عقاید شیخ احمد احسایى زمینه سازپیدایش فرقه های ضاله بابیت و بهائیت ♦️ فرقه شیخیه : قسمت ( سوم) 3️⃣ ⭕️ پیروان شیخ، همان عالم هورقلیا و تجرد روح و جسم را در این مسأله هم مطرح كردند و چون طول عمر امام زمان(علیه السلام) را با موازین فلسفه و ذوق فلسفى خود سازگار نمى دیدند قائل شدند كه روح حضرت، در بدن هورقلیایى زندگى مى كند . ۵ 🔷 غلو شیخیه در مورد ائمه اطهار(علیهم السلام)؛ 🔶 شیخیه در مقام ائمه معصومین(علیهم السلام)، راه غلو را پیموده و براى آنها ربوبیت قائل شدند؛ لذا آنها را از فرقه هاى غلات به شمار آورده اند. 🔷 شیخ احمد احسایی، یکی از شاگردانش به نام سید کاظم رشتی را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. به سید رشتی بسیار احترام می کرد و تا ایشان در جلسه حاضر نمی شد؛ درس را شروع نمی کرد. 🔶 پس از وفات احسایی، مریدانش، سید رشتی را نایب مناسب وی و پیشوای خویش دانستند. حوزه درس و ریاست شرعی او، قوت گرفت و در مقابل فقهای بزرگ عرب که در کربلا بودند و طریقه شیخی را پسند نمی کردند؛ حوزه و مقام خود را نگاهداری کرد. 🔷 چون نماز جماعت ها در کربلا، بیش تر در حرم امام حسین علیه السلام و اطراف آن بر پا می شد؛ طایفه شیخی که در احترام کردن قبور ائمه دین، غلو داشتند؛ در بالای ضریح حسینی، نماز نمی گزاردند و آن مکان را فوق العاده تقدیس می کردند. ♦️ مخالفان آنان، از روحانیان شیعه و پیروان آنان که در بالای سر ضریح امام حسین علیه السلام نماز می خواندند؛ در مقابل «شیخی»، «بالاسری» نامیده شدند. 🔷 بر اساس گزارش مورخان شیخیه، اجداد سید کاظم، اهل حجاز بوده و به خاطر شیوع بیماری طاعون، مجبور به هجرت شده اند و شهر رشت در شمال ایران را به عنوان وطن خویش برگزیده اند. سید کاظم، در همین شهر به دنیا آمده است. این مطلب را هانری کربن هم گزارش کرده است.[ مکتب شیخیه، ص 44- 45.] 🔶 برخی دیگر، هویت خانوادگی او را زیر سؤال برده، وی را به عنوان جاسوس «روس» معرفی کرده اند. درباره او گفته اند: وی، به طور مخفیانه، از طرف قیصر روس، برای ایجاد فتنه در بلاد عثمانیه فرستاده شد. او، اصلا، مسلمان نبود. اهل قیس(شهری در ویلادستوک) بود و بعدا، اسم اش را «کاظم» گذاشت و ادعا کرد که از اهل رشت است.[ ر.ک: الشیخیه، ص 117.(به نقل از الاعتصام بحبل الله، شیخ محمد خالصی، ص 8)] 🔷 گرچه نمی توان با اسناد قطعی تاریخ، ادعای جاسوس بودن و بی هویتی وی را اثبات کرد؛ اما در بی اعتمادی و بدبینی عالمان بزرگ معاصرش نسبت به عقاید انحرافی او، جای هیچ گونه تردید نیست. علاوه آن که، نشر بسیاری از آرای باطل شیخیه، بدو منتسب است.[ علامه سید محسن امین، در این رابطه می نویسد: «... الطائفة الشیخیة فی هذا الزمان معروفة و لهم مذاهب فاسدة و اکثر الفساد نشا من احد تلامذته السید کاظم الرشتی و المنقول عن هذا السید مذاهب فاسدة لا اظن ان یقول الشیخ بها...» . (اعیان الشیعه، ج 2، ص 590)] 🔶 با بررسى افكار و اندیشه هاى این فرقه، غلو آنان در مورد ائمه(علیهم السلام) روشن است. حتى آنان تمام صفات خداوند را به ائمه نسبت مى دهند و مصداق آن را امامان مى دانند. 🔻 سید كاظم رشتى به صراحت این عقیده را بیان كرده است. 🔷 «اختص اسم الله بالنبی و اسم الرحمن بالوصی» اسم الله، مختص پیامبر و اسم رحمان هم اختصاص به وصى پیامبر دارد. 🔶 آنها مى گویند: تمام ضمیرهایى كه در قرآن كریم ذكر شده است به پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) بر مى گردد نه به خدا زیرا خداوند متعال مورد اشاره قرار نمى گیرد. همچنین تمام صفات الهى به معصومین بر مى گردد. 🔻 «گلدتسیهر» در كتاب عقیده و شریعت در اسلام، درباره شیخیه مى نویسد: 🔷 در آغاز قرن نوزدهم میلادى، فرقه جدیدى ظهور كرد كه از مذهب شیعه اخذ شده است و آن مذهب شیخیه است كه پیروانش به روش «عنوصیه» هستند كه معتقد شد صفات الهى در اشخاص و اجساد حلول مى كند و آنان، قواى خلاقه دارند. 🔶 و به تعبیر صاحب كتاب روضات الجنات، طایفه شیخیه، به منزله نصارى هستند كه درباره حضرت عیسى غلو كرده و به تثلیت قائل شده اند. ♦️ این عقاید و تفكرات دیگر كه از فرقه شیخیه بروز كرد سبب شد كه علماى اسلام در قبال آنان موضع بگیرند و حتى حكم به تكفیر آنان و غالى بودن این فرقه دهند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد.... 👇👇