چه معضلاتی‌ در مخاطبین عام کتاب‌های مروّجان تفکر نوین دیده می‌شود ⁉️📚🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ یکی از افرادی که از قواعد تفکر نوین پیروی می‌کند، « دیپاک چوپرا» می‌باشد، وی ادعا دارد با نظریه «شفای کوانتومی» خود، می‌تواند هر بیماری مزمن مثل سرطان را علاج کند. 🔷 البته این نظریه توسط اساتید فیزیک و پزشکی در غرب رد شده است. خوانندگان مسلمان کتاب‌های چوپرا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از کلماتی که وی استفاده می‌کند، برداشتی اسلامی دارند. 🔻 دو مثال: 1️⃣ دعوت به سکوت: « دیپاک چوپرا» انسان را برای رسیدن آگاهی مطلق، دعوت به سکوت می‌کند، سکوتی که بدون تفکر است. حتی برای کوچک‌ترین چیز باید سکوت کرد. 🔶 وی برای شروع این‌کارمی‌گوید: «تمرین سکوت یعنی‌این‌که با خود عهد ببندید مدت زمان معینی فقط باشید.»[1] در ادامه می‌گوید: 🔷 «وقتی با آن تجربه باقی می‌مانند، گفت‌وگوی درونشان اندک اندک آرام می‌شود. وچندی نمی‌گذرد که سکوت ژرف می‌شود.»[2] 🔶 ما می‌بینیم در روایات اسلامی از سکوت به عنوان یکی از بهترین راه‌های سیر و سلوک نام برده‌اند؛ مولای متقیان علی (علیه‌السلام) در سخنی حکمت‌آمیز، بیان می دارد: 🔷 «آن‌که زیاد سخن می‌گوید، به ناچار دچار اشتباهات فراوانی خواهد شد و هر که اشتباهاتش بسیار شد، حیایش کم می‌شود و شخص بی‌حیا، بی‌تقوا نیز شده که بی‌تقوایی منجر به مرگ قلب می‌شود و هر که قلبش مرد، وارد دوزخ خواهد شد.» 🔶 اما آیا این سکوت که در روایات آمده، آن سکوتی است که « دیپاک چوپرا» به آن اشاره کرده است❓ 🔷 خیر. چرا که اولاً در اندیشه اسلامی اگر کلام و سکوت را به صورت کلی و در محیطی بدون آفت بسنجیم؛ این کلام است که برتری دارد. 🔶 اصلا نشر معارف الهی توسط پیامبران و اولیای الهی توسط کلام بوده نه سکوت. پس منظور اندیشه اسلامی از سکوت جایی است که آفتی کلام را تهدید کند که در این صورت سکوت برتر است. 🔷 البته آفت در سکوت نیز هست، گاهی لازم به شهادت و گواهی، نشر و تعلیم حکمت است و گاهی سکوت در مقابل ظالم است که این‌ها همه قبیح شمرده شده‌اند. 🔶 ثانیاً سکوتی که « دیپاک چوپرا» می‌گوید سکوت مطلق است، یعنی فکر نکند و با عدم فکر کردن به همراه سکوت نمودن، قدرتی کسب کند، از نظر اسلام این کار قابل مدحی نیست، زیرا اسلام دعوت به تامل و فکر کردن می‌کند. 2️⃣ عدم داوری: « دیپاک چوپرا» مخاطب خود را به عدم داوری تشویق می‌کند، «امروز درباره هیچ یک از آن چیزهایی که پیش می‌آید داوری نمی‌کنم».[3] 🔶 مخاطب خود را تشویق می‌کند که در مورد هیچ چیزی داوری نکند! در اسلام نیز از داوری کردن ابتدائی که همان زود قضاوت کردن می‌باشد، نهی شده است. 🔷 ولی این‌که انسان هیچ وقت داوری نکند در اسلام مذموم است. در زندگی انسان بسیاری از موضوعات را داوری احاطه کرده است، اصلا پایه و اساس امر به معرف و نهی از منکر داوری بین حق و باطل است. ♦️ اصل و اساس برائت از ضالمین داوری است و یا این‌که انسان برای تشخیص خوب و بد باید داوری کند. 🔻 پی‌نوشت: [1]. هفت قانون معنوی موفقیت، دیپاک چوپرا، 1391، نشر قطره، تهران، ص 17. [2]. همان. [3]. همان، ص 20. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2