ماهيت و حقيقت سحر و جادو چیست ⁉️👹🔻 قسمت (چهارم) 4️⃣ ♦️ سحر از نگاه وحى: 🔷 سحر از ديدگاه قرآن كريم، واقعيتى است كه با انجام آن، يارى شياطين، جلب مى شود. 🔶 اين واژه و مشتقات آن بيش از پنجاه بار در معانى مختلف در قرآن كريم به كار رفته است كه با عنايت به مجموع آيات قرآن، اكثر مفسران اين پديده را به سه نوع، تقسيم می كنند كه به دو نوع آن در قرآن، تصريح شده است و نوع سوم را با احراز شرايطى، تأييد كرده اند. 🔷 نوع اول، «سحر مؤثر» است كه حقيقت دارد و واقعاً روى اشياء تأثير مى گذارد(۲۲).چنانكه قرآن كريم مى فرمايد: «فقالَ اِنْ هذا الّا سحرٌ يؤثَر» «پس گفت اين آيات قرآن چيزى جز سحر اثر بخش نيست.» 🔶 همچنين مفسران در آيه ۱۰۲ سوره بقره، عبارت «… فَيَتَعَلَّمونَ مِنهما ما يُفَرِّقونَ بِهِ بَينَ المَرءِ و زَوجه…» را گواه بر وجود سحر مؤثر مىدانند، زيرا به نصّ قرآن كريم، خداوند متعال مىفرمايد: «با آموخته هاى خود، ميان شخص و همسرش جدايى می اندازند» و وقوع اين جدايى دالّ بر تأثير سحرى است كه به كار مى برند.(۲۳) 🔷 نوع دوم، سحر مجازى يا «سحر تخييلى» است، يعنى ساحر پديدهاى را در نگاه و خيال مسحور، غيرواقعى جلوه مى دهد. اين نوع سحر، همان تردستى و چشمبندى است كه حقيقت ندارد چنانكه مى خوانيم: «فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ اَنَّها تَسْعى»(۲۴) «پس ناگهان ريسمان و چوبدستى ها بر اثر سحرشان در خيال او چنين مى نمود كه آنها با شتاب مى خزند». 🔶 نوع سوم «سحر شيميايى» كه قبلاً هم اشاره شد. در اينگونه سحر، با برخى از مواد شيميايى در برخى چيزها تغييراتى به وجود مى آورند كه براى بيننده، غيرعادى است. 🔷 انجام چنين كارى اگر مايه فريب مردم قرار نگيرد، اشكالى ندارد اما اگر براى نيت سوء مورد استفاده قرار گيرد، حرام است. 🔶 به عنوان نمونه در تاريخ ساحران زمان حضرت موسى عليه السلام مى خوانيم كه آنها درون ريسمان و عصاهاى خويش مقدارى مواد شيميايى مخصوص قرار داده بودند كه پس از تابش آفتاب و يا بر اثر وسايل حرارتى كه در زير آنها تعبيه كرده بودند، به حركت درمى آمدند و تماشاگران خيال مىكردند آنها زنده شده اند، 🔷 اما چون اين كار به منظور اغفال مردم انجام مى شد، مورد مذمت واقع شده است. زيرا يك نوع كارشكنى بود در برابر هدف پيامبرصلى الله عليه وآله(۲۵). 🔻 سحر منشأ كفر: 🔷 سحر و جادو از بدترين پديده هاى روحى است كه به هر صورتى درآيد، با كفر همراه است، چنان كه اگر با انحراف فكرى و الحاد عقيدتى همراه باشد، با كفر اعتقادى همراه است. 🔶 كفر اعتقادى در جايى است كه انسان به تأثير مستقل سحر معتقد باشد، اما اگر كسى در مقام عقيده موحد و از اعتقاد به تأثير استقلالى آن مبرّا بود ولى در مقام عمل به كار گرفت، مبتلا به كفر عملى، يعنى معصيت بزرگ شده است. نه از آن جهت كه به ديگرى ضرر مى رساند و اِضرار به غير معصيت است، بلكه خود سحر، خواه اثر بكند يا نكند، معصيت بزرگى است. 🔷 به هر تقدير، شياطين با تعليم و تعلّم سحر، در اعتقاد و عمل، كفر مى ورزند(۲۶). زيرا قرآن كريم افزون بر اثبات كفر براى شياطين، منشأ كفر آنان را تعليم سحر معرفى مىكند. 🔶 بنابراين، سحر سبب كفر است: «وَلكِنَّ الشَّياطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النّاسَ السِّحْرَ…»(۲۷) «ولى شياطين كافر شدند درحالى كه به مردم سحر ياد مى دادند». بر همين اساس اين آيه از ادله حرمت سحر و يكى از اسباب كفر، از نظر فقهاست. 🔻 بطلان و بى ثمرى سحر: 🔷 سحر، علمى است باطل و كارى است عاطل كه هيچ سودى بر آن مترتب نيست و هرگز ساحر روى فلاح و رستگارى را نمى بيند. پيامبران الهى دو حكم قاطع خدا را به مردم، آگاهى دادند: 🔶 يكى آنكه وحى، اعجاز و كرامت سراسر حق و رستگارى و صلاح است. ♦️ ديگر آنكه سحر، طلسم، شعبده و نظاير آن سراسر باطل است و هيچ اثر مفيدى بر آنها مترتب نيست، از اينرو كسى كه از روح و ريحان وحى، برخوردار باشد. 🔻 پی نوشت ها: ۱۸) دايرةالمعارف فارسى، ج ۱، ص ۷۱۷ ۱۹) تاريخ جادوگرى، ص ۱۲۳ ۲۰) همان، ص ۲۹۲ ۲۱) دايرةالمعارف فارسى، ج۱، ص ۷۱۷ ۲۲) قرآنپژوهى، ج ۲، ص ۱۱۹۴ ۲۳) همان/ ص ۱۱۹۴ ۲۴) سوره طه/ آيه ۶۶ ۲۵) تفسير نمونه / ج ۱، ص ۲۶۸ ۲۶) تسنيم، ج ۵، ص ۶۷۶ ۲۷) سوره بقره/ آيه ۱۰۲ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻