فقه ولایت
🔹ولایت مَأمول 🌿 قابلیت‌های معنوی و ماورایی انسان در ماه رجب قریب به فعل و بلکه اقرب به فعلیت می‌شود و انسان می‌تواند به ساحت قُدس ولایت مأمول که مورد امید است نائل گردد. 🔍ماه رجب در طی منازل سلوک برای رسیدن به مقصد نهایی که همانا تجلّی ولایت مأمول باشد، از مقدمات موصله خواهد بود و ماه‌های دیگر در حکم مقدمات بدوی است. 📜 از این روست که اولیاء الهی در ماه رجب در جنة‌الولایة مأوی می‌گزینند که این ماه را اهلی است، چنانکه فرمودند: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ فَيَقُومُ أُنَاسٌ يُضِي‏ءُ وُجُوهُهُمْ لِأَهْلِ الْجَمْعِ عَلَى رُءُوسِهِمْ تِيجَانُ الْمُلْكِ؛ هنگامی که روز قیامت فرا رسد، منادی‌ای از درون عرش ندا سر می‌دهد: «کجایند رجبیون؟» پس گروهی برمی‌خیزند در حالی که چهره‌هایشان برای اهل محشر می‌درخشد و بر سرهایشان تاج‌های پادشاهی قرار دارد» (فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۳۱). 🌌 ناگفته نماند که ماه‌های دیگر نیز اهل دارند، اما عیان نیستند و در واقع بالقوه و در ثبوت‌اند، اما در ماه رجب اهلیت آن به اثبات و فعلیت می‌رسد و این مطلب از مستأثرات رجبیّه است. 🔖 و اما غرض از این اهلیت شاید این باشد که در این ماه روح‌الایمانِ مؤمن در مدار تنزیهی روح‌القدس چنان وسعت پیدا می‌کند که در شب قدر از بالاترین پذیرایی برخوردار می‌شود و از قَدْر مطلقِ امورات و مقدرات خزائن عندیتی، قَدَرِ معلوم بیشتری کماً و کیفاً نصیبش می‌گردد. 📖«وَإِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم؛‏ و هیچ چیزی نیست مگر آنکه خزائن آن نزد ماست و ما آن را نازل نمی‌کنیم مگر به اندازه‌ای معین و معلوم» (حجر/ ۲۱). 🖋گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 🆔 @feghhevelayat