// ۱۷ ✍ آیت الله عندلیب همدانی: نقل معجزه و کرامت//۲ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا ۷۰/احزاب ✔️چه انجام کارهای خارق العاده به اذن خداوند و توسط پیامبر و  همراه با ادعای نبوت باشد و چه از طرف امام معصوم و همراه با ادعای امامت باشد ، ثبوتا امری قابل قبول است اما اثباتا محتاج دلیل قوی و اطمینان بخش است ، و در مرحلهٔ بعد هم ثبوتاً انجام بعضی از امور خارق العاده با اذن الهی توسط تعدادی محدود از بزرگان اسلام مثل حضرت عباس ( علیه السلام ) مشکلی ندارد ولی در اینجا هم مسلّماً اثبات این وقائع نیازمند دقت کامل و محتاج به وجود دلیل اطمینان بخش است. ✔️من منکر امکان وقوعی نوعی بسیار بسیار نازل از «کرامت» برای برخی بسیار بسیار اندک از علمای ربانی امامیه و یا تعداد بسیار محدود و معدودی از افراد مخلص و مهذّب دیگر از شیعه نبوده و نیستم. اما در این بین، کم نیست دروغ گویی‌ ها و دروغ نویسی‌ هایی که به عنوان کرامت برای برخی علما و حتی غیر علما در بعضی محافل و کتاب ها شنیده و دیده می‌شود که مسلّماً از حرمت و قبح بسیار زیادی برخوردار است. ✔️شگفت این که برخی کرامت جعل می‌کنند و آنگاه خودِ آنها و یا دیگران این افسانه ها را در کتاب های تجاری‼️ نوشته و پخش می‌کنند. ✔️دردآورتر این که منبری یا مداح هم یا از روی عوام فریبی و یا از روی غفلت به استناد این منابع معتبره ‼️‼️‼️‼️ و با آب و تابِ بیشتر داستان سرایی می‌کنند. ✔️ محتوای منبر باید تفسیر قرآن مجید و تبیین سخنان نورانی عترت ( علیهم السلام ) و ذکر مناقب و فضائل آنان با استناد به اسناد قابل قبول باشد؛ نه کشف و کرامت هایی از زید و عمرو که اغلب هم ساختگی و بی اساس است‌. علاوه، منبری باید ظرفیت و تحمل و مخاطب خود را در نظر بگیرد و سخنی نگوید که در اثر عدم تحمل اثر معکوس داشته باشد. «إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ  عُقُولِهِمْ» تحف العقول/ ص۳۷ ✔️مدار و محور اصلی و بنیان اساسی هیئت، خطیب با تقوی و حکیم و هنرمندی است که با سخن قرآنی ، روایی ، عقلانی ، استوار ، متین و جذاب خود ، خلق را به سوی زیبایی ها فرا می خواند. « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» { @etelaresanihamedan }