.
✳️ رابطه دعا و بلا
🔹امام موسی بن جعفر -علیهالسلام- فرمود: «دعا كنيد، چون دعا و طلب كردن از خداوند تعالى، بلا را دفع مىكند حتّى اگر مقدّر شده و بدان حكم گرديده و بجز اجرايش چيزى نمانده باشد، در اينصورت اگر از خدا بخواهيد كه آن را برگرداند، برمىگرداند.»
زراره از امام محمد باقر- عليهالسّلام- نقل مىكند كه فرمود: «آيا مىخواهيد چيزى را به شما معرفى كنم كه رسول اللَّه- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- از آن استثناء نكرد (يعنى نفرمود ان شاء اللَّه).»
زراره مىگويد گفتم: بلى
فرمود: «آن چيز، دعاست كه قضاى الهى را بر مىگرداند اگر چه محكم و حتمى شده باشد. آنگاه حضرت از باب تشبيه قضاى حتمى الهى، انگشتان دستهایشان را درهم فرو بردند.»(۱)
🔹امام سجاد عليه السلام میفرمایند:
«المؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلي ثَلاثٍ: إِمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعجِّلَ لهُ و إمّا أن يَدْفَعُ عنهُ بلاءً يُريدُ أن يُصيبَهُ.»
«دعاهای مؤمن بر سه گونه است: يا برای او ذخيره میشود و يا سريعاً اجابت میشود و يا به واسطه آن دعا، بلایی كه قرار بود به او رسد از او برطرف میگردد.»(۲)
📚منبع
(۱) عدةالداعی، ابن فهد حلی
(۲)تحف العقول، ابن شعبه حرانی، صفحه ۲۸۰
#دعا #مناجات
#روایات_مناجاتی
#مداحی_عالمانه
..............
🟩 وحی خداوند به داوود نبی(ع) در مورد دعا و بلا
از امام صادق- عليهالسّلام- روايت شده كه: خداى متعال به موسى بن عمران- عليهالسّلام- اين گونه وحى كرد: «اى موسى! من احدى را محبوبتر از بنده مؤمنم خلق نكردم و اگر او را مبتلا بر بلايى مىسازم يا از آن معافش مىدارم، حتما به خير و صلاح اوست، چون من صلاح او را بهتر مىدانم.
پس در موارد بلا، سزاوار است صابر و در موارد نعمت، شاكر باشد تا او را نزد خود جزء صدّيقين قرار بدهم. و اين وقتىاست كه مطابق رضاى من عمل كند و فرمان مرا اطاعت نمايد.»
همچنين از امير المؤمنين- عليهالسّلام- رسيدهاست كه خداوند متعال مىفرمايد: «اى بندگان من! هر فرمانى كه دادم اطاعتش كنيد، مبادا بخواهيد مصالح خود را به من بياموزيد، چون من خود بهتر از شما آنها را مىدانم و بخيل هم نيستم (تا بگويند مصلحت ما را مىداند و نمىدهد).»
و از رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- روايت شدهاست كه فرمود: «اى بندگان خدا! شما همانند مريض هستيد و پروردگار عالمين همانند طبيب است و صلاح مريض در آن چيزىاست كه طبيب آن را مىآموزاند و عاقبتانديشى مىكند، نه در اشتهاى مريض و خواستههاى بىجايش، پس تسليم فرمان حق باشيد تا رستگار و پيروز گرديد.»
و نیز در ادامه سخنانى كه ذات اقدس الهى بر داود نبى- عليهالسّلام- وحى کرد اين است:
«خوب بود مىديدى حالات آن افرادى را كه با زبانشان، گوشت مردم را مىخورند (نظير غيبتكنندگان) در حالىكه زبانهايشان را مانند پوستى مىگسترانم و اطرافش را با گرزهايى از آتش مىزنم، سپس فردى را بر او مىگمارم كه توبيخش كند و بگويد: اى اهل جهنّم! اين فلان شخص بد زبان است بشناسيدش.»
«چه بسا ركعتهاى طولانى كه داراى اشك و گريه از روى خشيت باشد اما نزد من ذرّهاى (حتى به مقدار تار باريك هسته خرما) ارزش ندارد، چون وقتى نظر به قلب او مىكنم، مىبينم اگر بعد از نماز، زنى خود را به او عرضه كند، اجابتش خواهد كرد. و اگر مؤمنى با وى معاملهاى انجام بدهد، آن مؤمن را فريب خواهد داد.»
از جمله سخنانى كه ذات اقدس الهى بر داود نبى -عليهالسّلام- وحى فرستاد ايناست كه:
«چه بسا بندهاى را مريض كنم كه در اثر آن، نماز و خدمات او كم گردد، اما صداى او در حالت غم و اندوهش، نزد من محبوبتر و دوست داشتنىتر از نماز نمازگزاران است.
و چه بسا بندهاى نماز بگزارد ولى من همان نماز را بر چهره او بكوبم و صدايش را نشنوم و بدان اعتنايى نكنم.
اى داود! آيا مىدانى او چه كسى است؟
او فردى است كه به حرم مؤمنين، با نگاه شهوت آلود و حرام، زياد مىنگرد و كسىاست كه اگر بر مردم حاكم شود، ظلم كرده و گردنها را مىزند.
اى داود! براى گناهانت، نوحه و زارى كن آنچنان كه مادر فرزند مرده بر پسرش نوحه و زارى مىكند.»
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
.