💠 روحيّه‌ها (قسمت پنجم) 👤: روحیه‌ها بدبین و شکّاک 🔹معنای شک و بدبینی: اینها عاشق و کوشا و بی‌آرام هستند و می‌توانند گام‌های بلندی بردارند. اینها همانند سیلاب می‌خروشند... تا آنجا که به مانع‌ها و سنگ‌ها برمی‌خورند و برمی‌گردند و به نفرت و بدبینی و در نتیجه شک و تردید دچار می‌شوند و شک را می‌پذیرند. 🔹عامل شک و بدبینی: 1⃣ عامل این فرار و بازگشت، یکی همان سوز و عطش آنهاست. آنها مشتاق دریاها بودند، اما قطره قطره هم آب ننوشیده‌اند؛ و اگر می‌نوشیدند به مرگ می‌رسیدند؛ چون عطش آنها بیشتر از ظرفیتشان است. آنها زودتر از اینکه بالی بگیرند، عشق پرواز به مرگشان داده است. 2⃣ اینها با آن روح پاک فعال، توقع خوبی و پاکی و حرکت و شور دارند. اینها می‌خواهند خوبی‌ها را ببینند و از خوب‌ها درس بگیرند؛ و این است که ضربه می‌خورند و له می‌شوند. 3⃣ آن حالت روحی و آن آمادگی درونی آنها و این توقع و انتظار خوبی و پاکی از یک طرف و برخوردی با همراه‌های فاسد و کثیف و یا دوستانی بی‌تفاوت و خاموش از طرف دیگر، آنها را به نفرت و فرار می‌کشاند و می‌رماند... 4⃣ تلقین‌ها و آوازه‌گری‌ها در یک دسته ساده و خوشبین، بدبینی‌ها و فرارها و نفرت‌ها و دشمنی‌هایی به وجود می‌آورند که امکان تفاهم و احتمال نرمشی باقی نمی‌گذارند. آنها که خود، ضربه خورده‌اند و یا اساساً معرض هستند، با آوازه‌گری و تبلیغات خود، بدبینی‌هایی را در زمین‌‌های خوشبینی می‌کارند و بارور می‌نمایند و خرمن‌هایی از کینه و بغض انبار می‌کنند و به خورد خلق می‌دهند. 🔹روش درگیری و سازندگی: 1⃣ اینها چون فراری و نفرت‌زده هستند، در نتیجه کسی می‌تواند با آنها باشد و در آنها نفوذ کند که مشخص و وابسته، مهاجم و خام نباشد. این است که باید او را پذیرفت و از او شنید و آنگاه از داستان خود گفت‌و‌گو کرد و به او نشان داد که ما در انتظار بیرون نیستیم؛ کسانی که ما در انتظار نشسته‌اند، حتی مرغ‌ها برایشان حسابی باز نمی‌کنند.
برای خواندن باقی روشهای مرحوم استاد به کتاب مسئولیت صفحه ۲۴۹ مراجعه کنید.
| ص ۲۴۷ الی ۲۴۹ ↶ روحیه‌ی بعدی: مأیوس و رنج‌دیده 📝 استاد علے صفایے حائرے #⃣ ‌ ╭✤ @Einsad ✤╮