#انس_با_قرآن
صفحه
#سیصد_نود_سه
روزی یک صفحه باترجمه
تفسیر حجةالاسلام قرائتی
💠💠💠
آیه ۶۰ ثروت و دارایی خود را محصول تلاش و زرنگی خویش نپنداریم که هرچه هست از خداوند است .
نعمتهای دنیای محدود است ولی پاداش الهی نامحدود و غیر قابل تصور است.
آنچه در آیات و روایات انتقاد شده ؛ دنیا پرستی، آخرت فروشی، غافل شدن ، سرمست شدن و حق فقرا را ندادن است، ولی اگر افرادی در چهارچوب عدل و انصاف سراغ دنیا بروند و از آخرت غافل نشوند و حق محرومان را ادا کنند و در تحصیل دنیا یا مصرف آن ظلم نکنند، اینگونه مال و دنیا فضل و رحمت الهی است.
آیه ۶۱ مخالفان پیامبر اکرم در صدر اسلام افراد مرفه و کامیاب بوده اند.
وعده های الهی و پاداش های اخروی هم بزرگ است و هم نیکو.
بهره مندی های دنیوی، حساب و کتاب دارد. در حلال دنیا حساب و در حرام آن عقاب است.
بعضی از معبود ها همچون حضرت عیسی و فرشتگان الهی تقصیری ندارند اما کسانی نظیر شیاطین، طاغوتها و دانشمندانی که سبب بدعت و انحراف در دین گشتهاند مقصرند و عذاب خداوند در مورد آن قطعی است.
دادگاه قیامت علنی و حضوری است . کاری نکنیم که در قیامت، از پاسخگویی آن درمانده و عاجز باشیم.
هرکس دیگران را به جای خداوند به سوی خویش بخواند، عذاب الهی برایش حتمی است.
فریب خوردگان به دنبال فریب دیگران نیز هستند.
حقیقت شرک، هوی پرستی است .
دل بستن به غیر خدا در دنیا مایه محروم شدن از یاری او در قیامت است.
در قیامت راههای دریافت خبر بسته شده و همه متحیر و درمانده اند .
در قیامت مردم نمی توانند با همفکری و مشورت و سوال از یکدیگر جوابی برای دادگاه الهی آماده کنند.
در اسلام بن بست وجود ندارد راه بازگشت و توبه برای همگان باز است.
توفیق توبه با تمام شرایط قبول و دوام آن برای کسی تضمین نشده است، از این روی باید انسان همیشه در حال خوف و رجا باشد.
آیه ۶۸ تا ۷۰ تکوین (آفرینش هستی) و تشریع (قانون زندگی) به دست خداوند است.
فضل و رحمت الهی شامل حالمان، صلوات🌷
@fatholfotooh