۱۱۹۰ ۱۱۸۹ با سلام و احترام و تشکر از افراد محترمی که به *پرسش دومین موکب اربعینی* ما پاسخ دادند. *پرسش دوم* این بود: *آیه ۹۷ سوره إسراء* با ما چه می گوید؟ وقتی که می فرماید: *وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى وُجُوهِهِمْ* (برخی از مردم را در قیامت بر چهره های‏شان محشور می کنیم.) *پیامِ احتمالی* این کریمه اینست که: وقتی *عصای* حضرت موسی علیه السلام به *حیوان بزرگ و قوی* تبدیل شد و سحر ساحران را بلعید، خداوند با آن عصا، *این پیام* را به ما داد که: تمام عناصر جهان، علاوه بر این *صورت ظاهری،* هر کدامشان، *صورت و سیرت دیگری* هم دارند. انسان هم به عنوان یکی از عناصر جهان، می تواند *دو چهره و دو صورت* داشته باشد. اما چون انسان مخلوقی *مختار* است پس علاوه بر این *صورت و چهره خاکی و مادی و فیزیکی،* او می تواند یک *چهره بسیار زشت و هولناک حیوانی* و یا *یک چهره بسیار نورانی و زیبای انسانی،* هم برای خودش بسازد. پس تمام افراد بشر در قیامت یا *خوش چهره و خوش سیما* و یا *بد منظر و بدچهره* اند: خصوصیات افراد *خوش چهره* عبارتست از: *أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ، الَّذينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفي‏ رَحْمَتِ اللَّهِ هُمْ فيها خالِدُونَ، الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ، أَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ، وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ، عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ، صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ، سيماهُمْ في‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ، َعْرِفُ في‏ وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعيمِ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ.* به استناد آیه ۸۸ سوره قصص: افراد *خوش چهره* تمام *توجهشان در تمام لحظات زندگی فقط به خداست:* وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ *كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ* و تمام تلاششان *وجیه* شدن در پیشگاه الهی است: ذلِكَ خَيْرٌ لِلَّذينَ *يُريدُونَ وَجْهَ اللَّهِ* وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلى‏، *إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ* لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً. خصوصیات افراد *بدچهره* عبارتست از: *الَّذينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ، الَّذينَ كَسَبُوا السَّيِّئاتِ جَزاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِها وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ كَأَنَّما أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِماً أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ، إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا، إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ، تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ، مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ، تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَ لَيْسَ في‏ جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرينَ، سيئَتْ وُجُوهُ الَّذينَ كَفَرُوا، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ، وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْها غَبَرَةٌ* لذا *مؤمنین* به فرمان أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، هنگام *وضو* گرفتن به خداوند عرض می کنند: *اَللّهُمَّ بَيِّضْ وَجْهى يَوْمَ تَسْوَدُّ فيهِ الْوُجُوهُ وَ لا تُسَوِّدْ وَجْهى يَوْمَ تَبْيَضُّ فيهِ الْوُجُوهُ* خدايا چهره ام را سفيد كن روزى كه چهره ها سياه مى شوند و چهره ام را سياه مكن روزى كه چهره ها سپيد مى شوند. آمین یا رب العالمین. 🍃واژه: ۹۷ @dr_ghofrani2