نشریه فرهنگ پویا
🖇سیدجمال‌الدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۱) 🔰سیدجمال‌ همان‌گونه که با استعمار فرهنگی نیز در ست
🖇سیدجمال‌الدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۲) 📓سیدجمال هنگامی که از مصر به هند رفت و با افکار «سر سیداحمد خان هندی» که زمانی قهرمان اسلامی اصلاح در هند به شمار می‌رفت، آشنا شد و دید او سعی دارد مسائل ماوراء الطبیعی را به نام و بهانه‌ی علم، توجیه طبیعی کند، غیب و معقول را تعبیر محسوس و مشهود نمیاد، معجزات را کن در قرآن نصّ و صریح است، به شکلی رنگ عادی و طبیعی دهد و مفاهیم آسمانی قرآن را زمینی کند، سخت ایستادگی کرد. 📓دردهایی که سیدجمال در جامعه‌ی اسلامی تشخیص داد عبارت بود از: 1⃣استبداد حُکّام 2⃣جهالت و بی‌خبری توده‌ی مسلمان و عقب ماندن آنها از کاروان علم و تمدن 3⃣نفوذ عقاید خرافی در اندیشه‌ی مسلمانان و دور افتادن آنها از اسلام نخستین 4⃣جدایی و تفرقه میان مسلمانان، به عناوین مذهبی و غیر مذهبی 5⃣نفوذ استعمار غربی 📓سید برای چاره‌ی این دردها و بدبختی‌ها از همه‌ی وسایل ممکن [اعم از] مسافرت‌ها، تماس‌ها، سخنرانی‌ها، نشر کتاب و مجله، تشکیل حزب و جمعیت، حتی ورود و خدمت در ارتش بهره جست. 📓در عمر شصت ساله خود ازدواج نکرد و تشکیل عائله نداد. زیرا که هر چندی در کشوری به سر می‌برد و گاهی در تحصن یا تبعید یا تحت نظر بود، نمی‌توانست مسئولیت تشکیل خانواده را بر عهده بگیرد. ✍شهید مطهری| 🆔 @farhang_puya