دنیا* رهائی پیدا کنیم و در *برافراشته شدن پرچم حق در جهان* (که بسیار نزدیک شده است) سهیم باشیم. 👈واژه: ۱۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2